توریست

توریست

معنی کلمه توریست در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) جهانگرد، سیاح ، گردشگر (فره ).

معنی کلمه توریست در فرهنگ عمید

کسی که به منظور سیاحت و شناخت مکانی به آنجا سفر می کند، گردشگر، جهانگرد.

معنی کلمه توریست در فرهنگ فارسی

سیاح، جهانگرد

معنی کلمه توریست در دانشنامه عمومی

توریست (فیلم ۲۰۱۰). جهانگرد یا توریست ( به انگلیسی: The Tourist ) فیلمی حادثه ای، ماجرایی محصول سال ۲۰۱۰ به کارگردانی فلوریان هنکل فون دونرسمارک است.
این فیلم بازسازی فیلمی فرانسوی به نام آنتونی زیمر محصول سال2010 به کارگردانی ژروم سال است.
در این فیلم ستارگانی همچون جانی دپ و آنجلینا جولی در آن حضور دارند.
الیز ( آنجلینا جولی ) در پاریس توسط یک سری مرد ادارهٔ کارآگاهی لندن مورد تعقیب قرار گرفته است. او یک نامه از طرف الکساندر پیرس، یک عاشق قدیمی، دریافت می کند که در آن دستورهای واضحی نوشته شده. او نوشته که الیز باید هرچه سریع تر وارد قطار به مقصد ونیز، ایتالیا شود و یک مرد که در مسائل پلیسی ناآگاه و شبیه پیرس پیدا کند و به پلیس بقبولاند که این مرد خود پیرس است. یک مرد مرموز جولی را زیر نظر دارد. الیز نامه را می سوزاند و سوار قطار می شود.
او در کنار فرانک ( جانی دپ ) که یک جهانگرد آمریکایی است و در حال خواندن یک کتاب جاسوسی، می نشیند. فرانک به سرعت به او علاقه مند می شود. وقتی به ونیز می رسند، سوار بر قایق به هتل محل اقامت الیز می روند. سر شام الیز برایش توضیح می دهد که به مرد دیگری، به احتمال زیاد پیرس، علاقه دارد. آن ها همدیگر را می بوسند. مردی که در تعقیب الیز است، آن ها را می بیند.
روز بعد فرانک درمی یابد که الیز نیست و چند مرد می خواهند در را بشکنند و وارد شوند. فرانک بدون لباس فرار می کند ولی توسط پلیس های ایتالیایی دستگیر می شود. یک کاراگاه دلسوز سخنان فرانک مبنی بر اینکه آن مردها را نمی شناسد را می شنود. او فرانک را از زندان آزاد می کند به شرطی که وی محل تهاجم آن مردها را به او نشان دهد.
ناگهان الیز به کمک فرانک آمده و توسط قایق فرار می کنند. الیز برایش توضیح می دهد همه این ها به این علت رخ داده که او فرانک را بوسیده و پلیس ها فکر می کردند که او، پیرس است. فرانک در می یابد که پیرس، دو میلیارد دلار از دزدیده و پلیس انگلستان به علت ندادن مالیات دنبالش هستند. تحت تأثیر این اخبار، می گوید هرگز از بوسیدن الیز پشیمان نیست.
الیز از او به خاطر آن همه گرفتاری عذرخواهی می کند و فرانک را با نیرنگ از قایق پیاده می کند. فرانک می گوید دوستش دارد. الیز به یک ساختمان دولتی می رود. مشخص می شود که او یک مأمور مخفی است که برای انگلیس کار می کند. او در میان سایر مأمورها، کسی را می بیند که داشت در قطار تعقیبش می کرد. الیز مأموریت داشت که پیرس را زیر نظر بگیرد ولی عاشق او شده و دیگر به کارش برنگشته تا حالا. الیز به آن مأمور می گوید که اکنون آماده است تا همکاری کند و پیرس را پیدا کند.

