تعمیر

معنی کلمه تعمیر در لغت نامه دهخدا

تعمیر. [ ت َ ] ( ع مص ) زندگانی دادن. ( زوزنی ) ( دهار ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( آنندراج ). زندگانی دراز دادن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ): لعمری لئن عمرتم السجن خالداً؛ ای ادمتم سجنه ُ کانهم جعلوا خالداً للسجن عمری. ( اقرب الموارد ). || تا دیر داشتن کسی را خدای. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). باقی گذاشتن کسی را خدای. ( از اقرب الموارد ). || به بقای دراز موصوف کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). به عمر دراز متصف گشتن یا کردن. ( آنندراج ). || بقای دراز خواستن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). عمر دراز خواستن. ( آنندراج ). و تقول : اعمّرک اﷲ ان تفعل تحلفه باﷲ و تسئل اﷲ بطول عمره. ( منتهی الارب ). || اندازه کردن برای نفس خود حدی را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). تقدیر کردن مقدار محدودی از عمر برای نفس خود. ( از اقرب الموارد ). || به عمری دادن کسی را چیزی. || عمّرک اﷲ کذا اصله عمرتک اﷲ تعمیراً. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || نیکو بافتن و نیکو ریسیدن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). نیکو بافتن جامه و نیکو رشتن. ( ناظم الاطباء ). || سوگند دادن کسی را. || تعمیرالمسجد؛ ذکر کردن خدای در مسجد و درس دادن علم را در آن و بازداشتن خود را از کلام دنیا. || پاک داشتن و روشن کردن بچراغ. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || معمور داشتن خدای به جای کسی را:عمّر اﷲ بک منزلک. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || مرمت کردن شکسته را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). مرمت بنای شکسته. ( ناظم الاطباء ). آباد ساختن ، با لفظ کردن مستعمل. ( آنندراج ).تعمیر که معمولاً بمعنی اصلاح و درست کردن استعمال میشود در اصل بمعنی طول عمر دادن است و برای اصلاح در زبان عربی ترمیم و مرمت بر وزن مذمت را بکار میبرند. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز سال اول شماره 2 ).

معنی کلمه تعمیر در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - آباد کردن . ۲ - مرمت کردن خرابی .

معنی کلمه تعمیر در فرهنگ عمید

۱. آباد کردن، مرمت کردن خرابی خانه، قابل سکنی کردن جا و منزل.
۲. [قدیمی] زندگی دراز کردن.

معنی کلمه تعمیر در فرهنگ فارسی

آبادکردن، مرمت کردن خرابی خانه، قابل سکنی کردن
۱ -( مصدر ) آبادکردن عمارت کردن . ۲- مرمت کردن خرابی . ۳ - زندگانی دادن زندگانی دراز دادن . ۴ -( اسم ) آبادانی عمارت . ۵ - مرمت . جمع : تعمیرات .

معنی کلمه تعمیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تعمیر یعنی اصلاح و مرمت زمین، ساختمان و غیر آن . از آن به مناسبت در بابهای مختلفی نظیر صلات، زکات، جهاد، وقف و صلح سخن رفته است.
تعمیر مساجد و مشاهد مشرفه مستحب است. صرف سهم (سبیل اللّه) از زکات در مصالح عمومی همچون تعمیر مدارس و پلها بنابر مشهور جایز است.
تعمیر معابد
تعمیر معابد اهل کتاب برای مسلمانان و دریافت اجرت در برابر آن مکروه است.
تعمیر ملک وقفی
ملک وقفی‏ای که نیاز به تعمیر دارد اگر واقف، مالی را جهت اصلاح و تعمیر آن معین کرده باشد، همان مال صرف تعمیر می‏گردد، در غیر این صورت‏ برای تعمیر از محلّ درآمد وقف استفاده می‏شود.
از آنچه برای مساجد و مشاهد مشرّفه وقف می‏گردد، جایز است برای تعمیر آنها نیز مصرف شود.
تعمیر ملک مسترک
...

معنی کلمه تعمیر در ویکی واژه

riparazione
آباد کردن.
مرمت کردن خرابی.

