تصمیم‌گیری

معنی کلمه تصمیم‌گیری در فرهنگستان زبان و ادب

{decision making} [روان شناسی] فرایند شناختی انتخاب یک موضوع یا مورد از میان چند گزینه

معنی کلمه تصمیم‌گیری در ویکی واژه

فرایند شناختی انتخاب یک موضوع یا مورد از میان چند گزینه.

جملاتی از کاربرد کلمه تصمیم‌گیری

در همین پیوند، با تأکید بر تغییرات تکنولوژی به ویزه تکنولوژی ارتباطات بر آینده و تأثیرات شگرف فضای مجازی بر فضای واقعی، فاتح می‌گوید در آینده نزدیک قدرت ژئوپولتیک ملت‌ها و قدرت ملت‌ها در فضای مجازی نسبتی معنی دار خواهد داشت و تأثیرات این فضا بر بسیاری از عرصه‌ها از جمله بر فرایندهای تصمیم‌گیری و تصمیم سازی، بر مفهوم دموکراسی، اقتصاد و معاهدات بین‌المللی مشهود خواهد بود و در جغرافیای مجازی با ظهور هویت‌های جدید، رهبران و حتی دولت ها و ملت‌های مجازی با مناسبات خاص خود، شکل خواهند گرفت
قانون اول برتری، هنری را به عنوان رئیس عالی کلیسای انگلستان تعیین کرد و عملاً هرگونه "سنت، عرف، قوانین خارجی، نفوذ خارجی " نادیده گرفته شده‌است. برای مقاومت نکردن در برابر این قانون، پارلمان قانون خیانت را در سال ۱۵۳۴ تصویب کرد، که مجازات خیانت در برابر انکار برتری سلطنت مساوی با مرگ است. سال بعد، توماس مور و جان فیشر بر اساس این قانون اعدام شدند. سرانجام، در سال ۱۵۳۶، پارلمان قانون علیه قدرت پاپ را تصویب کرد، که آخرین بخش از اختیارات پاپ که شامل قدرت رم در انگلستان برای تصمیم‌گیری در مورد اختلافات مربوط به کتاب مقدس بود را که هنوز قانونی بود لغو کرد.
می‌توان گفت که کشف روش‌های جدی برای سنجش و ترکیب ارزیابی‌های احتمال، عمیقاً جامعه مدرن را تحت تأثیر قرار داده‌است. مثلاً اکثر شهروندان اهمیت بیشتری به اینکه چگونه ارزیابی‌های احتمال و شانس ساخته می‌شوند، می‌دهند و اینکه تأثیر آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها بزرگتر و به ویژه در دموکراسی چگونه است.
گروهی از مخالفان «واکسن خارجی» کرونا با تجمع در برابر وزارت بهداشت خواستار خروج سازمان جهانی بهداشت «از نظام تصمیم‌گیری کشور» شدند. آنها در پلاکاردهایی نوشته‌اند: «ما خودمان واکسن امام کاظم داریم».
کنگره عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری جماعت است که اعضای آن به مدت چهارسال انتخاب می‌شوند.
در همین زمان در یک رفراندوم تصمیم گرفته شد که نام لنینگراد به سنت پترزبورگ (نام قدیم قبل از انقلاب) برگردد. سابچاک نقش تصمیم‌گیری مهمی در بازگرداندن نام تاریخی سنت پترزبورگ به شهر داشت و بعدها این را به عنوان مهمترین دستاورد سیاسی خود می‌دانست. او امیدوار بود که پایتخت جدید روسیه به سنت پترزبورگ منتقل شود و گفته می‌شود تمایلات سیاسی او بیشتر سمت پادشاهی بود. در نوامبر ۱۹۹۱، آناتولی سابچاک با هماهنگی آناتولی الکساندرویچ، بزرگ دوک ولادیمیر کیریلویچ را به روسیه دعوت کرد.
اقتصاد عصب‌بنیان تحقیقات علم عصب‌شناسی، اقتصاد رفتاری و تجربی، و روانشناسی شناختی و اجتماعی را با هم ترکیب می‌کند. همزمان با این که تحقیقات رفتار تصمیم‌گیری به طور فزاینده‌ای به شکل محاسباتی انجام می‌شود، رویکردهای جدیدی از زیست‌شناسی نظری، علوم کامپیوتر و ریاضی نیز با هم ترکیب شده‌اند.
از این دو اصطلاح تعاریف مختلفی در دسترس است. هنر و علم تدوین سند راهبردی، اجرا و ارزیابی تصمیم‌گیری‌ها وظیفه‌ای چند گانه است که کسب و کار را قادر می‌کند به هدف‌های طولانی مدت خود دست پیدا کنند. از این تعریف این‌طور بر می‌آید که در مدیریت استراتژیک برای به دست آوردن موفقیت در کسب و کار بر چند عامل هماهنگ‌کردن مدیریت، بازاریابی، امور مالی، تولید، تحقیق و توسعه و سیستم‌های اطلاعات کامپیوتری تأکید می‌شود.
مطالعه‌ای تلاش کرد تا هزینه‌های خودروها (یعنی استفاده از خودرو و تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های مرتبط مانند تولید و حمل‌ونقل/سیاست زیرساخت‌ها) را با ارز معمولی محاسبه کند. این مطالعه نشان داد که هزینه کل طول عمر خودروها در آلمان بین ۰٫۶ تا ۱٫۰ میلیون یورو است. سهم جامعه از این هزینه بین ۴۱ درصد (۴۶۷۴ یورو در سال) تا ۲۹ درصد (۵۲۷۳ یورو در سال) متغیر است. این مطالعه نشان می‌دهد که خودروها «سهم بزرگی از درآمد قابل تصرف» را مصرف می‌کنند و «پیچیدگی‌هایی در درک هزینه‌های حمل‌ونقل، دوام اقتصادی روش‌های حمل‌ونقل جایگزین، یا توجیه مالیات‌ها» را نیز ایجاد می‌کند.
به آن، اختلال یک‌قطبی نیز گفته می‌شود. ویژگی اصلی این اختلال، یک دوره زمانیِ دست‌کم دوهفته‌ای است که در ضمن آن، خُلق افسرده یا بی‌علاقگی یا نبودِ احساس لذت، تقریباً در همه کارها وجود دارد. همچنین فرد باید دست‌کم چهار نشانهٔ دیگر، از جمله، تغییر در اشتها یا وزن، خواب، و کارهای روانی-حرکتی، کاهش نیرو، احساس بی‌ارزشی یا گناه، مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم‌گیری، یا افکار بازگشت‌کننده دربارهٔ مرگ و خودکشی، طرح نقشه یا اقدام برای خودکشی را داشته باشد.