تقلب
معنی کلمه تقلب در لغت نامه دهخدا

تقلب

معنی کلمه تقلب در لغت نامه دهخدا

تقلب. [ ت َ ق َل ْ ل ُ ] ( ع مص ) دست انداختن در امور بخواست خود. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). تصرف در کارها بخواهش خود. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || برگشتن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). برگردیدن. ( زوزنی ). ورگردیدن. ( تاج المصادر بیهقی ). واگردیدن و برگردیدن. ( مجمل اللغة ). بسیار گردیدن و گردش. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || غلطیدن در فراش از جانبی به جانب دیگر و یقال : الحیة تتقلب علی الرمضاء. ( از اقرب الموارد ). || انقلاب و تحول و برگشت. ( ناظم الاطباء ). || تغییر و تبدیل : و مزاج او به تقلب احوال تفاوتی کم پذیرفت. ( کلیله و دمنه ). و هر بنا که بر قاعده عدل و احسان قرار گیرد... اگر از تقلب احوال در وی اثری ظاهر نگردد و دست زمانه از ساحت سعادت آن قاصر ماند بدیع ننماید. ( کلیله و دمنه ).
همیشه تا که فلک را بود تقلب دور
همیشه تا که زمین را بود ثبات و قرار.سعدی.|| ناراستی و دورویی و مکر و حیله و دروغ و نیرنگ و خیانت و نفاق و نادرستی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تقلب در فرهنگ معین

(تَ قَ لُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - دگرگون شدن . ۲ - در کاری به سود خود و به زیان دیگری تصرف کردن .

معنی کلمه تقلب در فرهنگ عمید

۱. در کاری به سود خود و زیان دیگری تصرف کردن.
۲. نادرستی و دغلی.
۳. [قدیمی] برگشتن از حالی به حالی، دگرگون شدن.

معنی کلمه تقلب در فرهنگ فارسی

برگشتن ازحالی بحالی، دگرگون شدن، تصرف کردن
۱ -( مصدر ) برگشتن از حالی بحالی دیگر دیگرگون شدن . ۲ - واژگون شدن زیر و رو شدن.۳- در کاری بنفع خود و بضرر دیگری تصرف کردن . ۴ - ( اسم ) نادرستی دغلی دغلکاری . ۵ - گردش . جمع : تقلبات .

معنی کلمه تقلب در دانشنامه عمومی

تقلب (فیلم ۱۹۱۵). «تقلب» ( انگلیسی: The Cheat ) یک فیلم به کارگردانی سیسیل ب دومیل است که در سال ۱۹۱۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سه سوئه هایاکاوا، فنی وارد، ریموند هاتون، و جیمز نیل اشاره کرد.
تقلب (فیلم ۱۹۳۱). «تقلب» ( انگلیسی: The Cheat ( 1931 film ) ) یک فیلم به کارگردانی جورج ابوت است که در سال ۱۹۳۱ منتشر شد.
تقلب (فیلم ۱۹۹۶). تقلب یا کونترفیت ( به انگلیسی: Kounterfeit ) یک فیلم جنایی و دلهره آور آمریکایی که در سال ۱۹۹۶ به صورت ویدئویی منتشر شد. با بازی بروس پین، هیلاری سوانک و با معرفی بن فاستر در نقش تراویس است. فیلم به کارگردانی جان اشر و نویسندگی دیوید چیس، کاترین فوگیت و جی اروین ساخته شده است.
مجرم سابقه داری وارد معاملات پول های تقلبی می شود، در حین فعالیت های غیرقانونی و تیراندازی طرفین، یک پلیس مخفی جان خود را از دست می دهد. خواهر این افسر پلیس قاطعانه تصمیم می گیرد که قاتل برادرش را یافته و او را به سزای اعمال خود برساند.
وب سایت راهنمای تی وی امتیاز ۲٫۵ از ۴ را به این فیلم داده است.
تقلب (فیلم ۱۹۹۸). تقلب ( به انگلیسی: Knock Off ) یک فیلم اکشن آمریکایی - هنگ کنگی محصول سال ۱۹۹۸ به کارگردانی تسوی هارک با بازی ژان کلود ون دام و راب اشنایدر است. این فیلم در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ در ایالات متحده منتشر شد. این عنوان ناک آف ( Knock Off ) یک کلمه دوگانه است، زیرا این اصطلاح در زبان عامیانه هم به کالاهای تقلبی و هم به قتل هدفمند اشاره دارد. این فیلم یکی از آخرین فیلم هایی است که در آن فرودگاه کای تک هنوز در حال استفاده است. فرودگاه در سال ۱۹۹۸ بسته شد.
• ژان کلود ون دم در نقش مارکوس ری
• راب اشنایدر در نقش تامی هندریکس
• للا روچون درنقش کارن لی
• پل سوروینو در نقش هری یوهانسون
• کارمن لی در نقش کارآگاه لین
• موسس چان در نقش افسر وونگ
• ویمان وونگ در نقش ادی وونگ
• مایکل وونگ
یک طراح مد هنگ کنگی به همراه همکار جدید خود، که مامور مخفی سی آی ای است تصمیم به تولید لباس می گیرند. اولین تولید آنها لباسهایی جینی است که. . .
معنی کلمه تقلب در فرهنگ معین
معنی کلمه تقلب در فرهنگ عمید

