تن ماهی

معنی کلمه تن ماهی در دانشنامه آزاد فارسی

تُن ماهی
رجوع شود به:ماهی تن

معنی کلمه تن ماهی در ویکی واژه

tonno

جملاتی از کاربرد کلمه تن ماهی

بدان رسیده که از ایمنی سیاست تو به بحر از تن ماهی برون‌ کند جوشن
ماهیگیری صنعتی استان در آب‌های اقیانوس اطلس و خلیج سان ماتیاس با صید سالانه ۱۱ هزار تن ماهی و ۸ هزار تن ماهی روغن، ماهی مرکب، صدف و انواع غذاهای دریایی (غالباً برای صادرات) صورت می‌گیرد .
جان صدف ده چنانک گوهر می زیر بحر ماهچهٔ زر کند بر تن ماهی درم
یونس قدسی توی در تن چون ماهیی بازشکاف و ببین کاین تن ماهی است آن
(و آن گاه گفته است: بودش عالم از صانع حکیم از دو روی بیرون نیست: یا عالم از او به طبع بوده شده است و مطبوع محدث است، پس لازم آید که صانع نیز محدث باشد، از بهر آنکه طبع از فعل فرو نایستد و آنچه بودش او از باشاننده او به طبع باشاننده باشد، میان باشاننده و بوده شده از او به طبع مدتی متناهی باشد، چنانکه اندر آن مدت ممکن باشد که آن چیز بوده شده از آن چیز که از او بوده شود بباشد، چنانکه میان خاستن ماهی از آبگیر به طبع به مدتی متناهی باشد، پس واجب آید که عالم از صانع خویش به مدتی متناهی سپس تر موجود شده باشد و آنچه او از چیزی محدث به مدتی متناهی قدیم تر باشد او نیز محدث باشد، پس واجب آمد که صانع عالم که عالم از او به طبع او بوده شود، محدث باشد. و اگر عالم از صانع به خواست او بوده شده است و با صانع اندر ازل چیزی دیگر نبوده است که مر او را بدین خواست آورده است تا مر عالم را بیافریده است از آن خواست که او اندر ازل بر آن بود تا از ناآفریدن عالم، پس مر عالم را چرا آفرید؟ آن گاه گفته است که چو همی بینیم که خدای تعالی از خواست نا آفریدن عالم به خواست آفریدن آن آمده است، واجب آید که با خدای تعالی نیز قدیمی دیگر بوده است و آن دیگر قدیم مر او را بدین فعل آورده است.)
رشک جودش بر دل دریا گره بندد ز موج پاس عدلش بر تن ماهی زره پوشد در آب
او بتسبیح از تن ماهی بجست چیست تسبیح آیت روز الست
افتد شراره غضبت گر بجوی تیغ بیم کباب گشتن ماهی جوهرست
آینه اهل دل نقش نگیرد به خود فلس ندارد به تن ماهی عمان عشق
شورش دریای اشک من به زمین رفت بر تن ماهی شکنج مار برافکند
چو خار در تن ماهی نهفته از نیرنگ هزار خنجر در دشنه ای که برده به کار
شهرستان اصفهان با تولید یک‌هزار و ۳۰۰ تن ماهی قزل آلا یکی از شهرستان‌های فعال در این زمینه است. بیش از ۲۸ درصد از ماهیان زینتی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود و ۷۸۰ واحد در زمینه تولید ماهیان زینتی فعالیت می‌کنند که در سال۱۳۹۶ ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان اصفهان تولید کرده‌اند.