تمرین
معنی کلمه تمرین در لغت نامه دهخدا

تمرین

معنی کلمه تمرین در لغت نامه دهخدا

تمرین. [ ت َ ] ( ع مص )سخت روی گردیدن کسی بر کاری : مرن وجهه علی الامر تمریناً؛ سخت گردید روی او بر کار. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || نرم کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). نرم گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ): مرن الادیم ؛ ای لینه ُ. ( از اقرب الموارد ). || بر زمین زدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || چرب کردن یا سرگین گاو مالیدن سم سوده چارپا را. ( از اقرب الموارد ). || خوی گر ساختن کسی را به چیزی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). آموختن به شاگرد مطالب علمی را به طریقی که خوی گر برآنها شود و در ذهن وی ملکه گردد. ( ناظم الاطباء ). مداومت و تکرار عملی یا فنی یا علمی تا در آن ماهر گردد و مهارت حاصل آید.
تمرین. [ ت َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان شاهرود که در بخش شاهرود شهرستان هروآباد واقع است و685تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه تمرین در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) عادت دادن ، آشنا ساختن کسی به کاری .

معنی کلمه تمرین در فرهنگ عمید

۱. فعالیت برای به دست آوردن مهارت در کاری.
۲. (اسم ) متنی شامل مسئله ها، پرسش ها و یا سرمشق هایی برای مهارت یافتن در امری: تمرین های کتاب را حل کردم.

معنی کلمه تمرین در فرهنگ فارسی

نرم کردن، ورز دادن، عادت دادن و آشناکردن باکاری
۱- ( مصدر ) نرم گردانیدن.۲-عادت دادن آشناساختن بامری . ۳ - ( مصدر ) خو کردن ورزیدن.۴ - ( اسم ) عادت خوگری ورزش . جمع : تمرینات
دهی است از دهستان شاهرود که در بخش شاهرود شهرستان هرو آباد واقع است .

معنی کلمه تمرین در فرهنگستان زبان و ادب

{rehearsal} [سینما و تلویزیون، هنرهای نمایشی] 1. اجراهای مقدماتی پیش از اجرای اصلی نمایش، با حضور بازیگران و عوامل نمایش، برای آماده کردن اجرای نهایی 2. اجرای صحنه توسط بازیگران پیش از فیلم برداری برای آمادگی بیشتر

معنی کلمه تمرین در دانشنامه عمومی

تمرین (صربستان). ۴۵°۲۵′ شمالی شرقیشمالی شرقی
تمرین ( به صربی: Темерин ) شهری در استان خودمختار وویوودینا کشور صربستان است که جمعیت آن در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲۰٫۱۲۷ نفر بوده است.
تمرین (مجموعه تلوزیونی). تمرین ( به انگلیسی: The Rehearsal ) یک مجموعه تلویزیونی مستند کمدی آمریکایست که توسط نیتان فیلدر ساخته، نویسندگی، کارگردانی و بازی شده است. در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲ برای نخستین بار از اچ بی او پخش شد. در تمرین، نیتان به مردم عادی کمک می کند تا مکالمات دشوار یا رویدادهای سخت زندگی خود را در مکان ها و بازیگرانی که برای بازسازی موقعیت های واقعی استخدام شده اند، تمرین کنند. موقعیت ها می توانند مانند اعتراف به دروغی در مورد مدرک تحصیلی ساده و بی اهمیت یا مانند تجربه داشتن کودکی، پیچیده تر و سخت تر باشند. فیلدر سالن های کامل و عجیب غریبی را سفارش می دهد تا جزئیات تمرین را کامل بازسازی کند، بازیگرانی را استخدام می کند تا در این سالن ها زندگی کنند و ده ها بار حالت های مختلف صحبت با مشتریانش را مرور می کند. اطلاعات مورد استفاده برای آموزش بازیگران و ساخت دکوراسیون ها و سالن ها اغلب بدون اطلاع افراد جمع آوری می شود.
ایدهٔ تمرین از سریال قبلی فیدلر با نام نیتن برای تو شکل گرفت. فیلدر و تیمش در مراحل آماده سازی برای مجموعه قبلی، سناریوهایی را نقش آفرینی می کردند تا پیش بینی کنند که مردم چگونه به پیشنهادها مضحک او واکنش نشان می دهند، تمرین هایی که اغلب اشتباه از آب درمی آمدند.
کمدی این مجموعه گاهی از خرج های هنگفت آن برای ساخت دکور و محیط تمرین حاصل می شود. در قسمت اول، فیلدر یک کپی کامل از باری که در آن مکالمه دشوار سوژه قرار است انجام شود می سازد. او همچنین یک کپی از خانه سوژه می سازد تا اولین مکالمه با اون را تمرین کند.
این سریال اولین بار در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از قرارداد فیلدر با HBO پخش شد. عنوان تمرین در ژوئن ۲۰۲۱ فاش شد. در ژوئن ۲۰۲۲، یک تیزر و پوستری با تاریخ انتشار ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲ منتشر شد.
وب سایت جمع آوری نقد راتن تومیتوز، بر اساس ۳۸ بررسی منتقد، میانگین امتیاز ۹٫۲/۱۰ را گزارش کرد. اجماع منتقدان این وب سایت می گوید: «تمرین به ناتان فیلدر فرصت داده تا کمدی پوچ گرایانه اش را به نهایت برسد، که اون با اعتمادبه نفسی بی حس از آن گذر می کند. این ممکن است خنده دارترین شاهکار او باشد. » متاکریتیک، بر اساس ۲۲ منتقد، امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را به این مجموعه اختصاص داده است که نشان دهنده «تحسین جهانی» است.
معنی کلمه تمرین در فرهنگ معین
معنی کلمه تمرین در فرهنگ عمید

