تمک

معنی کلمه تمک در لغت نامه دهخدا

تمک. [ ت َ ] ( ع مص ) دراز و پرگوشت شدن کوهان شتر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). دراز و بلند شدن سنام. ( از اقرب الموارد ): تمک السنام تمکاً و تموکاً. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
تمک. [ ت َم َ ] ( اِ ) گیاهی از تیره چتریان که دارای برگهای طویلی است و در غالب نقاط میروید. دم کرده آن بعنوان مدر و ضد روماتیسم در تداوی قدیم مصرف میشده. ابرة الراعی. حربث. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به ابرة الراعی و دزی ج 1 ص 152 شود.
تمک. [ ت َ م َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان گوکلان که در بخش مرکزی شهرستان گنبدکاوس واقع است و800تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

معنی کلمه تمک در فرهنگ معین

(تَ مَ ) [ ع . ثمک ] (اِ. ) گیاهی از تیرة چتریان که دارای برگ های طویلی است و در غالب نقاط می روید. دم کردة آن به عنوان مدر و ضد روماتیسم در تداوی قدیم مصرف می شده ، ابرة الراعی ، حربث .

معنی کلمه تمک در فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی که از تیر. چتریان که دارای برگهای طویلی است و در غالب نقاط میروید . دم کرد. آن بعنوان دارو ضد روماتیسم در تداوی قدیم مصرف میشد ابره الداعی حربت .
دهی است از دهستان گوکلان که در بخش مرکزی شهرستان گنبد کاوس واقع است .

معنی کلمه تمک در ویکی واژه

ثمک
گیاهی از تیرة چتریان که دارای برگ‌های طویلی است و در غالب نقاط می‌روید. دم کردة آن به عنوان مدر و ضد روماتیسم در تداوی قدیم مصرف می‌شده ؛ ابرة الراعی، حربث.

