توافق

معنی کلمه توافق در لغت نامه دهخدا

توافق. [ ت َ ف ُ ] ( ع مص ) تواطؤ. اتفاق. ( زوزنی از یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). هم پشت شدن. ( دهار ). با هم یکجاشدن و موافق بودن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). با هم یکی شدن و هم پشتی کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).تقارب و تظاهر. ( از اقرب الموارد ). سازواری. هم پشتی. یگانگی در رای. سازگاری. التیام. سازش. مقابل تخالف. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). اتفاق و سازش. ( ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح حساب ) هم وفق بودن دو ویا چندین عدد. ( ناظم الاطباء ). حالت دو عدد که هر دوبر یکدیگر قابل قسمت نباشند اما بر عدد سومی قابل قسمت باشند چون عدد هشت و بیست. ( از تعریفات جرجانی ).

معنی کلمه توافق در فرهنگ معین

(تَ فُ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - با هم متفق شدن . ۲ - موافقت کردن با یکدیگر.

معنی کلمه توافق در فرهنگ عمید

۱. با هم متفق شدن، با یکدیگر موافق و متحد شدن.
۲. موافقت و سازگاری کردن.

معنی کلمه توافق در فرهنگ فارسی

باهم متفق شدن، موافقت وسازگاری کردن
۱- ( مصدر ) با هم متفق شدنمتحد شدن با یکدیگر . ۲ - موافقت کردن با یکدیگر سازگاری کردن . ۳ - ( اسم ) موافقت سازگاری سازش . جمع : توافقات . یا علم توافق . دانش هماهنگی .

معنی کلمه توافق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] وحدت نظر دو یا چند نفر بر امری و همچنین هم وِفق بودن دو یا چند عدد با یکدیگر را توافق گویند و از توافق به معنای نخست در ابواب عقود سخن رفته است و توافق به معنای دوم از اصطلاحات علم حساب می‏باشد که از آن به مناسبت در باب ارث یاد شده است.
توافق بر امری یا ابتدایی است، یا به صورت عقدی انشاء می‏گردد و یا به صورت شرط ضمن عقد تحقق می‏یابد.
← توافق ابتدایی
توافق در اعداد عبارت است از اینکه دو عدد غیر قابل قسمت بر یکدیگر بر عددِ سومی قابل قسمت باشند، مانند عدد هشت و بیست.
منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۲، ص۶۵۱.
...

معنی کلمه توافق در ویکی واژه

intesa
compromesso
با هم متفق شدن.
موافقت کردن با یکدیگر.

