تمشک
معنی کلمه تمشک در لغت نامه دهخدا

تمشک

معنی کلمه تمشک در لغت نامه دهخدا

تمشک. [ ت َ م ِ ] ( اِ ) درختچه ای از تیره گلسرخیان که دسته مستقلی را به نام تمشکها تشکیل می دهند و به حالت وحشی در نقاط ساحلی و گرم مرطوبی ، مخصوصاً در مازندران و گیلان فراوان است. گیاهی است با ساقه های تیغدار که در کنار جاده ها و مزارع و جنگلها بصورت انبوه می روید. برگهایش متناوب و گوشوارک دار و مرکب و شامل 3 تا 5 برگچه است.( فرهنگ فارسی معین ). در درفک ، هَندِل. در رامیان ، تَموش. در شیرگاه و میان دره ، لام. در لاهیجان ، کَرَه تیف. دکتر گئوبا گوید که تقریباً شش قسم از آن در جنگلهای خزر هست و بدون تشخیص نامهای لام ، تندل و کره تیف به عموم داده میشود. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه تمشک در فرهنگ معین

(تَ مِ ) (اِ. ) میوه ای است مانند توت و توت فرنگی به رنگ قرمز مایل به مشکی با مزة ترش و شیرین که از بوتة تمشک به دست می آید. بوتة این میوه ساقة بلند و تیغ دار و در هم پیچیده دارد که با برگ های کوچک به طور خودرو در جاهای گرم و مرطوب می روید، دارای ویتامین

معنی کلمه تمشک در فرهنگ عمید

میوه ای ترش مزه، شبیه شاتوت یا توت فرنگی، و به رنگ سرخ مایل به سیاهی. بوتۀ آن خودرو است و در جاهای گرم و مرطوب در جنگل ها و صحراها می روید. در بعضی جاها آن را می کارند و تربیت می کنند و میوۀ بهتر و درشت تری از آن به دست می آورند. دارای ویتامین c، قند، اسیدسیتریک، و اسیدمالیک بوده و اشتهاآور، ملین، مدر، و ضد اسکوربوت است. ترشح عرق را زیاد می کند و برای تصفیۀ خون نافع است، تلو، توت سه گل، علیق، علیق الجبل، توت العلیق.

معنی کلمه تمشک در فرهنگ فارسی

( اسم ) درختچه ای ازتیر. گل سرخیان که دست. مستقلی را بنام دست. تشکها تشکیل میدهد و بحالت وحشی در نقاط ساحلی و گرم مرطوبی مخصوصا در مازندران و گیلان فراوانست . گیاهی است با ساقه های تیغ دار که در کنار جاده ها و مزارع و جنگلها بصورت انبوه میروید . برگهایش متناوب و گوشوارک دار و مرکب و شامل ۳ تا ۵ برگچه است .