معنی کلمه تقلب در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَقَلُّبَ: چرخاندن -گردانیدن (کلمه قلب به معنای برگرداندن چیزی از این رو به آن رو است ، و چون به باب تفعیل برود مبالغه در این عمل را میرساند ، پس تقلیب یعنی بسیار زیرورو کردن چیزی ، و تقلب هم قبول همان تقلیب است پس تقلب قلوب و ابصار عبارت است از برگشتن دلها و...
معنی تُقَلَّبُ: دگرگون می شود
معنی نُقَلِّبُهُمْ: آنان را می گردانیم (ازکلمه قلب به معنای برگرداندن چیزی از این رو به آن رو است ، و چون به باب تفعیل برود مبالغه در این عمل را میرساند ، پس تقلیب یعنی بسیار زیرورو کردن یک چیزی ، و تقلب هم قبول همان تقلیب است پس تقلب قلوب و ابصارعبارت است از برگشتن دله...
معنی نُقَلِّبُ: وارونه و دگرگون می کنیم (ازکلمه قلب به معنای برگرداندن چیزی از این رو به آن رو است ، و چون به باب تفعیل برود مبالغه در این عمل را میرساند ، پس تقلیب یعنی بسیار زیرورو کردن یک چیزی ، و تقلب هم قبول همان تقلیب است پس تقلب قلوب و ابصارعبارت است از برگشت...
معنی قَلَّبُواْ: وارونه و دگرگون می کنند(کلمه قلب به معنای برگرداندن چیزی از این رو به آن رو است ، و چون به باب تفعیل برود مبالغه در این عمل را میرساند ، پس تقلیب یعنی بسیار زیرورو کردن یک چیزی ، و تقلب هم قبول همان تقلیب است پس تقلب قلوب و ابصار عبارت است از برگشتن ...
معنی یُقَلِّبُ: جابه جا می کند - وارونه و دگرگون می کند- زیر و رو می کند (ازکلمه قلب به معنای برگرداندن چیزی از این رو به آن رو است ، و چون به باب تفعیل برود مبالغه در این عمل را میرساند ، پس تقلیب یعنی بسیار زیرورو کردن یک چیزی ، و تقلب هم قبول همان تقلیب است پس تق...
ریشه کلمه:
قلب (۱۶۸ بار)

معنی کلمه تقلب در ویکی واژه

frode
دگرگون شدن.
در کاری به سود خود و به زیان دیگری تصرف کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تقلب

