تقسیم کردن

معنی کلمه تقسیم کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - بخش کردن قسمت کردن .

معنی کلمه تقسیم کردن در ویکی واژه

dividere
ripartire

جملاتی از کاربرد کلمه تقسیم کردن

اِفراز در فقه و حقوق ایران در دو معنا به کار می رود.در یک معنا افراز،عبارت است از تقسیم کردن مال مشاعی بین دو یا چند نفر شریک.در معنای دیگر ،افراز یکی از شیوه های تقسیم مال مشاع به شمار می رود و در این معنا افراز عبارت است از تقسیم تمام اجزای مال مشاع میان شرکا و این تقسیم‌بندی براساس سهم هریک از شرکا انجام می‌شود.
در سال ۳۸۴ (میلادی) شاهنشاهی ساسانی و امپراتوری بیزانس، ارمنستان را بین خود تقسیم کردند که بخش شرقی آن سهم ایران ساسانی شد و بخش غربی که کوچک‌تر بود، به بیزانس پیوست. کشمکش‌ها در باب ارمنستان بین ایران ساسانی و امپراتوری روم شرقی از این پس هم، بارها پدید آمد اما این تقسیم‌بندی تا پایان عهد ساسانیان، کم و بیش، همچنان باقی ماند.
اِفرازش (پارتیشن‌بندی)، به تقسیم کردن دیسک سخت به واحدهای منطقی ذخیره‌سازی کوچکتری تحت عنوان افراز (پارتیشن) گفته می‌شود، به گونه‌ای که یک دیسک سخت فیزیکی می‌تواند همانند چندین دیسک سخت عمل کرده و در هر افراز یک سامانهٔ پرونده قرار گیرد. ویرایشگر افراز به برنامه‌ای می‌گویند که از طریق آن می‌توان اقدام به ایجاد، حذف، تغییر اندازه، قالب‌بندی افرازها کرد. یک افراز از محدوده‌ای از سیلندرهای دیسک سخت تشکیل می‌شود. یعنی اینکه هر افراز توسط یک سیلندر آغازین و یک سیلندر پایانی تعریف می‌شود. یک سیلندر بسته به نوع دیسک سخت، می‌تواند اندازهٔ متفاوتی داشته باشد.
دل فایز بتان بردند یغما ببردند و به هم تقسیم کردند
کوان در ایستگاه گلنگاری در نزدیکی جرالدتون، استرالیای غربی متولد شد. او نوه دو تن از مهاجران اولیه مستعمره، توماس براون و جان ویتنوم بود. مادر کوان در هفت سالگی فوت کرد و متعاقباً او را به مدرسه شبانه‌روزی در پرث فرستادند. در سن ۱۵ سالگی پدرش کنت براون به جرم قتل نامادری اش اعدام شد و او را یتیم کرد. او متعاقباً تا زمان ازدواجش در سن ۱۸ سالگی با مادربزرگش در گیلدفورد، استرالیای غربی زندگی کرد. او و شوهرش با هم صاحب پنج فرزند شدند و وقت خود را بین خانه‌های غرب پرت و کوتسلو تقسیم کردند.
پس از مرگ ائارندور دهمین پادشاه آرنور در سال ۸۶۱ د. س، این سرزمین درگیر جنگ داخلی بین سه پسر ائارندور شد. بزرگترین پسر وی با نام آملیت، مدعی پادشاهی بر کل قلمرو آرنور شد اما فقط توانست به بخشی از آن به نام آرتداین حکومت کند در حالیکه دو برادر دیگرش قلمرو باقی‌مانده را به دو قسمت کاردولان و رودئور تقسیم کردند.
اولین بار مسلمین، دانشگاه‌های خود را بر اساس رشته به دانشکده یا فاکولته‌های مختلف تقسیم کردند که بعدها در دانشگاه‌های اروپا رسم شد.
سپس به وسیلهٔ ویژگی انتخاب شده تقسیم می‌شود تا زیرمجموعه‌هایی از داده‌ها را تولید کند و الگوریتم همچنان باتوجه به ویژگی‌هایی که تا قبل از آن تکرار انتخاب نشده‌اند یه صورت بازگشتی بر روی مجموعه داده‌های تولیده شده به فرایند تقسیم کردن ادامه می‌دهد.
هر یک نیز پانصد رطل مرمر بهر خود همی‌آورد. ایشان این بارها را بین ده شتر تقسیم کردند. زمانی که ایشان به اصفهان رسیدند، سلطان ملکشاه دستور داد به آن دو، هزار دینار دهند.
نیروهای متفقین که رایش بزرگ آلمان را در جنگ جهانی دوم شکست دادند، کشور را از غرب مرز اودر-نایسه به چهار منطقه اشغال شده به منظور استفاده‌های اداری در مدت ۱۹۴۵–۴۹ تقسیم کردند.
این روش با تقسیم کردن مسئله به تعداد زیر مسئله و حل تک تک آن‌ها عمل می‌کند.
سلوکیان بزرگ‌ترین عامل یونانی کردن مشرق بودند و به همین جهت، برای ادامه فرمان‌روایی خود نظر مساعد مردم را لازم داشتند و برای این کار تقریباً شصت شهر در مشرق و ایالت پارت بنا کردند. یکی از این شهرها آپاما یا روستای لاسجرد فعلی است که در غرب شهرسرخه واقع شده و دیگری شهر هکاتم‌پلیس (صد دروازه) است که عده‌ای آن را دامغان می‌دانند. شهر صد دروازه در دوران اشکانیان از رونق بسیار زیادی برخوردار بود و برای سال‌های زیادی پایتخت ایران بوده‌است. هنوز آثاری تاریخی این شهر در اطراف دامغان و در منطقه‌ای به نام تپه حصار وجود دارد. اشکانیان ایالات ایران را به هجده بخش وسیع تقسیم کردند که یکی از ایالت‌های مهم آن کمیسن کومس یا قومس در نواحی سمنان و دامغان و سرخه و خوار (گرمسار) کنونی بود.