جملاتی از کاربرد کلمه تعمیر

آتشی افروز از خاشاک خویش شعله‌ای تعمیر کن از خاک خویش
در دسامبر ۲۰۰۵، نیروی هوایی اعلام کرد که اف-۲۲ با موفقیت از پس قابلیت‌های اولیه عملیاتی برآمده است. در جریان رزمایش لبه شمالی در آلاسکا در ژوئن ۲۰۰۶، ۱۲ اف-۲۲ از اسکادران ۹۴، توانستند بدون تلفات، ۱۰۸ دشمن فرضی را نابود کنند. در رزمایش پرچم قرمز در فوریه ۲۰۰۷، ۱۴ اف-۲۲ از اسکادران ۹۴ با حمایت از دیگر نیروهای آبی (دوست)، پشتیبانی هوایی نزدیک را فراهم کردند. در نبرد با نیروهای قرمز (دشمن) که متشکل از اف-۱۵ و اف-۱۶ بود، ۶–۸ اف-۲۲ پیروزی هوایی را به دست آورده و نظارت الکترونیکی هوایی را فراهم آوردند. هیچ‌کدام از جنگنده‌ها به دلیل تعمیرات یا دیگر خرابی‌ها مجبور به بازگشت نشد و فقط یک اف-۲۲ در برابر نیروهای شکست‌خورده دشمن، گم‌شده در نظر گرفته شد.[ق]
این بنا در قرن هفتم توسط اختیار الدین مرمت شد و پس از خرابی‌های زمان مغولان مجدداً توسط ملک فخر الدین کرت تعمیر شد.
خانه آرایان ز تعمیر درون غافل شدند اصلشان چون بود از گل، خرج آب و گل شدند
تا ز ما جغد نیفتد به ره در بدری گل تعمیر نبردیم به ویرانه خویش
نقشه‌های چون ساخت فاز مهمی را ارائه می‌دهد به این دلیل که شامل اطلاعات بروز شده مدارک در سایت می‌باشد که جهت مدیریت پیش راه اندازی، عملیات، نگهداری و تعمیرات ضروری است برای تهیهٔ مدارک چون ساخت می‌باشد که شامل اصلاحاتی که در کارگاه بر روی مدارک صادر شده توسط بخش مهندسی نقشه‌برداری، صورت می‌گیرد.
هرکسی‌ ویرانهٔ خود را عمارت می‌کند ما به تعمیر دل بی پا و سر ویران شدیم
پوسته جاذب رادار اف-۳۵ از فیبر حصیری ساخته شده که این پوسته توانایی جذب امواج را در باندهای ایکس و اس را به خوبی داراست. این پوسته مقاومت بالاتر و نیاز تعمیراتی کمتری نسبت به نسل قبلی را داراست.
فتد چو حسن در اندیشهٔ عمارت عشق چه خانه ها که نگردد خراب تعمیرش
پیر رومی خاک را اکسیر کرد از غبارم جلوه ها تعمیر کرد
کهنه را در شکن و باز به تعمیر خرام هر که در ورطهٔ «لا» ماند به «الا‘ نرسید
اسماعیل دقایقی در ۹ بهمن ۱۳۳۳ در شهر بهبهان، استان خوزستان زاده شد. پدرش ابراهیم دقایقی نام داشت و در شهرستان امیدیه، مغازه تعمیرات لوازم خانگی داشت و او نیز دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهر امیدیه سپری نمود. دقایقی سال ۱۳۴۹ پس از قبولی در آزمون ورودی، وارد هنرستان شرکت ملی نفت ایران در اهواز شد.
شد زتاراج غمش ملک وجودم ویران شکر لله که کنون قابل تعمیر شدم
یکی از دلایل افزایش فروش، قابل اعتماد بودن خودروهای داچیا است. در یک نظرسنجی که توسط یک مجله فرانسوی انجام شد، خودروهای داچیا به عنوان یکی از ایمن‌ترین خودروهای فرانسه انتخاب شدند. دلیل دیگر آن نیز هزینه نگهداری و تعمیر پایین آنهاست. طبق این نظرسنجی، خودروهای داچیا ارزان‌ترین خودروها برای نگهداری و تعمیر بودند. در آلمان، داچیا در رتبه دوم مطالعه رضایت مالکان خودرو در سال ۲۰۱۰ که توسط جی دی پاور و شرکا در ژوئن ۲۰۱۰ منتشر شد، قرار گرفت.
معمولاً برف‌روها یا اسنوموبیل‌ها در زمستان جهت مقاصد تفریحی به کار می‌رود اما از آن‌ها برای کار توسط پلیس، تعمیرکاران خطوط تلفن، دامداران، کشاورزان و صیادان نیز استفاده می‌شود. البته اسنوموبیل‌ها معایبی نیز دارند که شامل صدای زیاد، صدمه زدن به محصولات کشاورزی پوشیده با برف و خطر آن‌ها به ‎علت سرعت زیاد می‌باشد. استفاده از برف‌رو در ایران معمولا تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حمید و سعید محمدی دربارهٔ چرایی راه‌اندازی شرکت دیجی‌کالا اعلام کردند که در سال ۱۳۸۴، هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند و پس از جستجو در اینترنت دربارهٔ دوربین‌ها، دوربین دلخواه را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردند. اما پس از چند روز، پی بردند که لنز روی دوربین، دست دوم و تعمیر شده است. این رویداد، انگیزهٔ ایجاد نخستین فروشگاه مطمئنی که اطلاعات درستی به کاربران بدهد را در ذهن آن‌ها ایجاد کرد. برادران محمدی در سال ۱۳۸۵، دیجی‌کالا را بنیان گذاشتند. شمار پرسنل نخستین این شرکت، ۵ تن بود؛ شمار کارکنان، تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ تن افزایش پیدا کرد و بر پایه گفته‌های مدیران، تا پایان سال ۱۳۹۳ به ۷۰۰ تن و در شهریور ۱۳۹۷، به نزدیکی ۲۲۰۰ تن رسید.
چندین فروند آر ۱۹۶ و انبارهای قطعات یدکی آن در سواحل دریای بالتیک در سال‌های ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ به غنیمت نیروی‌های ارتش سرخ شوروی درآمد. پس از انجام تعمیرات و جایگزینی تجهیزات رایویی داخلی، ۳۷ فروند از این هواگردها تا سال ۱۹۵۵ در سواحل دریای بالتیک، دریای سیاه و اقیانوس آرام در عملیات‌های مرزبانی شوروی به کار گرفته شد.
در این محله کارخانه ها، فروشگاه ها و مغازه های زیادی از جمله تعمیرگاه ها، سوپر مارکت ها، داروخانه ها و فروشگاه های لوازم یدکی و لوازم خانگی بسیاری وجود دارد.
فراغت دادی از غم‌های دهرم ای غم جانان سرت نازم که تعمیر دل ویران من کردی
نیست در طالع این خانه که آباد شود چه به تعمیر دل خویش کنم صائب سعی؟