توالی

معنی کلمه توالی در لغت نامه دهخدا

توالی. [ ت َ ] ( ع مص ) پیاپی شدن. ( دهار ) ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). تتابع. ( یادداشت بخطمرحوم دهخدا ). یقال : توالی علیه شهران ؛ ای تتابعا وتوالت علی َّ کتب فلان ؛ اذا تتابعت. ( اقرب الموارد ).
- علی التوالی ؛ پی درپی. پیاپی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
|| به خشک شدن درآمدن خرمای تر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || جدا کردن بز از گوسپندان ، و در نوادر الاعراب : توالیت مالی و امتزت مالی بمعنی واحد. قال الازهری : جعلت هذه الاحرف واقعة و الظاهر منهااللزوم. ( از اقرب الموارد ). || ( اصطلاح هیئت ) حرکت افلاک سبعه سیاره که از مغرب به سوی مشرق است به ترتیب پیاپی بودن بروج از حمل و ثور تا حوت ، چنانکه هرروزه از حرکت خاص قمر معاینه می شود و این حرکت خلاف حرکت فلک الافلاک است که دایم از مشرق به سوی مغرب می باشد و این حرکت خلاف التوالی ، سریعتر است از حرکت توالی ، و بودن روز و شب تعلق به حرکت فلک الافلاک دارد. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). نزد اهل هیئت ترتیب بروج از حمل تا حوت باشد و این توالی از مغرب به جانب مشرق صورت گیرد، و عکس این ترتیب را خلاف توالی نامند. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). رجوع به توالی بروج و بروج شود.
توالی. [ ت َ ] ( ع اِ ) ( از «ت ل و» ) سرین ها و کفلهای اسب و یا دم و هر دو پای آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). اَعجاز. ( اقرب الموارد ). || دنبالهای هودج. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). دنبالهای خیل : التوالی من الخیل ؛ مآخیرها. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه توالی در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص ل . ) پیاپی رسیدن .

معنی کلمه توالی در فرهنگ عمید

۱. پیاپی رسیدن، یکی پس از دیگری آمدن.
۲. پی درپی بودن، پشت سر هم قرار داشتن.

معنی کلمه توالی در فرهنگ فارسی

پیاپی رسیدن، پی درپی آمدن، یکی پس ازدیگری
( مصدر ) پیاپی رسیدن پشت سرهم بودن پی در پی قرار گرفتن دما دم شدن .
سرین ها و کفل های اسب و یا دم و هر دو پای آن . یا دنبال های هودج .

معنی کلمه توالی در فرهنگستان زبان و ادب

{sequence} [باستان شناسی] سلسله ای از دوران های تاریخی یک فرهنگ مشخص که هر کدام دارای بقایای مادی خاص خود است
{succession} [زیست شناسی] جانشینی پیاپی یک بوم سازگان با بوم سازگان دیگر که متعاقب تغییرات زمین شناختی و بوم شناختی و فصلی روی می دهد و تا رسیدن به پایداری نسبی، که به اوج موسوم است، ادامه پیدا می کند

معنی کلمه توالی در دانشنامه آزاد فارسی

توالی (بوم شناسی). تَوالی (بوم شناسی)(succession)
در بوم شناسی، مجموعه ای از تغییرات در ساختار و ترکیب رویش های یک ناحیه، از زمانی که اولین گیاهان در آن استقرار یافته اند (توالی اولیه) یا پس از نابودی براثر آتش، سیل یا پاک سازی (توالی ثانویه). اگر توالی بدون دست خوردگی استمرار یابد، به صورت طبیعی منجر به اجتماع اوج، مثلاً در جنگل های بلوط و گردو یا علفزارهای استوایی، می شود که ناشی از خصوصیات آب، هوا، و خاک این نواحی است.
توالی (شیمی). تَوالی (شیمی)(sequencing)
در بیوشیمی، تعیین ترتیب زیرواحدهای مولکولی بزرگ. در دهۀ ۱۹۵۰، به منزلۀ روشی برای ترتیب گذاری اسیدهای آمینه در پروتئینها شکل گرفت و انسولین اولین ماده ای بود که توالی آن کامل شد. پروژۀ ژنوم انسان برای تعیین توالی ۳بیلیون جفتِ مبنا در دی اِن اِی انسانی در حال اجراست. تا ژوئن ۲۰۰۰، پیش نویس اولیه ای از ژنوم کامل، ترتیب گذاری شد.

