تفریح
معنی کلمه تفریح در لغت نامه دهخدا

تفریح

معنی کلمه تفریح در لغت نامه دهخدا

تفریح. [ ت َ ] ( ع مص ) شاد کردن. ( تاج المصادربیهقی ) ( زوزنی ) ( دهار ) ( آنندراج ). شادمانه کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). شادمان کردن. ( از اقرب الموارد ). || ( اِ ) فرح و خوشی و عیش و تماشاو تفرج و گشت و لهو و بازی. ( ناظم الاطباء ) : و بدان تنزهی و تفریحی میجستم. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه تفریح در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) شادمانی نمودن . ۲ - (مص م . ) شادمان ساختن .

معنی کلمه تفریح در فرهنگ عمید

۱. شادمانی کردن.
۲. شادمانی و خوشی.

معنی کلمه تفریح در فرهنگ فارسی

شادمانی کردن، شادمانی وخوشی
۱ - ( مصدر ) شادمانی نمودنشادی کردن . ۲ -( مصدر )شاد کردن شادمان ساختن . ۳ - ( اسم ) خوشی . ۴ - گردش . جمع : تفریحات .

معنی کلمه تفریح در فرهنگستان زبان و ادب

{recreation} [گردشگری و جهانگردی] سپری کردن اوقات فراغت با فعالیت های فرح بخش

معنی کلمه تفریح در دانشنامه عمومی

تفریح در لغت به معنای فرح و خوشی و عیش و تماشا و تفرج و گشت و لهو و بازی می باشد. و در اصطلاح به اعمالی گفته می شود که توسط افراد در زمان فراغت انجام می گیرد و باعث بازگشت شخص به حال تعادل و طبیعی می شود. تفریح در واقع شامل آن دسته از فعالیت ها می شود که افراد آن ها را برای خودشان، برای شوخی، سرگرمی، برای بهبود خود یا برای اهدافی که خودشان تعیین می کرده اند انتخاب می کنند. نه به خاطر سود و منفعت ها یا اهدافی که جامعه برای ایشان تعیین می نماید. در واقع تفریح، همان وقت آزاد نیست؛ برای مثال بعضی مردم وقت آزاد زیادی دارند، اما نمی دانند چگونه از آن استفاده کنند و آن را تفریح تلقی می کنند. اما برای تفریح، داشتن وقت آزاد ضروری است.
جامعه شناسان، اوقات فراغت را به دو دسته اصلی تفریح فعالانه و منفعلانه تقسیم می کنند. این تقسیم بندی را می توان در مورد تفریح ها هم به کار برد. در تفریح فعال برای خوش گذراندن انرژی جسمی یا انرژی روانی صرف می کنیم. بعضی وقتها برای تفریحمان انرژی ذهنی می گذاریم. مثلاً وقتی کتاب می خوانیم یا نقاشی می کشیم. به هر حال تفریح های فعال همیشه با هیجان همراه هستند.
برخلاف تفریح فعال، در تفریح منفعل انرژی جسمی یا ذهنی زیادی صرف نمی کنیم. واضح ترین نمونه تفریح منفعل، تماشای تلویزیون است البته به هر حال موقع تماشای تلویزیون فعالیت ذهنی می کنیم، اما هر چه برنامه ای که تماشا می کنیم عامه پسندتر باشد، کمتر ذهن ما را درگیر می کند. در تفریح منفعلانه بیشتر از اینکه مختار باشیم، تسلیم هستیم.
• تفریح و زندگی فعال برای سلامتی فرد اهمیت دارد.
• تفریح و پارک ها باعث تقویت بنیاد خانواده و ایجاد جوامعی سالمتر می شود.
• تفریح هزینه های مربوط به مراقبت های پزشکی، خدمات اجتماعی و پلیس و دادگستری را کاهش می دهد.
• تفریح و گردشگاه ها مولد قوی اقتصادی به شمار می رود.
تفریح انسان را از بیماری های روانی همچون افسردگی حفظ میکند
تفریح (فیلم). تفریح ( به انگلیسی: Recreation ) فیلمی کوتاه و صامت، به نویسندگی و کارگردانی و بازی چارلی چاپلین و تولید سال ۱۹۱۴ می باشد.
چارلی بر سر دختری با مردی درگیر می شود و در این بین پای پلیس هم به میان می آید. در پایان چارلی، مرد و پلیس را به آب می اندازد و می خواهد با دختر برود اما دختر، چارلی را هل می دهد و چون چارلی هم دختر را گرفته، هر دو به آب می افتند.
• چارلی چاپلین - ولگرد
• چارلز بنت - مردی در پارک
• هلن کرادرز - دختری در پارک
• ادوین فریزی - پلیس

معنی کلمه تفریح در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خوش گذرانی را تفریح گویند و از آن به مناسبت در باب صلات نام برده شده است.
تفریح کردن بنفسه امری مباح است مگر آنکه با کارهای حرام در شرع مقدّس، مانند تفریح با آلات لهو قمار بازی و غیر آن توأم گردد.
از آنجا که حکم اوّلی تفریح جواز و اباحه است، سفر حتّی به قصد خوش گذرانی و شادمانی موجب قصر نماز می‏شود، مگر سفر به قصد شکار ـ در فرضی که غرض از شکار صرف تفریح باشد و نه تأمین نیاز زندگی ـ که نماز در آن تمام است.
برخی چنین سفری را از مصادیق سفر معصیت دانسته‏اند.

