توحی

معنی کلمه توحی در لغت نامه دهخدا

توحی. [ ت َ وَح ْ حی ] ( ع مص ) شتافتن ، یقال : توح یا هذا؛ ای اسرع. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه توحی در فرهنگ معین

(تَ وَ حِّ ) [ ع . ] (مص ل . ) شتافتن .

معنی کلمه توحی در فرهنگ فارسی

شتافتن ٠

معنی کلمه توحی در ویکی واژه

شتافتن.

جملاتی از کاربرد کلمه توحی

آیه ۲۲ سوره انبیاء، در دلیل‌آوری برای توحید این‌طور بیان می‌دارد:
مشرب عرفانی ابوالحسن بر دو رکن استوار بود: ذکر و توحید.
دجال شرک خانه گرفتست جای تو توحید کن که جای بپردازد این عوان
در قلزم توحید همه غرق فنایند از جوشش آن قلزم زخار مگویید
شیخ الاسلام گفت: که وی گفت: هر که علم توحید گوید بتکلف، مشرکست. و قال ابویعقوب السوسی: الفقیر اذا مافریحتاج الی اربعة اشیاء: علم یحرسه و وجد یحمله، و وجد یحمله، وورع یسوسه، و ذکر یونسه.
تو از آن شاخ برومند بزادی که ز فضل درس توحید دهد نخله عمرانی را
یک دم، که بامداد فتوحی شود تو را دست طمع بشوی، که درعهدما نماید
ببر بی نشان بحری که تاء/ییدست لؤلؤیش بجو لامکان ابری که توحیدست بارانش
با توجه به برخی از شیعیان، توحید از خلقت بدان معنی است،که علل و اثرات از جهان مستقل از خدا نیست، فقط به عنوان موجودات که در اصل مستقل نیست. به گفته مطهری هیچ قدرتی به جز خدا وجود ندارد.
توحید از صفات معنی صفات خدا هیچ واقعیت غیر از ذات او. علی استدلال می‌کند که " هر صفتی به غیر از چیزی که به او نسبت داده می‌شود شهادت می‌دهد و هر شی از این دست به نوبه خود به غیر از صفت شهادت می‌دهد. " توحید از صفات به معنای انکار وجود هر نوع تعدد و ترکیبی در ذات خود است. تمایز بین ذات و صفات یا بین صفات به معنای محدودیت در وجود است.
تا از آن هیکل توحید جدا گشت دو دست کمر شاه شکست
باور به جهان بینی توحیدی بر اساس لا اله الا الله و محمدرسول الله. (همان عقاید اسلامی)
واینبرگ همچنین راجع به اینکه چرا از شخصیت خدای توحیدی خوشش نمی‌آید، صحبت می‌نماید. در دقایق پایانی قسمت دوم، واینبرگ علم را خورنده و تباه‌کننده قاطع دین می‌نامد، که این مسئله را امری مثبت قلمداد می‌کند.
نحوه برگزاری نماز جماعت به جز در برخی شرایط و جزئیات تقریبا در تمام مذاهب اسلامی یکسان است. امام جماعت به نمایندگی از نمازگزاران در رکعت های اول و دوم حمد و توحید را میخواند و نمازگزار ضمن پیروی از امام در شرایط و حرکات نماز باید بقیه ذکرهای نماز در این دو رکعت و بقیه رکعت ها به صورت آهسته خود بخواند.
ابوالحسن علی بن هلال جزائری، مشهور به شیخ‌الاسلام (درگذشته ۹۳۷ قمری در نجف در ۷۰ سالگی)، جامع منقول و معقول، شاگرد ابن فهد حلی و استاد روایت علی بن عبدالعالی میسی کرکی بوده و در عصر خودش شیخ‌الاسلام و رئیس شیعه بوده است. محقق کرکی و ابن ابی جمهور احسائی از شاگردان اویند. «الدر الفرید فی التوحید» اثر مشهور او در کلام است.
حصحصنی سیدی بتوحید صدق ما الیه من المساک طرق
توحید تو پیش ما همه شرک و دوئی است اثبات یگانگی همه عین دوئیست
سر توحید ازین گروه شنو ورنه سرگشته در بدر میرو
در مهر ۱۳۹۰ مجموعه شعری به نام «اهورانامه: سروده‌های توحیدی» از وی به چاپ رسید.
اجتماع علیه غیریهودیان از چهار کتاب تشکیل شده‌است. ساختار کار آکویناس به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که از استدلال‌های فلسفی برای توحید، که مسلمانان و یهودیان با آن موافقت می‌کنند، طراحی شده‌است.