معنی کلمه توالی در ویکی واژه

پیاپی رسیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه توالی

است. در نتیجه پیچیدگی زمانی الگوریتم برای دو توالی به طول
کز مقاطیع حدیثش خیزد بوسه‌های متوالی به چمن
در الفبای الگوریتم، یک توالی گسسته از مراحل ساده است که شامل موارد زیر است. فرض کنیم
متوالی شد باران بلا از چپ و راست رفت سالار و مجاهد پی غارت برخواست
الگوریتم‌های موازی ارزشمندند زیرا اجرای عملیات محاسباتی بزرگ از طریق الگوریتم‌های موازی، به دلیل کارکرد پردازنده‌های مدرن، بسیار سریع تر از اجرای آن‌ها با الگوریتم‌های متوالی است.
قرص‌ها باید هر روز، در ساعت ثابتی مصرف شوند. در صورتی که یک نوبت قرص فراموش شود، باید به محض به‌خاطرآوردن مصرف شود، در غیر این صورت در نوبت بعدی ۲ قرص مصرف گردد. درصورتی که مصرف قرص‌ها در ۲ روز متوالی فراموش شود، باید در ۲ روز بعدی، هر روز ۲ قرص خورده شود و از روز سوم، طبق روال عادی مصرف شود. در صورتی که مصرف قرص‌ها بیش از ۳ روز متوالی فراموش شود، باید تا انتهای دوره سیکل از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد.
بر حصن دماغ نام زد کرد سودای تو را به کوتوالی
و آن کس که فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ بر قراءة مکی و بصری خواند جِدالَ از نظم اول آیت جدا کند، و معنی آنست که لا شکّ فی الحج انه فی ذی الحجة شک نیست در حج که آن در ذی الحجة است، و موقف عرفات، و نسی‌ء باطل، و به قال النبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فی حجة الوداع: «ان الزمان قد استدار کهیئة یوم خلق اللَّه السماوات و الارض، السنة اثنی عشر شهرا: منها اربعة حرم ثلاثة متوالیات ذو القعدة و ذو الحجة و المحرم و رجب شهر مضر الذی بین جمادی و شعبان.»
باشگاه فوتبال اینتر میلان یکی از پرافتخارترین تیم‌های ایتالیا و هشتمین تیم پرافتخار در پنج لیگ معتبر اروپایی با کسب ۴۶ جام[توضیح ۱] می‌باشد. اینتر تاکنون ۲۰ مرتبه به مقام قهرمانی سری آ ایتالیا دست یافته‌است. باشگاه اینتر از فصل ۰۶–۲۰۰۵ تا ۱۰–۲۰۰۹، توانست پنج عنوان قهرمانی سری آ را به صورت متوالی به دست آورد که پس از یوونتوس با ۹ عنوان قهرمانی پیاپی، رکورددار است. باشگاه اینتر با ۹ عنوان قهرمانی در کوپا ایتالیا، دومین تیم پرافتخار پس از یوونتوس و به‌طور مشترک با آ.اس. رم می‌باشد. همچنین اینتر توانسته ۸ قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایتالیا نیز کسب کند.
لمع العشق توالی و علی الصبر تعالی طمس البدر هلالا خضع القلب و اسلم
صدق العشق مقالا کرم الغیب توالی و من الخلف تعالی فوفانا و وفینا
استان چهار محال و بختیاری با داشتن منابع آبی غنی از استان‌های مطرح در پروش ماهی است به‌طوری‌که مطابق آمار سال ۱۳۹۰، ۲۰ درصد ماهی سردآبی کشور در استان چهارمحال و بختیاری تولید شده‌است. استان چهار محال و بختیاری برای پنج سال متوالی است که به عنوان قطب تولید ماهیان سردآبی ایران شناخته می‌شود.
شکوه و باسش اگر بانگ بر زمانه زنند زهم توالی لیل و نهار بگشایند
کیوان که بر این حصار عالی مشهور بود به کوتوالی
ام، با توجه به اینکه توالی مورد نظر از چه جنسی است، از روابط زیر استفاده می‌شود:
ابل لس آنجلس به‌عنوان یک کلوب زنانه در سال ۱۸۹۴، بر اساس اصول و آموزه‌های آدریان ابل، یک پیشگام در آموزش زنان و سازماندهی کننده اجتماع زنان در اواخر قرن نوزدهم تشکیل شد. هریت ویلیامز راسل استرانگ مؤسس این باشگاه بود که برای سه دوره متوالی به عنوان رئیس آن خدمت کرد. در صورت‌جلسه اولین جلسه ابل لس آنجلس، هدف این باشگاه «علاقمند کردن زنان به مطالعه همه شاخه‌های ادبیات، هنر و علم و پیشرفت زنان در هر شاخه‌ای از فرهنگ» ذکر شد. این باشگاه شعار خود را «راهی پیدا می‌کنم یا یکی می‌سازم - من خدمت می‌کنم» قرار داد.
این فهرست حضور متوالی تیم های ملی را نشان می‌دهد.
ارنست لی «ارنی» فلچر (زاده ۱۲ نوامبر ۱۹۵۲)یک آمریکایی پزشک و سیاستمدار است. او در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار در سه دوره متوالی برای مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا انتخاب شد؛ او در سال ۲۰۰۳ پس از انتخاب شدن به عنوان ۶۰ امین فرماندار کنتاکی استعفا داد و تا سال ۲۰۰۷ خدمت کرد. قبل از ورود به عرصه سیاست فلچر یک پزشک خانواده و یک کشیش باپتیست بود. او دومین پزشک است که به فرمانداری کنتاکی انتخاب شده‌است؛ برای نخستین بار لوک پی بلکبرن در سال ۱۸۷۹ پزشکی بود که فرماندار این ایالت می‌شد. او عضو حزب جمهوری‌خواهاست.