جملاتی از کاربرد کلمه توافق

ملک از دارالغرورِ دنیا به سرایِ سرورِ آخرت پیوست و سریرِ ملک و مهتری به فرزندِ مهترین سپرد. فرزندان هر یک مقامِ تولیت خویش برحسبِ توصیتِ پدر نگاهداشتند و نفاق و شقاق از میانه بیرون بردند تا به یمنِ وفاقِ ایشان کار بر وفقِ اصلاح و ملک بر قرارِ عمارت بماند و آغاز و انجام متوافق شد و بدایت به نهایت مقترن گشت. ایزد تَعالی سلکِ احوالِ جهانیان به‌واسطهٔ رایِ جهان گشایِ خداوند، صاحبِ اعظم، معین‌الاسلام و المسلمین منظوم داراد و غرّهٔ جلالش از وصمتِ عین‌الکمال مصون و معصوم، بساطِ مکارم ممهّد و ذکرِ مآثر و مفاخر مخلّد، بِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ عِترَتِهِ الطَّاهِرِینَ.
در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ با توافق دو طرفهٔ باشگاه و گنسالوس، قرارداد وی فسخ شد تا وی ادامه فصل را در فوتبال یونان سپری کند.
اما در فروردین ۱۳۴۹ با توافق دولت ایران و بریتانیا، نظرسنجی استقلال بحرین به جای همه‌پرسی زیر نظر نمایندهٔ دبیرکل سازمان ملل متحد در بحرین برگزار شد. گزارش نماینده که در آن ادعا شد قریب به اتفاق مردم بحرین خواستار استقلالند به تصویب شورای امنیت رسید و ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ بحرین در بیانیه‌ای رسمی استقلال خود را اعلام کرد. نمایندهٔ دبیرکل که از ایران و انگلیس اختیار تمام گرفت از برخی قشرهای بحرین نظرخواهی کرده بود که خواهان کدام‌یکند: پیوستن به ایران، تحت حمایت بریتانیا بودن، استقلال.
حقیقت- طول اعمار وخلود اشخاص به حسب توافق مظاهر تعینات و کثرت آن بود، مثلا عمر زمان که اجزای آن یعنی آنات در غایت توافق است دراز عمرتر از افلاک است، و همچنان افلاک که بسیط​اند ازعناصر دیرینه​تراند و عناصر از موالید و جواهر فی الجمله از اعراض، و چون آخرت و آخرتیان در غایت اعتدال و توافق​اند تا تشابه در آن واقع می​شود، لاجرم دایم الوجود و مخلد باشند: و اتوابه متشابها و لهم فیها ازواج مطهرة و هم فیها خالدون.
فریقین ازتوافقشان همی نازند در نعمت منم کز خوان انعامم نواله استخوان آمد
پس از جنگ ارتش بریتانیا، طبق توافق با دولت ایران، ایران را ترک کرد؛ ولی نیروهای نظامی ارتش سرخ شوروی همچنان در ایران ماندند و از اجرای توافق امتناع کردند.
یک مورد اختلاف دیگر در این اجلاس در امر تجارت بود که رهبران حول آن به توافق رسیدند و آن مقابله با پروتکشنیزم (حراست از منافع اقتصاد داخلی در مقایسه با جهان اقتصادی) شامل همۀ فعالیت‌های غیرمنصفانه تجاری و به رسمیت شناختن نقش ابزار دفاع از تجارت قانونی در این رابطه می‌باشد.
به روایت برخی مورخان یونانی این توافق صورت گرفت و صلح برقرار شد. اما از مفاد این پیمان صلح چیزی گزارش نشده‌است. این پیمان در سال ۳۷۷ میلادی بسته شد.
در راستای توافق صلح میان مصر و اسرائیل، هواپیمای ال عال در مارس سال ۱۹۸۰آغاز به ایجاد پروازهای ثابت از فرودگاه بین‌المللی بن گوریون به فرودگاه بین‌المللی قاهره کرد.
بر مبنای توافق و بده و بستانی که در مکاتبات مک‌ماهون و شریف صورت گرفته بود، انقلاب بزرگ عربی در ۵ ژوئن ۱۹۱۶ کلید خورد. اما کمتر از سه هفته پیش از آن، دولت‌های بریتانیا، فرانسه و روسیه، مخفیانه توافقی به نام توافق‌نامه سایکس–پیکو را منعقد کرده بودند که بعدها بالفور آن را یک «روش کاملاً جدید» برای تقسیم منطقه خواند و اشاره کرد که توافق ۱۹۱۵ با شریف «فراموش‌شده به نظر می‌رسد».
طبق برجام، این توافق رسماً مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت و آن را با گنجانیدن در حقوق بین‌الملل قانوناً الزام‌آور ساخت.
مطابق اصل حاکمیت اراده بر قرارداد، طرفین یک قرارداد که جنبه بین‌المللی دارد، می‌توانند قانونی را که بر آن تراضی می‌کنند به عنوان قانون حاکم بر قرارداد تعیین کنند. مثلاً یک بازرگان ایرانی که برای خرید کالایی به ژاپن سفر میکند میتواند در قراردادی که با طرف ژاپنی منعقد می‌کند توافق کند تا  مثلاً قانون  ایران یا قانون ژاپن بر قراردادشان حکومت کند.
در ۶ دسامبر ۲۰۰۸ سیکا اعلام کرد که کشورهای عضو توافق کرده‌اند تا به دنبال ایجاد واحد پول مشترک و گذرنامه مشترک برای کشورهای عضو این نظام باشند. برای دستیابی به این اهداف البته جدول زمانی ارائه نشد.
رمل مثمن را از حمل مسمن خوشگوارتر فرموده بودند، بحری سالم و وافی، مصون از لغزش های زحاقی، صحیح الارکان، سلیم الاجزاء، تام الضرب و العروض، متوافق الصدور و الابتداء.
اقبال تو و دور فلک راست توافق اجلال تو و ملک جهان راست تَلازُم
که سر موی در نمیگنجد در میان از توافق ایشان