موجی

موجی

معنی کلمه موجی در لغت نامه دهخدا

موجی. [ م َ جا ] ( ع ص ) ناقه موجی ؛ ناقه تیزرو که منکشف و فراخ گردد لنگ آن به سبب اختلاف دست و پای او. ( منتهی الارب ، ماده م وج ). ماده شتر تیزرو که به سبب مختلف گذاشتن دست و پای لنگ وی گشاد و فراخ گردد. ( ناظم الاطباء ).
موجی. [ م َ / م ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به موج. آنکه یا آنچه به موج نسبت دارد. || ( اصطلاح نقاشی ) رنگ خانه خانه یا مثل موج. ( یادداشت مؤلف ). || ( اصطلاح پزشکی ) قسمی از نبض. ( یادداشت مؤلف ). نبض موجی. ( ذخیره خوارزمشاهی ). || وهمی و خیالی. ( ناظم الاطباء ). || قسمی جاجیم در اصطلاح فرش بافی. ( یادداشت مؤلف ). موج. رجوع به موج شود.
موجی. [ م َ ] ( اِخ ) از گویندگان عثمانی است و دیوانی به ترکی دارد. ( از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه موجی در فرهنگ فارسی

از گویندگان عثمانی است و دیوانی به ترکی دارد .

معنی کلمه موجی در دانشنامه عمومی

موجی ( به انگلیسی: Mooji ) ( با اسم اصلی آنتونی پل مو یانگ ( به انگلیسی: Anthony Paul Moo - Young ) ، متولد ۲۹ ژانویه ۱۹۵۴ ) معلم معنوی اهل جامائیکا که در انگلستان و پرتغال مستقر است. او سخنرانی می کند ( ساتسنگ ) و عزلت نشینی ها را اداره می کند. موجی در پرتغال، در مونته ساهاجا زندگی می کند.
موجی، تونی پل مو یانگ، در شهر پورت آنتونیو، جامائیکا، تونی پل مو یانگ متولد شد. مادر وی هنگامی که او یک ساله بود به عنوان یکی از نسل ویندراش، به انگلستان مهاجرت کرد. موجی توسط پدر و دختر دایی مادرش ( کسی که معشوقه پدرش شد و صاحب فرزندان بیشتری شدند ) بزرگ شد. پیتر، برادر موجی، به یکی از برترین بازیکنان تنیس روی میز جامائیکا تبدیل شد. هنگامی که موجی هشت ساله بود، پدرش از دنیا رفت و بدین ترتیب موجی توسط عموی سخت گیرش بزرگ شد تا اینکه به لندن رفت تا در نوجوانی در کنار مادرش باشد.
موجی در سن ۳۰ سالگی در حمایت از همسر و فرزندش به عنوان هنرمند خیابانی مشغول کار شد. در سال ۱۹۸۵، خواهر موجی، چری گروس، در حملهٔ پلیس به خانه اش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فلج شد و این امر باعث شورش بریکستون در سال ۱۹۸۵ شد. در سال ۱۹۸۷، موجی با یک فرد مسیحی روبرو شد که این ملاقات آغاز جستجوی معنوی او شد. موجی به عنوان معلم هنر به کار خود ادامه داد تا سال ۱۹۹۳ کار را رها و به هند سفر کرد و در ساتسنگ های گوروهای هندی پاپاجی شرکت کرد.
وی در سال ۱۹۹۴ هنگامی که پسرش بر اثر ذات الریه درگذشت به انگلستان بازگشت. او به سفر خود به هند ادامه داد، هر بار برای فروش چای و بخور به بریکستون، لندن برمی گشت و همچنین «افکار روزانه» را که در کاه گندم گرفته شده از مکدونالدز پیچیده شده بودند، می بخشید. او در سال ۱۹۹۹ وقتی گروهی از جویندگان معنوی شاگرد او شدند، به یک معلم معنوی تبدیل شد و شروع به تولید کتاب، سی دی و فیلم از آموزه های خود کرد. در مورد معروف شدن تونی مو به موجی، موجی گفته است: «چه می توانم بگویم، جز اینکه زندگی همین است. » پیتر، برادر موجی گفته است که مردم همیشه او را به هر کجا که می رفت دنبال می کردند.
موجی همچنان به ارائهٔ ساتسنگ در مکان های مختلف در سراسر جهان می پردازد و به طور منظم بیش از هزار نفر را از پنجاه ملیت جذب می کند. وی همچنین عزلت نشینی یا گوشه نشینی های مراقبه را اداره می کند، گاهی اوقات با حداکثر ۸۵۰ نفر که هر کدام برای ۷ روز بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو پرداخت می کنند، با احتساب هزینه ساتسنگ. وی ملکی به مساحت ۳۰ هکتار در محلهٔ سائو مارتینو داس آموریراس، در منطقهٔ آلنتخو پرتغال خریداری کرد و یک اشرام به نام مونته سهاجا ایجاد کرد. طبق گفته شری مونته نگرو، مدیر کل بنیاد مووجی، ۴۰ تا ۶۰ نفر به طور تمام وقت در آشرام زندگی می کنند. آتش سوزی در اشرم در سال ۲۰۱۷ نیاز به تخلیه نزدیک به ۱۵۰ نفر داشت. فعالیت های اشرم از طریق مؤسسه خیریه مؤسسه بنیادی موجی مستقر در انگلستان تأمین می شود، که درآمد ۱٫۵ میلیون پوندی را در سال ۲۰۱۸ گزارش کرد ( که تقریباً ۶۰۰ هزار پوند از آن «کمک های مالی و میراث» بود ) و همچنین از طریق درآمد حاصل از تجارت آن شرکت های تابعه Mooji Media Ltd. در انگلستان و Associação Mooji Sangha و Jai Sahaja در پرتغال.

