تفصیلی

معنی کلمه تفصیلی در لغت نامه دهخدا

تفصیلی. [ ت َ ] ( ص نسبی ) مقابل اجمالی. منسوب به تفصیل. مشروح. مفصل. به تفصیل.

معنی کلمه تفصیلی در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع - فا. ] (ص . ) مفصل ، مشروح .

معنی کلمه تفصیلی در فرهنگ فارسی

مقابل اجمالی

معنی کلمه تفصیلی در ویکی واژه

مفصل، مشروح.

جملاتی از کاربرد کلمه تفصیلی

حضور حداقل سه میلیون معترض در این راهپیمایی، در «بیانیهٔ تفصیلی جبههٔ مشارکت در پاسخ به کیفرخواست دادستان معزول تهران» نیز ذکر شد.
تو از آن اخم‌های اجمالی من ازین خنده‌های تفصیلی
هم توظاهر شده در مملکت تفصیلی هم تو مخفی شده در مرتبه اجمالی
پس می گوییم: طبقات ملائکه از کثرت نه به حدی است که تصور تفصیلی یا اجمالی آنها ممکن باشد، و ایشان را اصناف بسیار و طبقات بی شمار است یک صنف از آنها ملائکه زمین، و صنفی دیگر ملائکه هوا و از آن جمله ملائکه آسمان هاست، و ملائکه حمله عرش عظیم، و طبقه ملائکه مسلسلین، و ملائکه مهیمین، و ملائکه بهشت، و موکلین دوزخ و غیر اینها از طبقاتی که نه اسم ایشان را شنیده ایم و نه از شغل ایشان خبر داریم و به جز خالق ایشان، احاطه به ایشان نکرده است و هر عملی از اعمال، چه در آسمان و چه در زمین خالی نیست از ملکی یا ملائکه ای چند که به آن موکل هستند.
اوج اطلاق و قید تنزیلی حصر اجمالی است و تفصیلی
و اما معالجات جزئیه هر مرضی پس به تفصیلی است که در باب آینده مذکور می شود، انشاء الله تعالی.
امیرارجمند پس از بازگشت ایران در مقطع کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران، دروس «حقوق اداری ایران» و «حقوق اداری تطبیقی» و در مجتمع آموزشی قم، دروس «حقوق بین‌الملل»، «حقوق اداری ایران» و «حقوق تطبیقی» و در دانشگاه شهید بهشتی در دورهٔ دکترا دروس «حقوق بشر»، «تحقیق در متون و اسناد حقوق عمومی و تحلیل محتوای آرای دیوان عدالت اداری» و «تحلیل عملکرد بین‌المللی دولت‌ها و وقایع»، در دورهٔ کارشناسی ارشد دروس «حقوق اداری ایران»، «حقوق بشر و محیط زیست» و «بررسی تفصیلی مسائل حقوق بین‌الملل عمومی» و در دورهٔ کارشناسی درس «حقوق اداری ۱» را ارائه داده‌است.
بستگان محمدطاها با راه‌اندازی یک وبلاگ با عنوان «در جستجوی پسر عزیزمان محمدطاها» کمپینی را برای یافتن این کودک به راه انداختند. در این وبلاگ که با استقبال کم‌نظیری روبرو شد از شهروندان تهرانی درخواست شد هرگونه اطلاعی از محمد طاها بدست آوردند در اختیار آنان بگذارند و مژدگانی دریافت کنند. سرانجام، ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۴۱ بر روی این وبلاگ خبری منتشر شد مبنی بر این که: «محمد طاها پیدا شد و به آغوش خانواده بازگشت... اخبار تکمیلی فردا عصر به اطلاع می‌رسد» و سه عکس از محمدطاها پس از پیدا شدنش را منتشر کرد. فردای آن روز نیز شرح تفصیلی ماجرای پیدا شدن محمدطاها در این وبلاگ منتشر شد.
آقاخان در این کتاب آینده شبه‌قاره هند را پس از جنگ جهانی اول به بررسی گرفته و راه‌حل‌های برای آینده آن پیشنهاد می‌کند. آقاخان سوم «فدراسیون آسیای جنوبی» را در هند در حال گذار پیشنهاد کرد که هند ممکن است مجدداً در برخی ایالت‌ها سازماندهی شود و این ایالت‌ها باید شکل خودمختاری داشته باشند. او اولین کسی بود که طرح تفصیلی چنین فدراسیونی از هند را طراحی کرد.
علم تفصیلی ز لوح دل بخوان جامع علم قدر باشد چنان
کمترین دست بدعا برداشته متوسل ببواطن اجداد طاهرین هستم و از فخر و شعف در پیراهن نمیگنجم. این چاپار بتعجیل روانه شد که خبر ورود ایلچی را بشما برساند، فرصت نیست که تفصیلی در جواب مطالب مرقومه خداوندگار داده شود.
شارپ به عنوان یک مورخ معماری نیز به رسمیت شناخته شد . او کتاب‌هایی را از نقشه‌های تفصیلی معماری منتشر کرد ، مقالات بسیاری را در مورد معماری نوشت و طرحی را برای طبقه‌بندی سبک‌های معماری انگلیسی گوتیک ابداع کرد . در سال ۱۸۷۵ نیز مدال طلای سلطنتی از انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا به او اهدا شد .
و اما معالجه تفصیلی آن، این است که تفحص کند از آنچه سبب عجب او شده و چاره آن را کند، به نوعی که مذکور می شود.
بدان که از برای مرض عجب، دو معالجه است: یکی اجمالی و دوم تفصیلی.
اگر آگاهی فقط همین پدیده‌ها بود، هیچ مشکلی در تبیین آن نداشتیم؛ درست است که در حال حاضر تبیین کاملی از این پدیده‌ها نداریم و شاید تبیین تفصیلی برخی از آن‌ها یکی دو قرن طول بکشد، اما می‌دانیم که چگونه باید آن‌ها را تبیین کنیم. به همین خاطر این مسائل را «مسائل آسان» می‌نامیم.
لسانی به مطالعه تاریخ و جغرافیای تفصیلی ایران و چهان پرداخت. در اواخر دهه ۱۲۹۰ در روزنامه‌های وطن و حقیقت می‌نوشت. سرمقاله‌های تند او پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ در حقیقت به توقیف این روزنامه انجامید.
این کتاب در یک مقدمه و شش باب نگاشته شده‌است، فهرست تفصیلی کتاب حاضر عبارت است از:
فعالیت‌های گرایش برنامه‌ریزی شهری عموماً در خصوص تهیه طرحهای جامع یا تفصیلی شهرها و تهیه طرح‌های توسعه شهرها در راستای اهداف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر شهر یا منطقه می‌باشد. زمینه‌های کاری این گرایش مشابه گرایش طراحی شهری است.
و اندر این تفصیلی دراز است و این مقدار که گفتیم واجب بود آموختن تا چیزی که پیش آید که بداند، بداند که می نداند و می باید پرسید و حذر می باید کرد تا نباید که در حرام افتد و معذور نباشد، که طلب علم، همچنان فریضه است که عمل کردن به علم.
کتاب، در انتها، دارای هفت فهرست است که عبارتند از: فهرست آیات و احادیث نبویه، فهرست اعلام، فهرست اصطلاحات منطقی، فهرست اصطلاحات فلسفی، فهرست اصطلاحات عرفانی، فهرست مصادر تحقیق و فهرست مواضع تفصیلی.