معنی کلمه توریست در ویکی واژه

جهانگرد، سیاح، گردشگر (فره)
turista

جملاتی از کاربرد کلمه توریست

قسمتی از رشته کوه‌های راکی در غرب آمریکا قرار گرفته است که بزرگ‌ترین قله آن در ایالت کلرادو قرار دارد. مرتفع‌ترین نقطه در آمریکا قله کوه مک کینلی (۶۱۹۴ متر) در آلاسکا می‌باشد. در ۴۸ ایالت پایین نیز مرتفع‌ترین قله بر فراز کوه ویتنی (۴۴۲۱ متر) در کالیفرنیا قرار دارد. رود می‌سی‌سی‌پی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رودخانه آمریکای شمالی و چهارمین رودخانه طولانی جهان در آمریکا قرار دارد. این رودخانه که به رود میزوری می‌پیوندد، نقش تجاری و اقتصادی مهمی برای آمریکا دارد. قسمتی از آبشارهای نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی توریستی در آمریکا به‌شمار می‌رود.[نیازمند منبع]
گر هم از دستور دستوریستی دل به دستور جهان در بستمی
حاشیه سبز رودخانه زاینده رود که می‌توان گفت جزی جنگل‌های مصنوعی و توریست پذیر استان می‌باشد.
ارلندو یکی از مشهورترین مقاصد توریستی است. ارلندو پر بازدیدترین شهر آمریکا در سال ۲۰۰۹ بود. این شهر یکی از شلوغ‌ترین شهرهای آمریکا در زمینه برگزاری کنفرانس و جشنواره‌ها است. ستون فقرات صنعت گردشگری ارلنده موارد زیر کی باشد
نقاشی، کاشی‌کاری و بافندگی از هنرهای دستی اصلی در السالوادور به‌شمار می‌آیند. مهم‌ترین نویسندگان کشور عبارتند از فرانسیسکو گاویدیا (۱۹۵۵–۱۸۶۳)، سالارروئه، کلاودیا لارس، آلفردو اسپینو، پدرو جفروی ریواس، مانلیو آرگوئتا، و خوزه روبرتو سئا. روکه دالتون از شاعران نامدار این کشور است. از شخصیت‌های هنری سده بیستم السالوادور می‌توان به بالتاسار پولیو، فیلم‌ساز، پاتریشیا چیکا، کارگردان، فرناندو یورت، هنرمند، و تانیو سالازار، کاریکاتوریست، اشاره کرد.
نیروهای کماندویی واحد ۱۰۱ هوایی آمریکا، اولین گروهی بودند که توانستند خود را پس از خودکشی هیتلر و همسرش اوا براون به آشیانه عقاب برسانند و آنجا را تحت کنترل خود درآورند. تا سال ۱۹۶۰ میلادی آشیانهٔ عقاب در دست نیروهای آمریکایی قرار داشت تا اینکه نهایتاً به استان بایرن آلمان بازپس داده شد و هم‌اینک به عنوان مکانی توریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
امروزه شهر آلبانی یک مرکز مهم توریستی مق برای گردشگری در جنوب غربی ایالت استرالیای غربی است.
احمد سخاورز (زادهٔ ۱۳۲۳) کاریکاتوریست نشریات توفیق، فردوسی و اطلاعات هفتگی بود. سخاورز در ۱۳۲۳ خورشیدی در تهران متولد شد. تحصیلات عالی وی در زمینه زبان و ادبیات انگلیسی است.
گر دلت حاضر و تنت نوریست هر چه خواهی بخواه، دستوریست
اصل در زن سداد و مستوریست و گرش ایندو نیست دستوریست
زهد و تقوی خلاف مستوریست تو برو مست گرد و زاهد باش
این کشور از دهه‌ها پیش، آغاز به ساخت زیرساخت‌های جدید گردشگری همانند فرودگاه، هتل، منطقه‌های تجاری و بازرگانی، جاذبه‌های توریستی و تبلیغات کرده‌است. حتی برخی فیلم‌های پرفروش جهان نیز در این کشور فیلم‌برداری شده‌اند و نمادهای گردشگری کشور در این فیلم‌ها دیده می‌شوند. در ششم ژانویه سال ۲۰۲۰، محمد بن راشد آل مکتوم اعلام کرد که ویزای گردشگری امارات متحده عربی، که پیش تر تا سه ماه معتبر بود، از این تاریخ تا پنج سال می‌تواند معتبر باشد.
فوتوریست آلبومی از هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا رابرت داونی جونیور است که در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۴ میلادی منتشر شد.
این آرامگاه به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی،و یکی از مهم ترین بناهای تاریخی روستای دیسفان میباشد.