جملاتی از کاربرد کلمه موجی

خبر جان باختن مهسا امینی با بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی و مقام‌های رسمی روبه‌رو شد. موجی کم‌سابقه از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اشکال مختلف منتشر شد؛ از خشم و انتقادهای شدید علیه حکومت «جمهوری اسلامی» گرفته تا اطلاع‌رسانی به زبان‌های مختلف و شرح آنچه رخ داده در مقابله با روایت‌های رسمی و تبلیغاتی که از سوی طرفداران حکومت ایران منتشر می‌شود.
دم عیسی خجل از این دم ما همچو موجی است عشق ازیم ما
هر طور که آزمایش را تغییر دهیم که بخواهیم ببینیم که نور از کدام شکاف گذشته‌است، طرح تداخلی از بین می‌رود و نتیجهٔ ذره‌ای به دست می‌آید. این پدیده نشان‌دهندهٔ اصل مکملیت است، که می‌گوید نور می‌تواند هم ویژگی ذره‌ای و هم موجی از خود نشان دهد، ولی نمی‌توان همزمان ماهیت ذره‌ای و موجی را در یک پدیده دید.
رشته گوهر شود موجی که واصل شد به بحر زیر تیغ یار ای جان پیچ و تاب از بهر چیست؟
قسمت اصلی آزاد راه در منطقه‌ای خارج از تأثیر رمپ‌ها و حرکت‌های موجی قرا دارد.
بنابراین ممکن است موجی با ارتفاع تقریباً دو برابر موج مشخصه مشاهده شود.
بی‌درد نجوشد نفس از سینهٔ عاشق موجی ‌که از این بحر دمد شعلهٔ آه است
در تاریخچهٔ این تئوری آمده این ایده که پروانه‌ای بتواند تأثیر موجی غیرقابل پیش‌بینی بر حوادث بعدی داشته باشد، نخستین بار در سال ۱۹۵۲ در داستانی از ری بردبری با موضوع سفر در زمان آمده‌است.
بیفکند موجی به خشکی زآب در آن دشت بنهاد سر با شتاب
خطر دارند کشتی‌ها ز اوج و موج هر دریا امان یابند از موجی کز این بحر سعید آید
روحیم که در جسم نباشد که نباشیم موجیم که در بحر به یک جای نیائیم
می‌زند خود را به ساحل، بازمی‌گردد به بحر از محیط عشق هر موجی که پیدا می‌شود
ای من و تو موجی از رود حیات هر نفس دیگر شود این کائنات
عشق موجی است که ساغر کش گرداب فناست لب این بحر ز خمیازه ساحل بستند
از ضعیفان دست طوفان حوادث کوته است کشتی نوح است هر موجی خس و خاشاک را
اثبات قطعی ماهیت موجی پرتو ایکس در سال ۱۹۱۲ به وسیلهٔ فون لاوه ارائه شد.