جملاتی از کاربرد کلمه تمک

با این وجود، روشِ کاظم همیشه شامل دوری‌گزینی از حاکمیت نمی‌شد. به‌عنوان نمونه از برخوردِ کاظم با علی بن یَقطین، یکی دیگر از شیعیانش، یاد می‌شود که کاظم به او توصیه کرد در دربارِ مهدی و هارون بماند بدین خاطر که «خدا را دوستانی در صفوفِ دوستانِ ستمکاران هست که به‌وسیلهٔ آنان از دوستانش دفعِ شرّ می‌کند.» بدین ترتیب، کاظم عده‌ای از اصحابش را که با کار در دستگاه خلافت، می‌توانستند باری را از روی دوش شیعیان بردارند، به این کار تشویق می‌کرد.
آب‌انبار میرزا مهدی ساری واقع در خیابان ۱۸ دی ساری به شماره ۱۰۰۵ در تاریخ ۱۳۵۳/۸/۱ ثبت شده‌است.آب انبار میرزا مهدی در یکی از محلات کهن ساری ساخته شده بود که اینک وجود ندارد. نام این محله «ملا آق بابا» بود. «محلهٔ ملاآقا بابا، از طرف شمال به محلهٔ همت‌آباد، از طرف جنوب به محله نوآمبار، از طرف مشرق به کهنه باغ‌شاه و از طرف مغرب به محله شاه غازی بن منتهی می‌شد.» ملاآقا بابا، فرد روحانی از تلارم دودانگه بود و تمکن مالی خوبی داشت؛ به همین دلیل موقوفات زیادی در شهر ساری ایجاد کرد؛ یکی از آن‌ها تکیه‌ای بود که در زمان پهلوی اول هنگام احداث خیابان ۱۸ دی تخریب شد و دیگر اثری از محله و تکیه باقی نماند.آب انبار میرزامهدی یکی از آثار برجای مانده از این محله تاریخی است.
سید حبیب‌الله برهانی در سال ۱۲۷۴ خورشیدی در رستمکلا متولد شد. پس از تحصیلات مقدماتی در رستمکلا به حوزه علمیه ساری نقل مکان نمود. متعاقباً در حوزه‌های مشهد، قم و نجف از محضر اساتید حوزه برخوردار گردید و در نهایت با تأیید علمای عالیرتبه آن زمان آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء الدین عراقی، میرزای شیرازی و نعمت‌الله دامغانی به درجه اجتهاد نائل آمد. پس از پایان تحصیلات حوزوی به زادگاه خود رستمکلا بازگشت و بجز ایام تبعید به تهران در رستمکلا باقی‌ماند و در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی در همین مکان از دنیا رفت. برپیکر وی آیت‌الله کوهستانی، یار دیرینه وی و از علما و عرفای مشهور مازندران، نماز گذارد.
در دوران نهضت ملی شدن نفت ایران از معدود علمایی بود که از محسن طالعی و جبهه ملی ایران پشتیبانی کرد و به این دلیل در تعارض با سید نورالدین الهاشمی شیرازی قرار گرفت که او نیز از اقتدار فراوان در میان اهالی شهر شیراز برخوردار بود. پایگاه اجتماعی محلاتی بیشتر در میان طبقات متمکن و پایگاه اجتماعی سید نورالدین در میان قشرها فرودست و کسبه جزء بود.
مرد متمکنی، که از خصایل و رفتار دو فرزندش گلایه دارد، قبل از مرگ به آن‌ها می‌گوید که ثروتش را با گلدان عتیقه ای تعویض و در جایی پنهان کرده‌است و در صورتی که رفتار هر یک از فرزندان نیکوتر باشد از طریق آدم‌هایی که وکیل او هستند به وی تعلق می‌گیرد. پس از مرگ پدر دو برادر به جای عمل کردن به وصیت پدر می‌کوشند یکدیگر را از میدان بدر کنند. آن‌ها عاقبت درمی یابند که هدف پدر ترغیب کردن آن دو به راست کرداری بوده‌است.
ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ و این عذاب بآنست که دست شما پیش فرا فرستاد از کرد، وَ أَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ (۱۸۲) و بآنست که خدای بندگان را ستمکار نیست.
فروزان کوکب برج سعادت علی بیگ، آن جهان عز و تمکین
کشیش‌های مسیحی، عمداً پیروان آیین زرتشت را «پیروان زرتشت ستمکار» و «پیروان خدایان دروغین و عناصر طبیعت» می‌نامیدند.
ز تمکین دل کوه را سوخته به شبنم سبک‌روحی آموخته
به تنگ اندر آمدش دیو دمند ستمکاره ارهنگ پولادوند
حج، نمایش تمکین مردم مسلمان در برابر الله و همبسته بودن مسلمانان است.
در تاریخ ۱ آبان ۹۲ کارگروه موضوع بند «ح» ماده ۵۰ قانون برنامه پنجم توسعه که از سال ۹۰ لازم‌الاجرا بوده‌است، دستورالعملی مبنی بر فوق‌العاده خاص نامستمر برای بانک‌ها و بیمه‌های دولتی تصویب کرد. به موجب این دستورالعمل به حقوق هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها ۴۲ میلیون ریال الی ۵۵ میلیون ریال به صورت فوق‌العاده غیرمستمر افزوده می‌شد اما در عمل جزو حقوق پایه تلقی شده و در بقیه فوق‌العاده‌ها نیز اثر گذاشته بود که در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۹۳ دیوان محاسبات ایراد و تذکر خود را به بانک‌ها و بیمه‌ها اعلام کرد که به علت عدم تمکین بیمه مرکزی و بیمه ایران از این تذکر، دیوان محاسبات علیه آنان، اقدام به صدور دادخواست نمود.
هر سؤالی را جوابی پیش ازین آماده بود بی‌جواب از کوه تمکین تو شد پیغام‌ها
با ناله چرا این همه از پای درآید گر کوه ز تمکین کمری داشته باشد
خوشا هندوستان و رونق دین شریعت را کمال عز و تمکین
قربان تمکینت شوم می بین و سر بالا مکن
سید حبیب‌الله برهانی فرزند حاج سید کریم رستمکلایی، فرزند حاج سید رضا، فرزند حاج سید تقی، فرزند حاج سید محمدرضا می‌باشد که همگی مقیم رستمکلا بودند. سید ساره که مزار وی زیارتگاه اهالی منطقه است با سید محمدرضا جد اعلای وی رابطه خویشاوندی داشته‌است. گفته می‌شود همه سادات مزبور از خویشان امامزاده عبدالله رستمکلا می‌باشند.
فلک را این همه تمکین نباشد فروغ مهر و مه چندین نباشد
پا به دامن کش چو کوه و رسم تمکین پیشه کن همچو دریا چند بتوان جوش زد از بی‌تَهی
اعتصاب (روسی: Стачка) یک فیلم صامت به کارگردانی سرگئی آیزنشتاین است که در سال ۱۹۲۵ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به الکساندر آنتونف اشاره کرد. این فیلم، که اولین فیلم کارگردان است و پیش از رزم‌ناو پوتمکین ساخته شده، به اعتصاب کارگران کارخانه‌ها در امپراتوری روسیه مربوط به سال ۱۹۰۳ می‌پردازد.