تلاطم

معنی کلمه تلاطم در لغت نامه دهخدا

تلاطم. [ ت َ طُ ] ( ع مص ) با یکدیگر ( بیکدیگر ) تپانچه زدن. ( زوزنی از یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). باهم طپانچه زدن. ( منتهی الارب ) ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) برهم خوردگی. ( ناظم الاطباء ). آشوب. شوریدگی. شورش [در دریا]. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
- تلاطم امواج ؛ برهم خوردن موجها. ( ناظم الاطباء ). بر یکدیگر زدن موجهای دریا. ( غیاث اللغات ). باهم زدن موج دریا. ( آنندراج ). خوردن موجی بر موجی. با یکدیگر خوردن موجهای دریا. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) : از میان تلاطم امواج محبت سر برآورد و گفت. ( گلستان ).

معنی کلمه تلاطم در فرهنگ معین

(تَ طُ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - به هم خوردن . ۲ - به یکدیگر لطمه زدن .

معنی کلمه تلاطم در فرهنگ عمید

۱. [مجاز] آشفتگی.
۲. خروشیدن و به یکدیگر خوردن امواج دریا.

معنی کلمه تلاطم در فرهنگ فارسی

بهم سیلی زدن، خروشیدن، به هم خوردن امواج دریا
۱ -( مصدر ) بهم خوردن بهم بر آمدن بیکدیگر خوردن ( موجها ) : تلاطم امواج . ۲ - بهم تپانچه زدن لطمه زدن بیکدیگر سیلی زدن . ۳ - ( اسم ) بهم خوردگی . ۴ - سیلی زنی . جمع تلاطمات .

معنی کلمه تلاطم در فرهنگ اسم ها

اسم: تلاطم (دختر) (فارسی) (تلفظ: talātom) (فارسی: تَلاطُم) (انگلیسی: talatom)
معنی: آشفتگی

معنی کلمه تلاطم در فرهنگستان زبان و ادب

{turbulence} [علوم جَوّ] آشفتگی شدید در میانگین حرکت هوا یا هر شارۀ دیگر

معنی کلمه تلاطم در دانشنامه آزاد فارسی

تَلاطُم (turbulence)
جریان نامنظمسیال (گاز یا مایع). منجر به ایجاد گردابه ها، نوسانها، و حرکتهای غیرمنتظره در سیال می شود. با دوکی شکل ساختن اجسامی از قبیل هواپیما، تلاطم جریان در اطراف آن ها کاهش می یابد و پس کشی در آن ها کم می شود. جریان متلاطم در سیال هنگامی پدید می آید که عدد رینولدز بزرگ باشد.

معنی کلمه تلاطم در ویکی واژه

به هم خوردن.
به یکدیگر لطمه زدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تلاطم

