تلنگر

تلنگر

معنی کلمه تلنگر در لغت نامه دهخدا

تلنگر. [ ت َ / ت ِ ل َ گ ُ ] ( اِ ) گذاشتن نوک انگشت میانی را به نوک ابهام و آن را به قوت لغزاندن تا بن ابهام بنحوی که بانگ برآید. ( ناظم الاطباء ). || زدن با ناخن وسطی چیزی را، بدین گونه که سر وحشی ناخن وسطی را به انسی بند برین ابهام فشرده با فشار جدا کردن ناخن وسطی را از آن برای بردن گرد و غباری از جامه یا برآوردن آوازی ضعیف از چیزی : به نان تلنگر زدن تا خاکستر روی آن بشود. به جامه تلنگر زدن برای اینکه آلودگی آن به گچ و جز آن زائل گردد. بدر تلنگر زدن تا تنها آنکه منتظر است بشنود و کس دیگر نداند. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه تلنگر در فرهنگ معین

(تَ لَ گُ ) (اِ. ) ضربه زدن با سر انگشت به کسی یا چیزی .

معنی کلمه تلنگر در فرهنگ عمید

ضربه که با انگشت میانه به بدن کسی یا چیزی بزنند.

معنی کلمه تلنگر در فرهنگ فارسی

سرانگشت که بچیزی بزنند، ضربه باانگشت میانه زدن
( اسم ) سر انگشت که بچیزی زنند .

معنی کلمه تلنگر در فرهنگستان زبان و ادب

{trigger} [اعتیاد، روان شناسی] محرکی که واکنشی را برمی انگیزد

معنی کلمه تلنگر در دانشنامه عمومی

تلنگر (فیلم ۲۰۱۰). تلنگر ( به انگلیسی: Flipped ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۰ و به کارگردانی راب راینر است. در این فیلم بازیگرانی همچون مادلین کارول، کالان مک اولیف، ربکا د مورنی، آنتونی ادواردز، جانی ماهونی، پنه لوپه آن میلر، آیدان کوئین، مورگن لیلی، کوین وایسمن، کودی هورن، شن هارپر، استفانی اسکات و ایزرائیل بروسارد ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه تلنگر در ویکی واژه

ضربه زدن با سر انگشت به کسی یا چیزی.

جملاتی از کاربرد کلمه تلنگر

شچرباکووا در حال حاضر با ۱۷۵٫۷۵ امتیاز، سومین امتیاز بالاترین امتیاز اسکیت آزاد را در میان سایر اسکیت بازهای زن را دارا می‌باشد و تنها بعد از هم ملیت‌هایش مثل کامیلا والیوا و الکساندرا تروسوا. وی نخستین زن ارشدی بود که یک کواد لوتز فرود آمد (نخستین زنی که آن را به زمین آورد، همسر آموزشی الکساندرا تروسوا بود) و نخستین زنی بود که دو پرش کواد لوتز را در یک برنامه واحد فرود آورد. شچرباکووا همچنین بخشی از محدود اسکیت‌بازان زن می‌باشد که هم در سطح بین‌المللی و هم در درون کشور، یک حرکت چهارتایی انجام داده‌است. وی نخستین زنی است که یک تلنگر چهارگانه در ترکیب با انگشت سه پا فرود آورد.
همچنین مجله پیپل در سال ۲۰۰۷ عنوان کرد که افران و ونسا هاجنز در طول مدت فیلم‌برداری دبیرستان موزیکال در سال ۲۰۰۵ شروع به قرار گذاشتن کردند، اگرچه مجله یو اس، بعد از جدا شدن این زوج در دسامبر ۲۰۱۰، نوشت که ملاقات آن دو در سال ۲۰۰۵ هنگام ساخت دبیرستان موزیکال اولین تلنگر بود برای شروع یک ماجرای عشقی که در حدود دو سال بعد شروع شد.
از فیلم‌های او می‌توان ناامیدانه در جستجوی سوزان (۱۹۸۵)، ماموریت (۱۹۸۶)، خواهران لیمو (۱۹۹۰)، پلی‌بویز (۱۹۹۲)، فرانکنشتاین (۱۹۹۴)، افسانه‌های خزان (۱۹۹۴)، جن‌زده (۱۹۹۵)، وظیفه (۱۹۹۷)، این پدر من است (۱۹۹۸)، اولین (۲۰۰۲)، تلنگر (۲۰۱۰)، آن سوی خط (۲۰۱۰) و صاعقه سیاه (۲۰۲۲) را نام برد.
سعی کنید زاویه‌های غیرمعمولی مانند عکسبرداری حشرات از طرف، جلو یا پایین را پیدا کنید. اگر نمی‌خواهید روی زمین خزید، از صفحه نمایش تلنگر خود استفاده کنید. اگر این حشره در یک گیاه یا یک برگ قرار دارد، سعی کنید آن گیاه را به سمت آن در برابر آسمان نگه دارید – این یک زاویه جالب و زمینه‌ای زیباتر است.