معنی کلمه تفریح در ویکی واژه

distrazione
divertimento
شادمانی نمودن.
شادمان ساختن.
تفریح از ریشه فرح به معنی شادابی و نشاط است. معادل فارسی تفریح، سرگرمی توام با نشاط و جمع آن، سرگرمی‌ها می‌باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه تفریح

تپه کوک توب، نام منطقه‌ای تفریحی است که در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و در میان مردم محلی و گردشگران از محبوبیت زیادی برخوردار است. در سال ۲۰۰۷، مجسمه‌ای از گروه بیتلز در این پارک مستقر شد. برای دسترسی به کوک توب می‌توانید از تله کابین‌های واقع در آلماتی استفاده کنید.
دریاچه مصنوعی گوکسو از مناسبترین مکانهای استراحت و تفریح شهر آنکارا در این شهرک واقع شده است.
دوپن یک کارآگاه حرفه‌ای نیست و انگیزه‌هایش برای حل رمز و راز در سه داستانی که در آن حضور یافته، تغییر می‌کند. در جنایت در کوی غسالخانه، هدف او از حل معمای قتل، تفریح است و نیز اثبات بی گناهی فردی که اشتباهاً متهم شده‌است و از دریافت پاداش مالی خودداری می‌کند. با این حال، در نامه دزدیده شده، دوپن به دنبال پاداش مالی است.
با تو از نقش گل و تفریح گلشن فارغیم صفحهٔ تاریخ ما هست از تو پرنقش و نگار
ز دل تولیدش اسباب حیات است نفس زان موجب تفریح ذاتست
برگ صبوح از می بود جان را فتوح از می بود تفریح روح از می بود هرگه‌ که افکار آمده
شریک بودن در زندگی آینده پس آن جوان پی تفریح، پنجه افکنده
در دوره فرمانروایی اسماعیل خان در هرات، پارک‌ها و مراکز تفریحی زیادی در هرات ساخته شده[نیازمند منبع] و بخش زیادی از جاده‌ها و خیابان‌های آن آسفالت شد.
ایمنی مورد نیاز برای برنامه‌های معرفی غواصی تفریحی.
از پی تفریح شدم صبحدم در چمنی غیرت باغ ارم
اسکویشی یکی از وسایل سرگرمی و تفریحی است که از فوم نرم فشرده شده تولید شده است. اسکویشی در لغت به معنی «نرم بودن» یا به طورکلی به هرچیزی که سفت نباشد اسکویشی می‌گویند.
تفریح دماغ تو و من درخور وهم است زبن نسخه محال است‌کسی بنگ برآرد
۵. شخص بی‌تجربه و غیرماهر که یک فعالیت خاص را به‌منظور تفریح یا خدمت رایگان پیش می‌برد آماتور است.
کند داخل هوای صاف سالم بدل از بهر تفریح ملایم
به‌طور دقیق‌تر این مرکز تجاری تفریحی در محدوده بازار پردیس و نزدیک به ایستگاه هشتپر قدیم واقع گردیده است.
تفریح توده توده‌؛ ز پیش نظر دوان تحریک دسته دسته‌، به پای هوس نثار
از پی تفریح جان‌ها ساقیان سیم‌ساق بدر ساغر را پر از خورشید صهبا ساختند
ساختمان اِلب‌فیل‌هارمونی در منطقهٔ هافن سیتی قرار دارد. این منطقه قدیمی سابقاً باراندازی دریایی بود اما دیگر کاربری کشتی‌رانی برای کشتی های بزرگ ندارد ولی کشتی های کوچک تفریحی و شخصی کاربرد دارد.
از دیگر نقاط گردشگری و تفریحی می‌توان به خیابان جواد خان، طاق پیروزی، مرکز حیدر علی‌اف، میدان پرچم و منطقه تفریحی حاجی‌کند اشاره کرد. همچنین شماری از جاذبه‌های طبیعی مانند پارک ملی گوی‌گول و دریاچه گوی‌گول، دریاچه مارال‌گول، کوه کپز و رشته‌کوه مراوی در نزدیکی شهر گنجه قرار دارند.
فلک جناب و ملک رتبه میرزا احمد توئی که مرحمتت روح را کند تفریح