بحر وحدت را تموج داده از بهر ظهور در تلاطم زان رشاش بی کران انداختی
اصلاحات دستمزد به دنبال حذف این شیوه‌های دستمزدی و ارائه انگیزه مالی کارآمد به کارگران شوروی از طریق استانداردسازی دستمزدها و کاهش وابستگی به اضافه کاری یا پرداخت پاداش بود. با این همه، مدیران صنعتی اکثر اوقات مایل به انجام اقداماتی که به‌طور مؤثر دستمزد کارگران را کاهش می‌داد، نبودند و اغلب دستورالعمل‌های ارائه‌شده را نادیده گرفته و همچنان به کارگران اضافه‌کاری بالایی می‌دادند. مواد صنعتی غالباً با کمبود مواجه می‌شدند و تولید باید در سریع‌ترین زمان ممکن پس از در دسترس قرارگرفتن مواد انجام می‌شد؛ عملی که به نام «تلاطم» شناخته می‌شود. رواج تلاطم به این معنی بود که توانایی ارائه پرداخت پاداش برای فعالیت روزمره صنعت شوروی حیاتی بود و در نتیجه اصلاحات نتوانست سیستم کارآمدتری ایجاد کند.
سال‌های ملی شدن صنعت نفت (۱۳۲۶–۱۳۲۹) دورانی پرتلاطم برای اتاق تهران بود. مصدق در دوره چهاردهم مجلس شورای ملی به واگذاری امتیاز پارچه به گروهی از تاجران متنفذ اعتراض و از وزارت امور اقتصادی و دارایی انتقاد کرد. هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران از عملکرد دولت جانبداری کرد، اما بازاریان سطح متوسط به حمایت از محمد مصدق برخاستند و در سال ۱۹۴۹ زمینه ایجاد ائتلاف سیاسی جبهه ملی ایران با کمک بازاریان سطح متوسط، روشنفکران و دانشجویان غیر کمونیست فراهم شد. او پس از انتخاب به سمت نخست‌وزیری، به انحصار صادرات و واردات در دست تعداد معدودی از بازرگانان و اعضای هیئت رئیسه اتاق با استفاده از رانت دولتی اعتراض کرد و همین امر موقعیت او را در میان بازاریان تثبیت کرد.
آل نبی چو دستِ تظلّم برآورند ارکان عرش را به تلاطم درآورند
گیبونز، دختر یک پزشک لندنی، دوران کودکی پرتلاطم و اغلب ناخوشایندی داشت. پس از دوران در مدرسه، او به عنوان روزنامه‌نگار آموزش دید، و به عنوان گزارشگر و نویسنده، عمدتاً برای ایونینگ استاندارد و بانو کار کرد. اولین کتاب او که در سال ۱۹۳۰ منتشر شد که مجموعه‌ای از اشعار بود که مورد استقبال قرار گرفت، و در طول زندگی خود را در درجه اول شاعر می‌دانست تا رمان‌نویس. بیشتر رمان‌های گیبون در دنیای طبقه متوسط حومه شهر نوشته شده بود که او با آن آشنا بود.
آلکونوست (به روسی: Алконост) بنابر افسانه‌های روسی موجودی است با بدن پرنده و سر زنی زیبا. این موجود همچون سیرن در اساطیر یونانی آواهایی بسیار زیبا تولید می‌کند و کسانی که آن‌ها را می‌شنوند همه‌چیز را فراموش کرده و دیگر هیچ‌چیز نمی‌خواهند. آلکونوست بر روی ساحل تخم‌گذاری می‌کند و سپس آن‌ها را به داخل دریا می‌غلطاند. هنگامی‌که زمان بیرون‌آمدن فرزندان آلکونوست از تخم‌ها فرا می‌رسد توفان و تندری درگرفته و دریا چنان متلاطم می‌شود که دیگر نمی‌توان در آن قایقرانی نمود.
در این روش وقتی گاز از در محفظه جریان می‌یابد، پره چرخان به حرکت در می‌آید؛ شار عبوری از محفظه با تعداد چرخش پره در واحد زمان متناسب است که این تعداد چرخش با استفاده از سیگنال‌هایی که از منبع نور پالسی به سلول نوری رسیده و شمارش می‌شود به دست می‌آید (طبق شکل). یک مزیت این دستگاه مقاومت آن در برای شار تلاطمی، بخار آب و دمای گاز است. اما عیب این وسیله اینرسی پره است که باید با حداقل کردن جرم پره و اعمال یک منحرف‌کننده اثر این اینرسی را حتی الامکان کم نمود.
موج اقبال تو در گرد عدم پر می‌زند قلزمی اما برون از خود تلاطم کرده‌ای
فاری الشمل تفرق و اری الستر تمزق و اری السقف تخرق و اری الموج تلاطم
تا خموشی داشتیم آفاق بی‌تشویش بود موج این بحر از زبان ما تلاطم‌کرده است
برجهانی چه نهی دل که زبس آزونیاز موج آفت را بر چرخ تلاطم بینی
آن‌ها که کرده‌اند چو کف بار خود سبک اندیشه از تلاطم دریا نمی‌کنند
چو بحر معنی آید در تلاطم شود این صورت معنی در او گم
علاقه اصلی او پایداری تعادل و حرکت سیستم‌های مکانیکی نظریه «پایداری مایع متلاطم یکنواخت» و بررسی رفتار ذرات تحت تأثیر جاذبه بود.
در حین انجام وظایفش، مشغول ماهیگیری در خلیج می‌شود. باد شدیدی می‌وزد، دریا متلاطم و قایق او واژگون می‌شود. آداپا خشمگین می‌شود، «بال‌های باد جنوبی را می‌شکند» و مانع از وزیدن آن به مدت هفت روز می‌شود. آنو، آداپا را برای پاسخگویی برای کردارش فرامی‌خواند؛ در همین حال ائا به آداپا یاد می‌دهد که چگونه همدلی تموز و نینگیشزیدا را (که نگاهبان دروازه‌های بهشت هستند) به دست آورد، علاوه بر آن اینکه در آنجا نخورد و نیاشامد، زیرا چنان خوراکی می‌تواند باعث مرگش شود.
ای بانوی حرم سوی جیحون نظاره کز انقلاب دهر همی در تلاطم است
باز جیحونا تلاطم میکنی چشم مردم را چو قلزم میکنی
آنان دوره‌گردی خویش را با نوشیدن ابسنت و استعمال تریاک و حشیش آغاز کردند.سرانجام در سپتامبر ۱۸۷۲، عشق پرتلاطم شان به لندن کشیده شد (دوره‌ای که بعدها رمبو از یادآوری آن اظهار ندامت کرد). در این هنگام، ورلن همسر جوان و طفل خردسال خویش را ترک گفت تا با رمبو به لندن برود. با فقری جزیل در ناحیه بلومزبری اقامت گزیدند و با تدریس و عوایدی که مادر ورلن می‌فرستاد روزگار می‌گذرانند. رمبو روزها را در سالن مطالعات کتابخانه موزه بریتانیا سپری می‌کرد.
ده نفر از برندگان جایزه صلح نوبل در نامه‌ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواستار ارسال فوری نماینده‌ای به ایران برای بررسی وضع پرتنش و متلاطم آن شدند.
در این روش شار بر اثر اختلاف فشار در دو طرف یک مقاومت کوچک (ناشی از یک صفحه مشبک فلزی) که در داخل تیوب ثابت شده‌است اندازه‌گیری می‌شود. در این حالت نیز مانند حالت قبل، به ازای جریان‌های کم ارتباط شار با افت فشار خطی و الگوی شار لامینار است، در جریان‌های عبوری زیاد دستخوش تلاطم می‌شود و رابطه ا حالت خطی خارج می‌گردد. به علاوه دقت اندازه‌گیری‌ها در حالت اول (خطی و الگوی لامینار) بیشتر است.