تندس

معنی کلمه تندس در لغت نامه دهخدا

تندس. [ ت َ دَ / دِ ] ( اِ مرکب ) بمعنی تن مانند است ، چه دس بمعنی شبیه و نظیر و مانند باشد... و بکسر ثالث مخفف تندیس است که آن هم تن مانند باشد، چه دیس بمعنی شبیه و نظیر و مانند بود. ( برهان ). تمثال باشد و معنی ترکیبی آن تن مانند است. ( فرهنگ جهانگیری ). تندسه. تندیس. تندیسه. تمثال و پیکر چیزی و معنی ترکیبی ، مانند تن ، چه دیس و دس بمعنی مانند بود. ( فرهنگ رشیدی ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). تمثال و پیکر و تصویر و تندسه و تندیس و تندیسه. ( ناظم الاطباء ). چیزی که به تن ماند و شبیه و نظیر و مانند تن باشد... ( ناظم الاطباء ). از: تن + دس ( مخفف دیس ). ( حاشیه برهان چ معین ). بی شک بمعنی مجسمه امروزین است. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
فرود کاخ یکی بوستان چو باغ بهشت
هزار گونه در او شکل و تندس و دلبر.فرخی.رجوع به تندسه و تندیسه و تندیس شود. || تفسیر تمثال هم هست. ( برهان ).
تندس. [ ت َ ن َدْ دُ ] ( ع مص ) بر زمین افتادن و دست بر دهان نهادن ، یقال : ندس به الارض فتندس ؛ ای وقع فوضع یده علی فمه. ( منتهی الارب )( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || پرسیدن خبر از جایی که ترا ندانند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). و عبارة الاساس : فلان یتندس عن الاخبار و یتحدس عنها؛ یتبحث عنها لیعلم منها ما هو خفی علی غیره. ( اقرب الموارد ). || از اطراف و جوانب جاری شدن آب چاه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تندس در فرهنگ معین

(تَ دِ ) (اِ. ) نک تندیس .

معنی کلمه تندس در فرهنگ عمید

= تندیس

معنی کلمه تندس در ویکی واژه

نک تندیس.

جملاتی از کاربرد کلمه تندس

زبور یک سیستم نگارش در یمن باستان بود که در کنار مسند به کار می‌رفت. تفاوت این دو خط این است که مسند برای مستندسازی اتفاقات تاریخی و در همان حال زبور برای نوشتار مذهبی یا ثبت ارتباطات روزمره میان یمنی‌های باستان به کار می‌رفت. نوشته‌های زبور را می‌توان در پالیمپسست‌های از جنس پاپیروس یا کتیبه‌های ساخته شده از برگ نخل پیدا کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، مدرس سینما و تلویزیون، مستندساز، مؤلف و پژوهشگر سینما و تلویزیون، کارگردان و تدوین‌گر فیلم، دارنده دانشنامه شایستگی علمی تدریس در کالج‌های بین‌المللی رادیویی و تلویزیونی و متدولوژی تدریس فیلم.[نیازمند منبع]
دوم کار سرهنگ تندست و تیز که یکسان بود نزد او مور و مار
فرود کاخ یکی بوستان چو باغ بهشت هزار گونه درو شکل و تندس دلبر
ز دردمیدن عشقش دلم شکست آورد که عشق را دم تندست و دل چو سرنایی
این فیلم که نخستین فیلم مستند گلستان است به‌شدت مورد پسند رئیس فرانسوی کنسرسیوم و آرتور التون مستندساز سرشناس انگلیسی و رئیس بخش فیلم کمپانی شل انگلستان قرار می‌گیرد.
آنک او هشیار خود تندست و مست چون بود چون او قدح گیرد به دست
چو تندسیل‌که آید زکوهسار فرود دمان به باره برآمد خدیو شیر شکر
محسن اسلام‌زاده (زادهٔ ۱۳۵۹) کارگردان، مستندساز و تدوین‌گر سینمای اهل ایران است.
چرخ تندست تن به رنجه منه مرگ حقست دل به غم مسپار
ازو دندان دشمن بر تو کُندست که او شیر دمان و پیل تندست
به زیر ران او تقدیر رامست اگر چه نیک تندست و حرونست
اتاق صعود فیلم مستندی است که توسط رضا فرهمند مستندساز ایرانی در سال ۱۳۸۸ ساخته شد.
تندست یار و بی سببی می کند غضب دارد غضب همیشه بعشاق زین سبب
ابراهیم مختاری (زاده ۱۳۲۶ بابل) نویسنده، کارگردان و مستندساز ایرانی است. او عضو هیئت مؤسس انجمن مستندسازان سینمای ایران است و در سال ۱۳۹۳ به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه سینما انتخاب شد.
الهام حاتمی تهیه‌کننده، کارگردان و مستندساز است.
فیلسوف آلمانی هگل معرفت‌شناسی تجربه‌گرای سنتی را که آن را غیر انتقادی رد می‌کرد و جبرگرایی را که بیش از حد مکانیکی می‌نگرید، نقد کرد.: 169  روش‌شناسی کارل مارکس از دیالکتیک‌گرایی هگلی وام گرفته شده است ولی همچنین اثبات‌گرایی را به نفع تحلیل انتقادی رد می‌کند. به دنبال تکمیل کسب تجربی «واقعیات» با حذف توهمات است.: 202–3  او باورمند بود که ظواهر نیاز به نقد دارند نه اینکه صرفاً مستندسازی شوند. هرمنوتیک‌گرایان اولیه مانند ویلهلم دیلتای پیشگام تمایز بین علوم طبیعی با ('علوم انسانی' و اجتماعی) بودند.
برای یک مستندساز ساخت یک فیلم مستند مردم‌نگاری، به دلیل وابستگی کامل این گونه مستندسازی به علم و دانش مردم‌شناسی محدودیت‌هایی را در زمینهٔ استفاده از زیبایی‌شناسی و ابزار بیانی سینما ایجاد می‌کند. از دیگر سو توان ویژه‌ای از او طلب می‌کند در جهت شناخت و آگاهی مردم‌شناسانه برای درک و تحلیل چند سویه پیرامون قبل از موضوع انتخابی خود مقولاتی چون؛ تدوین، گزینش و حذف، فشردگی زمان، ارائهٔ اطلاعات، اینسرت، جامپ‌کات، موسیقی، طراحی باند صوتی، نمای نزدیک، کارکردهای عمومی، و چگونه استفاده کردن و نکردن از این ابزارهای بیانی سینما در زمینهٔ فیلم مستند مردم‌نگاری که در خدمت علم است، چالشی است که این مطلب سعی در پرداختن به آن از نگاه یک مستندساز دارد.
ولیک مرکب تندست هان و هان زنهار نه زین هلد نه لگام ار شما لگام برید
تارا آغداشلو (زادهٔ ۱۵ دی ۱۳۶۶) فیلمساز، شاعر، کارگردان، مستندساز، برنامه‌ساز و خبرنگار آزاد ایرانی مقیم لندن است.