معنی کلمه تمرین در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تکرار عمل به منظور حصول عادت و آسان شدن آن بر انسان را تمرین گویند و از آن به مناسبت در بابهای صلات، صوم و حج یاد شده است.
بر ولیّ مستحب است کودک را پس از رسیدن به سنّ تمییز (شش یا هفت سالگی) بویژه در پسر پس از نُه سالگی به نماز خواندن و نیز قضای آن؛ بلکه هر عبادتی ـ اعم از واجب و مستحب ـ در حدّ وسع و توانایی طفل، تمرین دهد.
و نیز تمرین دادن کودکان بر عادات و اخلاق حسنه مستحب است؛ بلکه تأدیب و تنبیه آنان در راستای تمرین و عادت دادن به ترک معصیت یا انجام دادن واجبات بویژه پس از نُه یا ده سالگی در حدّی که موجب دیه نگردد جایز است.
مراد از شرعی بودن عبادت کودک
در اینکه عبادتهای کودک ممیّز، شرعی است ـ بدین معنا که امر شارع به ولیّ طفل جهت واداشتن وی مثلا به نماز، امر به طفل محسوب می‏گردد و در نتیجه عبادات او امتثال امر شارع خواهد بود و بر آن اجر و ثواب مترتّب می‏گردد ـ و یا صرف تمرین است و از جانب شارع، امری متوجه کودک نشده تا وی آن را امتثال کند، در نتیجه ثواب و پاداشی بر آن مترتّب نمی‏گردد، اختلاف است.
چنان‏که در مراد از شرعی بودن عبادات کودک، اختلاف است. گروهی شرعی بودن عبادات نابالغ را همچون شرعی بودن عبادات بالغ دانسته‏اند؛ بدین معنا که همان مصلحتی که در امر شارع به بالغ وجود دارد در امر به نابالغ نیز وجود دارد با این تفاوت که مصلحت نسبت به بالغ، الزامی و نسبت به نابالغ غیر الزامی است.
علت شرعی بودن عبادت کودک
در مقابل، برخی شرعی بودن عبادات نابالغ را به لحاظ مصلحت تمرین دانسته‏اند؛ بدین معنا که عبادت برای کودک به لحاظ مصلحت تمرین مستحب است و جز آن مصلحتی دیگر در عبادات نابالغ وجود ندارد.
حکم عبادت کودک
...