معنی کلمه تمشک در دانشنامه عمومی

تمشک ( به انگلیسی: Blackberry ) به رنگ قرمز تیره یا ارغوانی بوده که مزه ای ترش و شیرین دارد. بوته آن از تیره گل سرخیان است که به حالت وحشی در نقاطی مانند گیلان، مازندران و آذربایجان فراوان است.
تمشک میوه ای خوراکی است که توسط بسیاری از گونه های گیاه تمشک ( Rubus ) از خانواده Rosaceae تولید می شود.
تمشک (سرده). تمشک ( سرده ) ( نام علمی: Rubus ) نام یک سرده از زیرخانواده رزوئیده است.
• تمشک آلپ Rubus alpinus
• تمشک ارمنی Rubus armeniacus
• تمشک ارونسیس Rubus arvensis
• تمشک استرالیایی Rubus australis
• تمشک برفی Rubus nivalis
• تمشک سرخ جنگلی Rubus spectabilis
• تمشک سنگی Rubus saxatilis
• تمشک سه رنگ Rubus tricolor
• تمشک سیاه Rubus occidentalis
• تمشک شمالی Rubus chamaemorus
• تمشک قرمز Rubus idaeus
• تمشک قطبی Rubus arcticus
• تمشک کبود Rubus caesius
• تمشک کانادایی Rubus canadensis
• تمشک معمولی Rubus vulgaris
• رابوس کراتائگیفولیس Rubus crataegifolius
تمشک (میوه). تمشک ( به انگلیسی: Raspberry ) نام عمومی برای میوه خوراکی چندین گونه گیاه در خانواده Rubus از گلسرخیان گفته می شود که معمولاً در زیرسرده Idaeobatus جای می گیرند. این نام همچنین به خود گیاه نیز گفته می شود. تمشک ها گیاهانی دیرپا با ساقهٔ چوبی هستند.
تمشک ها ارقامی تجاری هستند و در کشاورزی بعضی کشورها مانند روسیه، صربستان، ایالات متحده آمریکا، لهستان نقش دارند. از آن ها برای تولید پوره، مربا، آب میوه، و خشکبار نیز استفاده می شود. برگ های این گیاهان نیز به شکل دم نوش استفاده می شود. تا این اواخر بیشتر تمشک ها میوه ای سرخ داشتند و دورگه هایی از Rubus idaeus و Rubus strigosus بودند. اکنون تمشک های ارغوانی و تمشک های طلایی یا سفید نیز در حال رایج شدن هستند. از آفت های این گیاهان کشاورزی می توان به لارو پولک بالان ( مانند بید و پروانه ) و نیز کپک خاکستری اشاره کرد.
مهترین خاصیت تمشک توانایی کارکرد آن به عنوان یک غذای ضد سرطانی است. این خاصیت به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها است. تمشک حاوی پلی فنول ها زیادی می باشد. پلی فنول ها یک کلاس آنتی اکسیدان هایی هستند که توانایی مبارزه با سرطان را دارند.
یکی دیگر از عوامل خاص ضد سرطان تمشک ویتامین K موجود در تمشک می باشد. یک وعده تمشک دارای بیش از یک سوم میزان مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین K است که نقش مهمی در جلوگیری و مبارزه با سرطان پروستات، معده، بینی، روده بزرگ، دهان و کبد دارد.
معنی کلمه تمشک در فرهنگ معین
معنی کلمه تمشک در فرهنگ عمید
معنی کلمه تمشک در فرهنگ فارسی
معنی کلمه تمشک در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تمشک در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه تمشک در ویکی واژه

معنی کلمه تمشک در دانشنامه آزاد فارسی

تَمِشک
گونه های گیاهی جنس Rubus (مشتق از واژۀ rub به معنای سرخ)، از خانوادۀ گل سرخ. بوته های تمشک خاردار و گل های آن سفید یا صورتی و مجتمع در خوشه هایند. تمشک بیشتر در دامنه های البرز و شمال غرب می روید. بیش از دَه گونه تمشک در ایران یافت می شود. تمشک کبود، کره تیف، وَلَش و هندل از آن جمله اند.

معنی کلمه تمشک در ویکی واژه

میوه‌ای است مانند توت و توت فرنگی به رنگ قرمز مایل به مشکی با مزة ترش و شیرین که از بوتة تمشک به دست می‌آید. بوتة این میوه ساقة بلند و تیغ دار و در هم پیچیده دارد که با برگ‌های کوچک به طور خودرو در جاهای گرم و مرطوب می‌روید، دارای ویتامین C و قند بوده، ملین و اشتهاآور می‌باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه تمشک

