تن پوش

معنی کلمه تن پوش در لغت نامه دهخدا

تن پوش. [ تَم ْ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) که تن را پوشد. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). تنجامه. لباس. پوشاک. || خلعتی که شاهان دادندی از جامه هایی که خود آن را از پیش پوشیدندی. خلعتی که پادشاهان از جامه های پوشیده خود عطا کردندی و این گرامی تر از دیگر خلاع بود: یک ثوب سرداری ترمه تن پوش مبارک. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه تن پوش در فرهنگ معین

(تَ ) (اِمر. ) لباس و جامه .

معنی کلمه تن پوش در فرهنگ عمید

آنچه تن را بپوشاند، جامه، لباس.

معنی کلمه تن پوش در فرهنگ فارسی

( صفت اسم پارچه و جامه ای که تن را بپوشاند جامه .

معنی کلمه تن پوش در دانشنامه عمومی

تن پوش (فیلم). تن پوش ( به تامیلی: Aadai ) و لباس ( به انگلیسی: Dress ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۱۹ و به کارگردانی راتنا کومار است. در این فیلم بازیگرانی همچون امالا پال، ویویک پراسانا و رامیا سوبرامانیان ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه تن پوش در ویکی واژه

لباس و جامه.

جملاتی از کاربرد کلمه تن پوش

او در کتاب دلالة الحائرین هدف عمل ختنه را تضعیف آلت تناسلی و نیز کاهش لذت و هیجانات جنسی، بدون اینکه توانایی تولید مثل از بین رود بیان کرد. او اینگونه استدلال کرد که برداشتن پوششی (پیش‌پوست) که روی سر آلت تناسلی را می‌پوشاند باعث تضعیف این عضو و کاهش لذت جنسی و افکار شهوت‌انگیز خواهد شد.
خرقه از سوراخ پرجیبش بتن پوشیده شد سر فرو بردم بدامان تا کجا سربر کنم
به خلعت های مال و جاه عیب خویشتن پوشد زهی رسوایی آن ساعت که سازد مرگ عریانش
آنتن پوش‌ها از جنس‌هایی ساخته می‌شوند که دارای ضریب گذردهی الکتریکی و همچنین نفوذپذیری مغناطیسی بسیار کمی باشند که بر روی امواج الکترومغناطیس که بین محیط و آنتن درون آن‌ها رد و بدل می‌شود اثر نامطلوب نداشته باشد.
انکه تن پوشید و ارمک داد و در بر صوف کرد هم ببخشد چون بکر باسین کفن باشم رمیم
یکجام می کهنه بنوشی شب عید بهتر که بتن پوشی صد جامه نو
لطافت را لباس ظاهری بی پرده می سازد به عریانی تن خود را مگر آن سیمتن پوشد
زاید دلم مدایح الوان از آنکه تن پوشیده ام بکسوت خوب ملونش
پای نه پیش و به تن پوش کفن سر غوغا شو و از مرگ مترس
انسان‌ها روش‌های تخصصی بسیاری را برای شستن پوشاک طراحی کرده‌اند، از روش‌های نخستین کوبیدن لباس‌ها به سنگ‌ها در جریان‌های رودخانه، تا جدیدترین روش‌های ماشین‌های لباسشویی الکترونیکی و خشک‌شویی. شستشو با آب گرم (جوش)، تمیز کردن شیمیایی و اتو کردن، همه روش‌های سنتی استریل کردن پارچه‌ها برای اهداف بهداشتی انسان هستند.
بگفتم غلامی که تن پوشی ام نگفتم غلامم که بفروشی ام!
چو کاینات لباس عزا به تن پوشید ز برگ و ریشه وی خون تازه می‌جوشید
برکش ز سر این لباس عوری تن پوش به خلعت صبوری
اصفهان در پاییز سال ۱۳۹۳ بنابر گفته‌های مسئولان استان و کادر درمانی بیمارستان فیض اصفهان شاهد ۴ مورد اسیدپاشی در بازهٔ زمانی کوتاهی بوده‌است. مسئولان انگیزه این اسیدپاشی‌ها را خصومت شخصی اعلام کرده‌اند این در صورتی است که قربانیان وجود هرگونه خصومت شخصی را رد می‌کنند اما وجه مشترک بیشتر قربانیان نداشتن پوشش چادر، ماشین سواری کردن و حضور در محدودهٔ خیابان مهرداد و دروازه شیراز است. بنا به گفته احمد سالک نماینده مردم اصفهان، در میان قربانیان یک زن محجبه با پوشش چادر نیز بوده‌است.
وجه مشترک بیشتر قربانیان نداشتن پوشش چادر، ماشین سواری کردن و حضور در محدوده خیابان مهرداد و دروازه شیراز بوده است.