جملاتی از کاربرد کلمه تمرین

پس از یک تلاش گسترده با سنجش از دور، در نهایت جایی که از آنجا نمونه‌برداری خواهد شد انتخاب می‌شود و تمرین‌ها و مانورهای منجر به رویداد نمونه‌برداری نهایی انجام خواهد گرفت. ابتدا برای به حداقل رساندن احتمال نشستن گرد و غبار بر سلول‌های خورشیدی در طول تماس، و همچنین کاستن از میزان آسیب در صورت افتادن، آرایه‌های خورشیدی که می‌توانند تا بیش از ۴۵ درجه بسته شوند به صورت ۷ در خواهند آمد. این حالت همچنین در زمان تماس، برای کمک به هدایت فضاپیما، با فاصله گرفتن بیشتر از سطح سیارک وضعیت بهتری است.
وزارت خارجه ایران، مانور نظامی آمریکا در خلیج فارس را که دوشنبه (۳۰ اکتبر) با حضور بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، کانادا و بحرین و نمایندگانی از سایر کشورهای جهان برگزار می‌شود را علیه این کشور ندانسته‌است. گفتنی است که برگزارکنندگان این مانور اعلام کرده‌اند که تمرین نظامی آن‌ها علیه ایران نیست. متن کامل گزارش بی‌بی‌سی (فارسی)
از وجهی دیگر نقل کرده‌اند وفات هارون، و هو الاصح: روی جابر بن عبد اللَّه. قال: قال رسول اللَّه (ص): «خرج موسی و هارون حاجین او معتمرین، فلما کانا بالمدینة مرض هارون فخاف علیه موسی ان یموت بالمدینة فتشتبه الیهود. (قال) فنقله الی احد، فمات باحد، فقبره باحد».
سپس به جلسه تمرین تیم فوتبال باشگاه جاوید آبادان رفت که مربی آن، نامش علی رضایی بود … در آن سال به جهت آماده نبودن زمین و … , مسابقات باشگاهی در ردهٔ نوجوانان برگزار نشد تا قاسمپور به ناچار در ردهٔ جوانان بازی کند اما همین موضوع، سبب شد تا به تیم جوانان آبادان برای مسابقات جوانان خوزستان دعوت شود و در این تورنمنت بود که تیم آنها نایب قهرمان جوانان خوزستان شد.
الیستر از پدری جاماییکایی و مادری هلندی به دنیا آمد. وقتی شش ساله بود پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند. مادرش او و برادرش را به هلند فرستاد. در دوران کودکی آوریم در جودو و بسکتبال فعالیت داشت. در سن ۱۵ سالگی برادرش او را به باشگاه "کریس دلمن" برد تا به او یاد بدهد چگونه از خودش دفاع کند. آن اوایل زیاد دوست نداشت تمرین کند ولی بعدها و پس از تمرین با "باس راتن"و"جوپ کاستیل" و دیگران او تمرین کردن علاقه پیدا کرد.
یک فرد سالم و ورزشکار، ناخودآگاه از سیگار دوری می‌کند، چون در می‌یابد که ورزش به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، ولی سیگار یا مواد مخدر به وضوح انرژی وی را کم و او را ضعیف تر می‌کند؛ بنابراین خود به خود برای پیشرفت در امور ورزشی خویش و برای انجام تمرینات، از این مواد دوری می‌جوید.
مشهورترین قطعات آموزشی وی، در دو جلد همراه با ۴۸ تمرین، منتشر شده‌است. دیورتیمنتوی او برای سه کلارینت و کلارینت باس، یکی از پُراجراترین آثار برای این ساز است. این اثر که در سال ۱۹۴۲ برای نوازندگانِ کلارینتِ ارکستر فیلارمونیک وین نوشته شده‌است، اثری پیچیده در سه موومان است که ساختار آن شبیه به یک کنسرتوی معمولی است. از دیگر شاگردان او می‌توان به موسیقی‌دانانِ ایرانی نظیر: احمد پژمان اشاره نمود.
مرارتها چشید آن شاه خوبان ار بنی مروان مگر آن تلخ کامی بهر زهر کین به تمرین شد
موراتی در سال ۱۹۵۵ باشگاه اینتر را از ماسرونی خرید. وکیل جوان «جوزپه پریسکو» به عنوان نایب رئیس باشگاه منصوب شد. توسط موراتی برای باشگاه کمپ تمرینی «آپیانو جنتیله» ساخته شد. دوره «گرانده اینتر» توسط «هلنیو هررا» آغاز شد.
مخلوق را بینی مصر، اندر ضلال مستمر نه تن ز ورزش مقتدر، نه جان ز تمرین منقلب
زمین تمرین این تیم در سنجر است و امیدواریم این تیم به لیگ های بالاتر صعود کند
ورزشگاه کارگران مکانی ورزشی در شهر تهران است. این ورزشگاه میزبان لیگ برتر کاراته ایران است. این ورزشگاه همچنین داری یک زمین چمن فوتبال است که سال‌ها تمرینات باشگاه پرسپولیس تهران در آن برگزار می‌شد. و تا زمان انحلال باشگاه فوتبال بادران تهران از آن را به عنوان محل برگزاری بازیهای خود استفاده می کرد. همچنین تیم فوتبال نساجی مازندران در این ورزشگاه تمرین می‌کند.
مهین خدای بسوی تو خوانده دلها را چنانکه معتمرین را سوی حجاز آورد
هر یک از ۳۲ فدراسیون واجد شرایط ۴۰ توپ مسابقه را برای مقاصد تمرینی دریافت کردند. توپ‌های مسابقه برای جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ با نام ورزشگاه، تیم‌ها، تاریخ مسابقه و زمان شروع هر بازی، زیر یک پوشش محافظ شخصی سازی شدند. توپ مسابقه ویژه برای بازی نهایی استفاده شد – +تیم‌گایست برلین. طراحی آن شبیه همان توپ بازی‌های دیگر این جام می‌باشد، اما با رنگ طلایی و با جزئیات سیاه و سفید. هر دو فدراسیون صعود کرده (فرانسه و ایتالیا) ۲۰ نسخه از این توپ‌ها را برای مقاصد تمرینی دریافت کردند.