تعریق

تعریق

معنی کلمه تعریق در لغت نامه دهخدا

تعریق. [ ت َ ] ( ع مص ) شراب با آب اندک بیامیختن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). ممزوج گردانیدن شراب را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || رگ دار کردن شراب را از آب. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || پر ناکردن دلو. ( تاج المصادر بیهقی ). پر ناکردن دلو و مشک را از آب. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || خوی آوردن. ( از اقرب الموارد ). خوی کردن و عرق کردن. ( ناظم الاطباء ). || کشیده شدن ریشه درخت در زمین. ( از اقرب الموارد ). || بی گوشت کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ).

معنی کلمه تعریق در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - شراب را با کمی آب مخلوط کردن . ۲ - عرق کردن .

معنی کلمه تعریق در فرهنگ عمید

۱. عرق کردن.
۲. به عرق آوردن.
۳. شراب را با مقدار کمی آب مخلوط کردن.
۴. ظرف را اندکی آب کردن.

معنی کلمه تعریق در فرهنگ فارسی

عرق کردن، بعرق در آوردن، عرق رابا آب مخلوطکردن
۱ -( مصدر ) بعرق آوردن بخوی آوردن . ۲ - شراب را با کمی آب مخلوط کردن . ۳ - کمی آب ریختن ( در ظرف ).۴ - ( مصدر ) عرق کردن خوی افشان کردن .

معنی کلمه تعریق در فرهنگستان زبان و ادب

{perspiration , sudation , sweating} [زیست شناسی] عرق کردن در نتیجۀ فعالیت غدد عرق یا تبخیر آب از سطوح مرطوب بدن
[زیست شناسی] ← زهش

معنی کلمه تعریق در دانشنامه عمومی

تعریق (گیاه). خروج آب و مواد محلول از گیاه به صورت مایع از طریق روزنه های آبی را تعریق ( به انگلیسی: Guttation ) یا زهش می گویند.
تعریق تراوش شیرهٔ بافت چوبی در یک گیاه آونددار مانند علف ها به صورت قطره قطره است.
تعریق پدیده ای کاملاً متفاوت با شبنم است .
چون گیاه در هنگام شب، روزنه های هوایی خود را می بندد، تعرق صورت نمی پذیرد. در مواقعی که رطوبت خاک زیاد باشد، ریشه کماکان جذب آب دارد، اما چون تعرق صورت نمی پذیرد، از طریق اسمز مجبور به برون نشست آب می شود.

معنی کلمه تعریق در دانشنامه آزاد فارسی

تعریق (جانور شناسی). تَعْریق (جانور شناسی)(perspiration)
خروج آب و مواد دفعی محلول از غدد عرق پوست پستانداران. دو عملکرد اصلی تعریق عبارت اند از خنک کردن بدن بر اثر تبخیر آب از سطح پوست و دفع مواد دفعی، نظیر املاح نمکی.
تعریق (گیاه شناسی). تَعریق (گیاه شناسی)(guttation)
ترشح آب در سطح برگ ، از منافذ تخصص یافته ای با نام روزنه های آبی (هیداتودها). این فرآیند غالباً در شرایطی صورت می گیرد که رطوبت بالا و تعرق پایین است. قطره های آب در سطح برگ واس ها (علف ها) در اوایل صبح غالباً نتیجۀ تعریق است و نه شبنم . گاهی به علت وجود مواد معدنی، مانند کلسیم، در آب خارج شده از سطح برگ، بلورهای سفیدی بر سطح برگ باقی می ماند.

معنی کلمه تعریق در ویکی واژه

شراب را با کمی آب مخلوط کردن.
عرق کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تعریق

