ترمیم

معنی کلمه ترمیم در لغت نامه دهخدا

ترمیم. [ ت َ ] ( ع مص ) اصلاح کردن چیزی را. ( از اقرب الموارد ). اصلاح کردن بنا را. ( از المنجد ). مرمت کردن چیزی را. ( آنندراج ): رمم الحائط ترمیماً؛ اصلاح کرد آن دیوار را. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه ترمیم در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) مرمت کردن ، باسازی .

معنی کلمه ترمیم در فرهنگ عمید

مرمت کردن، اصلاح کردن خلل یا خرابی چیزی.

معنی کلمه ترمیم در فرهنگ فارسی

مرمت کردن، اصلاح کردن خللی یاخرابی چیزی
۱- ( مصدر ) مرمت کردن رخنه بستن خلل بر گرفتن . ۲-( اسم ) مرمت . جمع : ترمیمات .

معنی کلمه ترمیم در دانشنامه آزاد فارسی

تَرمیم (regeneration)
در زیست شناسی، رشد دوبارۀ اندام یا بافت تازه، پس از جداشدن یا ازبین رفتن اندام اصلی. در گیاهان، که فرد جدید را می توان از بریدن قطعه ای از گیاه اصلی به دست آورد، پدیده ای رایج است. در جانوران، ترمیم ساختارهای اصلی به موجودات ابتدایی محدود است. برخی از مارمولک ها می توانند در صورت از دست دادن دم، آن را دوباره تولید کنند و یک کرم پهن جدید را می توان از قطعه ای کوچک از کرم دیگر رشد داد. در پستانداران، این پدیده محدود به ترمیم بافت ها، طی ترمیم زخم یا رشد دوبارۀ اعصاب محیطی بعد از آسیب، است.

معنی کلمه ترمیم در ویکی واژه

مرمت کردن، باسازی.

جملاتی از کاربرد کلمه ترمیم

آلوئه در بسیاری از محصولات غذایی و آرایشی و بهداشتی از جمله نوشیدنی‌ها، لوسیون‌های پوست، پمادها و کرم‌ها مورد استفاده است. از ژل آلوئه‌ورا نیز برای ترمیم سوختگی‌های سطحی پوست استفاده می‌شود. با این وجود، تاکنون شواهد قطعی در رابطه با تأثیرات مثبت درمانی و بی‌خطر بودن مصرف خوراکی آلوئه‌ورا ارائه نشده‌است.
در دوازدهم مهر ۱۳۳۹ در دولت شریف‌امامی وزیر راه شد و در ترمیم کابینه علی امینی نیز مدتی عهده‌دار همین سمت بود. پس از سقوط دولت دکتر امینی، به سازمان برنامه رفت و رئیس دفتر فنی آن سازمان شد. آخرین شغل دولتی وی ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی بانک رهنی از دوازدهم اسفند ۱۳۴۶ بود. بهنیا چند جلد کتاب درسی برای دانشکده فنی نوشت که انتشارات دانشگاه تهران چاپ کرد.
در سالهای اخیر، بخصوص بین سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۴۰ خورشیدی، بنای تاریخی شهشهان تحت سرپرستی حسین شهشهانی که آرامگاه او در همین بقعه است و همکاری برادر وی مرتضی شهشهانی که از خانواده شاه علاءالدین محمد هستند، مورد تعمیر و ترمیم قرار گرفت.
در ژوئن سال ۲۰۱۱، زنان در شهر دورافتاده بارباکوآس در جنوب کلمبیا جنبشی سازمان‌یافته برای وادار کردن دولت به ترمیم جاده‌هایی که این شهر را به شهرهای مجاور متصل می‌کردند، تشکیل دادند و دست به اعتصاب جنسی زدند. آن‌ها اعلام کردند که اگر مردان شهر اقدامی برای رفع این مشکل نکنند، از برقراری رابطه جنسی با آنها امتناع می‌ورزند. مردان بارباکوآس در ابتدای فعالیت هیچ حمایتی از خود نشان ندادند، اما خیلی زود به جنبش اعتراضی پیوستند. پس از اعتصاب ۱۱۲ روزه در اکتبر ۲۰۱۱، دولت کلمبیا قول تعمیر و بازسازی جاده‌ها را داد.
کز جانب کابینه امروزی ما از روز نخست بوی ترمیم آید
ایسیلدور پادشاه دوم آرنور (و همچنین گاندور) در سال ۲ دوران سوم در نبرد مصیبت بار دشت‌های گلادن توسط اورک‌ها کشته شد. سه پسر بزرگ او نیز در آن جنگ کشته شدند، اما پسر چهارمش والاندیل که از همه جوان‌تر بود و در ریوندل مانده بود در همان سال پادشاه آرنور گشت، اما ایسیلدور حلقه یگانه را هنگامی که در حال فرار از دست اورک‌ها بود در رودخانه گم کرد. آرنور پس از فقدان شدیدی که از این جنگ حاصلش شد، هیچگاه به‌طور کامل ترمیم نشد.
واژه خودترمیم شوندگی در علم مواد یعنی بازیابی خودبه خود خواص اولیه ماده پس از تخریب ماده توسط عامل خارجی.
اهمیت تاریخی این روستا حفظ ساختمان های گلی آن و مقاومت در برابر فرسایش است و به این علت اشیقر تبدیل به یکی از جاذبه های اصلی منطقه شده است. اخیرا ساکنان این منطقه بسیاری از ساختمان گلی را بازسازی و ترمیم کرده و موزه ای از اجرام مربوط به این روستا برپا کرده اند.
شادم که دل خراب ترمیم نشد در پیش امید و بیم تسلیم نشد
جابه‌جا شدگی باز موقعی رخ می‌دهد که یک باز از زنجیره خارج شود. این امر باعث متیله شدن باز یا حذف بازهای آسیب دیده می‌شود. به نظر می‌رسد زی مایه دخیل در نوترکیبی هم ساخت و همچنین ترمیم دی‌ان‌ای برای یافتن مکان‌های هم ساخت یا آسیب دیده آغاز به بررسی مولکول دی‌ان‌ای و خارج کردن تک تک بازها می‌کنند. این عمل انرژی زیادی نیاز ندارد.
همچنین به فرمان ملکشاه به بازسازی شهرها و روستاهایی پرداخت که در طی جنگ‌ها آسیب دیده بودند. به این ترتیب، بسیاری از قلعه‌ها، به ویژه، در شهرهای مهمی چون آنی، دوین و ملازگرد، ترمیم و راه‌های تجاری بازسازی شدند. بناهای نو و متعدد دیگری نیز در برخی از شهرهای مهم ارمنستان ایجاد و چندین شهر جدید نیز بنا شد.