شهرستان طارم به دلیل وجود خاک حاصلخیز و جلگه ای، وجود رود قزل اوزن، نزدیکی به استان‌های گیلان و اردبیل و هوای نیمه گرمسیری از وجود بسیاری از باغات برخوردار است. زیتون و انار میوه‌های اصلی و انجیر، انگور، ازگیل، به، سیب، گلابی، زردآلو، آلو، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، توت، تمشک و شاه توت از میوه‌های فرعی دیگر این شهرستان هستند که در درختان پربار و با کیفیت بالا دیده می‌شوند.
ساید آبجوهای لامبیک میوه ای بصورت سنتی از انگور و تمشک تولید می شود. که قبل از پر کردن آنها در ظرف نهایی برای مصرف چون بطری کمی به آن لامبیک جوان اضافه می کنند تا درون بطری نیز عمل تخمیر ادامه پیدا کند. بدلیل افزودن میوه های گوناگون بعنوان افزودنی این گونه آبحوها تحت قانون خلوص آبجوی آلمان قرار نمی‌گیرند.
او اولین فیلم خود را در نقش لورا بیل، همراه با میکله مورونه، در فیلم درام اروتیک ۳۶۵ روز (۲۰۲۰) و دنباله آن انجام داد. او فیلمبرداری را به عنوان یک چالش توصیف کرد و در ابتدا پس از خواندن فیلمنامه در پذیرش نقش مردد بود. این فیلم با استقبال بسیار منفی روبرو شد اما در بسیاری از کشورهای جهان محبوبیت داشت؛ طبق گزارش نیوزویک این فیلم پربیننده‌ترین فیلم نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ بود شکلوتسکا برای بازی خود نامزد دریافت جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر زن شد.
این منطقه نمونه‌ای منحصر به فرد از باقیماندهٔ جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی است. حدود ۱/۳ منطقه از برکه، آببندان و تالاب‌های مشجر تشکیل شده‌است. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از نی، لویی، انار وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل، لرگ، لیلکی، تمشک و غیره نام برد. این پناهگاه شامل زیستگاه‌های متنوع آبی و خشکی برای جانوران است. ۱۲۵ گونهٔ جانوری در منطقه شناسایی شده‌است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از روباه معمولی، گراز، سمورآبی، سیاه کاکل، پری شاه رخ، درن فک، قوی فریاد کش، انواع اردک، حواصیل، گیلانشاه خالدار و درنا.
سنجابک از میوه‌ها ودانه‌های گیاهانی مانند تمشک سیب گردو بلوط زیتون و گاهی حشره‌ها و تخم پرندگان تغذیه می‌کند.
میوه‌ها: انواع مرکباتی مانند انار یکی از محصولاتی مهم برای بهشهر که شهرت جهانی دارد، انجیر، ازگیل جنگلی (کِنِس)، گلابی وحشی، تمشک وحشی جنگلی، زرد کیجا (نوعی قارچ‌خوراکی)، گزنه و ولیک، غوره، کنجد، خرمالو وحشی، برنج، سویا، کُلزا ،تره بار، گوجه سبز، توتون، و…
نقش آلن کواترمین توسط ریچارد چمبرلین و نقش جسی هیوستون توسط شارون استون تکرار می‌شود که برای این نقش نامزد دریافت جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر زن شد.
مربا: آلبالو، بِه، تمشک، گلابی، سیب، پرتقال، انجیر، هویج، بهارنارنج و…
شبه جزیره میانکاله با طبیعتی بکر، محل اسکان پرندگان مهاجر، حیوانات وحشی در منطقه بوده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منابع حیات وحش در جهان به ثبت رسیده‌است. شبه جزیره میانکاله با تپه‌های شنی ساحلی به طول ۵/۶ کیلومتر از دریا منفک می‌گردد. وسعت و به ویژه دهانه آن به نسبت کاهش یا افزایش آب کم و زیاد و کوتاه و دراز می‌شود. فضای شبه جزیره مرغزار نیمه مشجری است که عمده‌ترین درختچه‌های آن را بوته‌های انار و تمشک وحشی تشکیل داده‌اند. همه ساله صدها هزار پرنده مهاجر، از انواع فلامینگو، قو و غازهای خاکستری، پیشانی سفید، قره غاز، انواع اردک‌ها و مرگوس کاکلی در این شبه جزیره فرود می‌آیند و به تولید مثل و زمستان گذرانی می‌پردازند.
از دیر باز، آشپزی لاپ‌لند بر مبنای مواد اولیه غذایی محلی، مانند ماهی، جانوران شکاری، گوزن شمالی و سته استوار بوده‌است. سته ها، به خاطر اینکه انواع دیگر میوه‌ها یا سبزیجات در طول زمستان طولانی در دسترس نبودند، غذای با اهمیتی بوده‌اند. امروزه سته‌ها بخشی از سس‌ها و دسرهای خوشمزه هستند. باارزش‌ترین سته لاپ‌لند، تمشک شمالی است. مصرف شیر در میان گروه‌های سامی متغیر بود، اما به‌طور کلی خیلی رایج نبوده‌است.
واندر تب اگر مزوری سازم اشکم تر من تمشک من باشد