درمبخش در واکنش با رد حکم دانشگاه گفته‌است: «بر فرض اینکه من متقلب باشم، سوربن هم شریک جرم من به حساب می‌آید چرا که تمام مراحل رساله من را تأیید کرده‌است».
یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ یَرْحَمُ مَنْ یَشاءُ فیه تقدیم و تأخیر: یعنی الیه تقلبون فیعذب من یشاء و یرحم من یشاء، علق العذاب بالمشیّة دون الخطیئة لیعلم انه یعذب بحق ملکه و الخطیئة علامة لا لاجلها یعذب و لاهی علّته. عذاب در مشیّت بست نه در خطیئة تا معلوم شود که او جلّ جلاله عذاب که میکند بحق ملک میکند و خطیئة علامت آنست نه علّت آن.
بیک دو هفته نگه کن که از تقلب دور هلال مه شود و مه هلال میگردد
متقلب درون جامه ناز چه خبر دارد از شبان دراز
یکی از روش‌های تقلب که همیشه به شکل گسترده در ایران وجود داشته، رأی دادن با استفاده از شناسنامه افراد مرده بوده‌است.
همه پستی و دنائت همه نادانی و جهل همه تزویر و تقلب همه تقصیر و قصور
همیشه تا زجهان نیست موضعی خالی ز انقلاب امور و تقلب احوال
به باور مهدی کروبی، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۴) موجب حذف او شد و او به همین دلیل حزبی جدید برای ادامه فعالیت سیاسی تأسیس کرد.
ای پادشاه روی زمین دور از آن تست اندیشه کن تقلب دوران آسمان
یک مدیوم متقلب ممکن است با شنود مخفیانه مکالمات ملاقات کنندگانشان یا جستجوی دایرکتوری‌های تلفن، اینترنت و روزنامه‌ها قبل از جلسه، اطلاعات مربوط به ملاقات کنندگان آن‌ها را بدست آورد. از تکنیکی به نام سرد خوانی نیز می‌توان برای بدست آوردن اطلاعات از رفتار، لباس، وضعیت بدن و جواهرات ملاقات کنندگان استفاده کرد.
گزارش مؤسسه چتم هاوس با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و یاری انتخاباتی تعداد ثبت نام شده‌ها در انتخابات سال ۲۰۰۱ (۳۸٬۷۰۰٬۰۰۰ نفر) به شکل قابل ملاحظه‌ای (۱۲٫۹ درصد) بیشتر از تعداد کل شهروندان در سن رأی‌گیری (۳۲٬۵۸۵٬۷۳۲ نفر) بود، می‌گوید که رواج تقلب در ایران از طریق رأی دادن با استفاده از شناسنامه افرادی که فوت شده‌اند همیشه به شکل گسترده وجود داشته؛ اگر چه نگران‌کننده‌است اما چیز جدیدی نیست.
اعجبنی الدهر فی تقلبه و کل احوال دهر ناعجب
ما مشت گلی در کف قدرت متقلب از غفلت خود گفته که گل کاره ما کو
او آفتاب و چو ماهست آن سر بی‌تن که روز و شب متقلب در این نشیب و علاست
همچنین دکتر محمد ملکی از دست‌اندرکاران برگزاری اولین انتخابات برگزار شده بعد از انقلاب در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ که به همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در ایران آری یا نه معروف شد، در آذر ماه سال ۱۳۹۰ طی نامه‌ای سر گشاده با طرح مسائل مختلفی که عمدتاً به میزان شرکت کنندگان و نحوه اعلام آرای به صندوق ریخته شده اشاره دارد، به انجام تقلب در اولین انتخابات برگزار شده پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، در ایران، اشاره نمودند.
این هنرمندان با اعلام پشتیبانی از جنبش سبز، اعتصاب غذا، ساختن فیلم و قطعات آهنگ، مصاحبه، سرودن شعر و شرکت در تظاهرات و تجمعات در مخالفت با تقلب در انتخابات و حمایت از معترضان به نتایج انتخابات از جنبش سبز ایران حمایت کردند.»
در انتظار نوبت میمون تو هنر صد دیده در تقلب عالم گماشته
امیررضا خادم ورزشکار و سیاست‌مدار متمایل به جناح راست که نفر دوم انتخابات مجلس هفتم در شهر تهران بود و در انتخابات مجلس هشتم ناکام ماند می‌گوید در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات مجلس هشتم در رده اول یا دوم در شهر تهران قرار داشته، اما در نهایت شصتم شده‌است. او همچنین اظهار می‌کند که علی‌رغم گذشت یکسال و نیم از ارائه اسناد تقلب به شورای نگهبان و فرمانداری تهران پاسخی دریافت نکرده‌است.