توفی

توفی

معنی کلمه توفی در لغت نامه دهخدا

توفی. [ ت َ وَف ْ فی ] ( ع مص ) جان برداشتن. ( زوزنی ) ( ترجمان جرجانی ، ترتیب عادل بن علی ). میرانیدن. یقال : توفی اﷲ تعالی ؛ ای قبض روحه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) : اﷲ یَتَوَفّی الأنفس حین موتها. ( قرآن 42/39 ). || تمام فاستدن. ( زوزنی ) ( از ترجمان جرجانی ، ترتیب عادل بن علی ). تمام گرفتن حق را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه توفی در فرهنگ معین

(تُ وَ فّ ) [ ع . ] (مص ل . ) درگذشتن ، مردن .

معنی کلمه توفی در فرهنگ عمید

۱. میرانیدن.
۲. تمام حق را گرفتن.

معنی کلمه توفی در فرهنگ فارسی

جان برداشتن میرانیدن تمام فاستدن

معنی کلمه توفی در دانشنامه عمومی

توفی ( به مجاری: Tófej ) یک سکونتگاه مسکونی در مجارستان است که در زالا واقع شده است.

معنی کلمه توفی در ویکی واژه

درگذشتن، مردن.

جملاتی از کاربرد کلمه توفی

العجب ثم العجب ثم العجب ثم العجب حاکم استخر و مستوفی دفتر گشته اند
به روی من در امید هر که بست ز مردم من از گشایش توفیق فتح باب گرفتم
بالفتح، ثم السکون، وکسر الغین المعجمه، ویاء، وألف، ونون: کوره من نواحی نیسابور، قیل إن‌ها تشتمل علی إحدی وسبعین قریه، قصبتها الرّوانیر، ینسب إلی‌ها جماعه من أهل العلم والأدب، منهم: الحاکم أبو الفتح سهل بن أحمد بن علیّ الأرغیانی، توفی فی مستهل المحرم سنه ۴۹۹، وغیره.
کشتن اولین فیلم کوبریک با بازیگران و دست‌اندرکاران حرفه‌ای بود. فیلم به‌خوبی از روش داستان‌گویی غیرخطی استفاده کرده بود که در دههٔ ۵۰ نامتداول بود و اگرچه توفیق تجاری نیافت ولی با تحسین منتقدان مواجه شد. تحسین زیاد از فیلم توجه استودیوی «مترو گلدوین میر» را جلب کرد و به او پیشنهاد ساخت دو فیلم‌نامه که در اختیار آن‌ها بود داده شد. کوبریک داستان «رازهای آشکار» نوشتهٔ نویسندهٔ آلمانی اشتفان تسوایگ را انتخاب کرد اما آن‌ها پیش از ساخت به توافق نرسیدند.
فضولی را بسعی خود نشد توفیق این جرأت مدد کردند وقت کار هم ارواح ایشانش
جغرافی دانان و مورخین مسلمان مانند حمدالله مستوفی، مقدسی و یعقوبی در ادوار مختلف تاریخی از این رودخانه به نام‌های «رود جندی شاپور»، «آب جندی شاپور» ویا «آب دز» یاد کرده‌اند.
ز توفیقم نمایی راه تحقیق چراغی بخشیم از نور توفیق
حمدالله مستوفی می‌گوید «در آنجا کلیسایی است در عظمت چنان‌که عالی‌تر از آن عمارت در آن ملک نیست و در او گنبد عالی بوده پنجاه گز و بعضی از طاق آن گنبد در شب ولادت حضرت رسول فرود آمد و چنان‌که می‌خواهند که باز جای کنند عمارت نمی‌پذیرد و فرود می‌آید و در برابر آن کلیسا مسجد بر شکل طول و عرض آن مانند کعبه مسلمانان ساخته‌اند و آن را نمودار کعبه می‌خوانند.» ابن بطوطه که در سال ۷۳۳ هجری در ارزروم بوده می‌گوید ارزروم شهریست بزرگ متعلق به سلطان عراق و قسمت عمدهٔ آن خراب است و بیشتر خانه‌های آن باغ دارد و سه رودخانه آن را مشروب می‌سازد.
«یک بهائی، پر از اضطراب، دارد زندگی می‌کند. هیچ بهائی نمی‌تواند فکر کند که حتی برای متوفیانش سنگ قبرِ درست و حسابی بگذارد؛ تمام اماکن مقدسی که برای بهائیان وجود داشته، با خاک، یکسان شده. اموال بهائیان، غصب می‌شود به عنوان بیت‌المال؛ در سال‌های اولیهٔ انقلاب، ۲۰۰ نفر بهائی، تنها به خاطر بهائی بودن، کشته شدند. در سال[های] اخیر، دوباره، بهائی‌ها را زندانی می‌کنند». شبنم طلوعی
این آیت تیروار در نشانه دل وی نشست، دردی و سوزی از درون وی سر برزد. کمین عنایت بر وی گشاده، اسیر کمند توفیق گشت، از اینجا بازگشت و همی گفت: بلی و اللَّه قد آن، بلی و اللَّه قد آن.
توفیق کرم نه هر کسی راست کان هست عطیّتی خدایی
در آن سر هیچ شادی نیست تحقیق در آن سر هست جمله عین توفیق
نسیبی باشدت وان فی الحقیقة گر میسر نیست مدد ناگشته توفیق اله از لطف و احسانش
آقا محسن آشتیانی جد اعلای خاندان مستوفیان و از مالکان بزرگ آشتیان بود.
ز توفیق حق خیمه یی شد تمام که شد ثانی بارگاه سپهر
راه چون خضر به سرچشمه توفیق نبرد در ته پای خم آن کس که شرابی نکشید
او اواخر ذی القعده سال ۹۴۶ ه‍.ق به دنیا آمد .مادرش، زینب سلطان خانم (متوفی ۹۷۷)، از خانواده های سرشناس شیروان بود.