توازی
معنی کلمه توازی در لغت نامه دهخدا

توازی

معنی کلمه توازی در لغت نامه دهخدا

توازی. [ ت َ ] ( ع مص ) با هم برابر شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). تحاذی. ( اقرب الموارد ). رجوع به متوازی شود.

معنی کلمه توازی در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - با هم مقابل گردیدن . ۲ - برابر شدن .

معنی کلمه توازی در فرهنگ عمید

با هم محاذی شدن، با یکدیگر مقابل شدن، برابر شدن.

معنی کلمه توازی در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - با هم محاذی شدن مقابل گریدن . ۲ - برابر شدن .

معنی کلمه توازی در دانشنامه عمومی

خطوط موازی یا همراستا در هندسه، خط هایی در یک صفحه اند که با یکدیگر برخورد نمی کنند. ویژگی های خطوط موازی، پایهٔ اصل توازی اقلیدسی را تشکیل می دهند. حالت تعمیم یافته هم راستایی در فضای سه بعدی اقلیدسی در مورد یک خط و یک صفحه یا دو صفحه ای که هیچ نقطه مشترکی ندارند، استوار است. هم راستایی یا توازی، یک ویژگی بنیادین فضای اقلیدسی و برخی هندسه های مرتبط، مانند هندسه افین است.
نماد ∥ برای نشان دادن توازی به کار می رود. برای مثال، A B ∥ C D نشان می دهد که خط AB با خط CD موازی است. در مجموعه علائم یونی کد، نماد «توازی» و «عدم توازی» به ترتیب با کدU+2225 ( ∥ ) و U+2226 ( ∦ ) نشان داده می شوند.
• اگر خطی دو خط موازی را قطع کند مجموع زوایای داخلی یک طرف آن خط برابر ۱۸۰ درجه است.

معنی کلمه توازی در ویکی واژه

با هم مقابل گردیدن.
برابر شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه توازی

و با شروع از سمت راست اعداد داخل هر متوازی‌الأضلاع را با هم جمع کرده و حاصل را به دست می‌آوریم.
پس چون خطوط صفها متوازی شد و اطراف معرکه متساوی گشت، رجال قتال بر جای خود بایستادند و دل بر قضای مبرم آسمانی و حکم محکم ربانی بنهادند
آری جان و جهان کشش این کار کند، و جذبه الطاف این رنگ دارد. جذبة من الحق توازی عمل الثقلین.
صنعت: سجع متوازی
در کنار توازین رشگ خورم خون که مباد با خیال تو کسی دست در آغوش کند
استقبال کند و بدست «جذبه من جذبات الحق توازی عمل الثقلین» او را در کنار وصال کشد که «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه». تا چند بپر و بال پروانگی و خلق الانسان ضعیفا گرد در فضای سر اوقات جمال ما گردی؟ تو بدین پر و بال هوای هویت طیران نتوانی کرد. بیا این پر و بال در میدان «والذین جاهدو افینا» درباز تا برسنت «لنهد ینهم سبلنا» پرو بالی از شعله انوار خویش ترا کرامت کنیم که «یهدی الله لنوره من یشاه».
سپس سطرهای ۱، ۳ و ۹ را در این چوب خطها پیدا می‌کنیم؛ و اعداد داخل متوازی‌الأضلاعهای هر سطر را با هم جمع می‌نماییم.
خط قوس از متوازی بخط مریخ است نام آن خط حیات است و بآن شاد شوی
طول تیغه‌های این اره ۳۰ تا ۱۰۵ سانتیمتر و ضخامت آن معمولاً ۰٫۸ تا ۱ میلیمتر است. اره قطع‌کن دم روباه را معمولاً با دندانه‌های مثلثی نوک تیز و اره شکاف‌زن را چون در جهت الیاف چوب حرکت میکند با دندانه‌های متوازی الاضلاع با فرمی می‌سازند تا در چوب گیر نکند.[۱]
خواهد بود. اندازهٔ ضلع کوچک متوازی‌الاضلاع هم که
در هندسه، موازی الوجوه [س] نوعی چندوجهی است که می‌تواند بدون چرخش در فضای اقلیدسی سه بعدی منتقل شود تا فضا را با لانه زنبوری کردن پر کند که در آن همه کپی‌های چندوجهی وجه به وجه به هم می‌رسند. پنج نوع موازی الوجوه وجود دارد که یکی از آنها متوازی‌السطوح است که مکعب از انواع آن است.
، سپس حجم آن متوازی الاضلاع جذر تعیین کننده ماتریس گرام است.
تا به ختا سیر کردی از در ایران با هنر و علم در خط متوازی
اصول یا بنداشت‌های هیلبرت، اصولی مهم در زمینهٔ هندسه اقلیدسی هستند. این اصول به ۶ گروه تقسیم شده‌اند: وقوع، میانبود، پیوستگی، بنداشتهای قابلیت انطباق، ددکیند و توازی. برای مثال اصل توازی، روایتی از اصل پنجم اقلیدس است.
مثال ۲ : گاهی اوقات ممکن است حاصل جمع دو عدد داخل یک متوازی‌الأضلاع بیشتر از ۱۰ شود. برای مثال برای حاصل ضرب ۶۷۸۵ در ۸ جوب خطها با ارقام ۶، ۷، ۸ و ۵ را انتخاب کرده و در کنار هم قرار می‌دهیم.
حاصل جمع یک متوازی‌الأضلاع ممکن است بیشتر از ۱۰ شود که رقم دهگان آن را به متوازی‌الأضلاع دست چپ آن منتقل می‌کنیم.
متوازی بدان ز قوس دگر خط صحت شد ای خجسته سیر
اصل توازی اقلیدس (اصل همراستایی اقلیدس) که به اصل پنجم اقلیدس نیز معروف است (چون پنجمین اصل از اصول اقلیدس در هندسه است) این‌گونه‌است: اگر دو خط راست به‌وسیلهٔ یک خط سوم قطع شوند، در همان طرفی از خط سوم که زوایای داخلی، مجموع کوچک تر از دوقائمه تشکیل می‌دهند یکدیگر را قطع می‌کنند.