پس از انتشار آزمایش در مجلهٔ پزشکی آمریکایی، پزشک آگوستوس پی. کِلارک اعتبار این آزمایش را زیر سؤال برد. کلارک متذکر شد که در زمان مرگ، ناگهان دمای بدن افزایش می‌یابد زیرا ریه‌ها دیگر خون را خنک نمی‌کنند و این امر باعث افزایش تعریق می‌شود که به راحتی می‌تواند دلیل از دست دادن ۲۱ گرمِ مورد بحث باشد. کلارک همچنین مدعی شد از آنجا که سگ‌ها غدد عرق ندارند، پس از مرگ به این ترتیب وزن خود را کاهش نمی‌دهند. انتقاد کلارک در شماره مه مجله پزشکی آمریکایی منتشر شد. مشاجره‌های مک دگال و کلارک در مورد صحت این آزمایش حداقل تا دسامبر همان سال در مجله منتشر می‌شد.
گریه علاوه بر اینکه ذهن و احساس افراد را پاک می‌کند قادر به پاک‌سازی سموم نیز می‌باشد. اشک‌هایی که توسط استرس تولید می‌شوند به بدن کمک می‌کنند تا از مواد شیمیایی افزایش دهنده کورتیزول خلاص شوند. گفتنی است که بسیاری از مواد شیمیایی موجود در گریه‌های احساسی حاوی پرولاکتین پروتئین و هورمون آدرنوکوتیکو هستند که درد را کاهش می‌دهد. گریه مانند ادرار و تعریق باعث حذف مواد سمی و محصولات زائد بدن می‌شود.اشک‌های زنان حاوی مواد شیمیایی هستند که مانع پرخاشگری در مردان می‌شوند.
هم چنین مشخص شده است که زنان در دماهای بالاتر، میزان تعریق کم تری دارند، در نتیجه آب بدن آنان حفظ شده و تحمل حرارت مرطوب بهتری دارند.
این هراس زندگی روزمره مبتلایان را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند از نظر شدت علائم (تنفس دشوار، تعریق بیش از حد، افزایش ضربان قلب و حالت‌های وحشت) در هنگام قرار گرفتن در مقابل شرایط وجود آلودگی متغیر باشد.
بسیاری از مردم به کم‌خونی تشخیص داده نشده مبتلا هستند و نشانه‌های بیماری مبهم است. اغلب افراد مبتلا به کم‌خونی از احساس سستی یا خستگی همیشگی یا هنگام فعالیت، احساس کسالت عمومی و گهگاهی ناتوانی تمرکز شکایت دارند. افراد مبتلا به شکل‌های شدیدتر کم‌خونی بیشتر تنگی نفس خود را در هنگام فعالیت بدنی اعلام می‌کنند. شکل خیلی شدید کم‌خونی بدن را وامی‌دارد عارضه موجود را با افزایش برون ده قلب جبران کند که این خود موجب تپش قلب و تعریق می‌گردد و در پایان منجر به نارسایی قلبی می‌شود.
خستگی و ضعف، تب، لرز و تعریق زیاد خصوصاً در شب، کاهش وزن، وجود صدای غیرطبیعی در قلب، تنگی نفس، تند یا نامنظم شدن ضربان قلب است.
اقلیم نیمه خشک یا اقلیم استپ به آب و هوایی گفته می‌شود که امکان تعریق و تبخیر آب در آن وجود دارد ولی نه در حد بسیار زیاد. این اقلیم به دو صورت «نیمه خشک گرم» و «نیمه خشک سرد» وجود دارد.
بیش‌تر نشانه‌ها و سمپتوم‌ها به صورت تدریجی نمود می‌یابند اما در انواعی از آبسه ریوی ناشی از باکتری‌های گرم‌منفی٬ بیمار دارای سمپتوم‌هایی چون سرفه و تب همراه با تعریق شبانه است. سرفه بیمار در ۷۰ درصد موارد همراه خروج چرک از نای و در باقی ۳۰ درصد با خروج خون(هموپتیز) همراه است. در یک سوم بیماران مبتلا به آبسه ریوی پدیده انگشت چماقی دیده می‌شود.
درد قفسه سینه که ممکن است به سایر قسمت‌های بدن تیر بکشد یا نکشد، معمول‌ترین و قابل توجه‌ترین علامت سکته قلبی است. ممکن است با علائم دیگری مانند تعریق همراه باشد.
مردان دارای میزان حداکثر تعریق بوده که ممکن است تحمل محیط های بسیار گرم و خشک را بالا ببرد. زنان نسبت به مردان میزان عرق کم تری دارند که در محیط های گرم و خشک نامطلوب است، اما در محیط های گرم و مرطوب مطلوب است.