تصادفا

معنی کلمه تصادفا در لغت نامه دهخدا

( تصادفاً ) تصادفاً. [ ت َ دُ فَن ْ ] ( ع ق ) ناگهان. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). بناگاه.

معنی کلمه تصادفا در فرهنگ فارسی

ناگهان بناگاه

جملاتی از کاربرد کلمه تصادفا

ارتباط پنداری نیز نمونه ای از تئوری های توطئه است، که در آن تصادفات ممکن است در یک طرح ظاهری با هم تنیده شوند.
جادوگری که بعدها به پلیدترین جادوگر نسل خودش تبدیل شد. در درگیری‌ای که بین او و آلبوس و ابرفورث رخ داد، تصادفاً طلسمی به آریانا خواهر دامبلدور برخورد کرد و او مرد. در نتیجه این مرگ، ضربه روحی سختی به خانواده دامبلدور وارد شد.
صدمات پارگی می‌تواند در اثر تصادفات در حین فعالیت‌های جنسی (معمولاً توسط اجسام خارجی وارد شده به مجرای ادرار)، توسط سلاح‌ها (به عنوان مثال گلوله) در زمان جنگ یا با چاقو ایجاد شود. این آسیب‌ها می‌توانند شدت متفاوتی شامل سطحی یا عمیق باشند یا بافت‌های نرم و/یا مجرای ادرار را تحت تأثیر قرار دهند یا خیر. در ۵۰ درصد موارد مجرای ادرار آسیب می‌بیند. صدمات پارگی و سوراخ شدگی تقریباً ۴۵ درصد از آسیب‌های موارد غیرنظامی را تشکیل می‌دهد.
تصادفات وسایل نقلیه موتوری ۳۷٫۵ درصد از مرگ و میرهای تصادفی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند و تصادفات رانندگی به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر تصادفی در این کشور بوده. اگرچه مسافران در اتومبیل‌ها در هر سفر یا در واحد زمان یا مسافت، کمتر از سایر کاربران حمل‌ونقل خصوصی مانند دوچرخه‌سواران یا عابران پیاده جان خود را از دست می‌دهند.[نیازمند منبع]، خودروها نیز بیشتر از دیگر وسایل حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند در نتیجه، ایمنی خودرو به موضوع مهمی برای مطالعه تبدیل شده. برای افراد ۵ تا ۳۴ ساله در ایالات متحده، تصادفات وسایل نقلیه موتوری علت اصلی مرگ و میر است و هر سال جان ۱۸۲۶۶ آمریکایی را می‌گیرد.[عدم مطابقت با منبع]
متخصصان بهداشت و ایمنی حرفه ای از اصل پارتو برای تأکید بر اهمیت اولویت بندی خطر استفاده می‌کنند. با فرض ۲۰٪ از خطرات ۸۰٪ از آسیب‌ها را تشکیل می‌دهند و با طبقه‌بندی خطرات، متخصصان ایمنی می‌توانند آن ۲۰٪ از خطرات را که باعث ۸۰٪ صدمات یا تصادفات شود، هدف قرار دهند. از طرف دیگر، اگر خطرات به ترتیب تصادفی مورد خطاب قرار گیرند، یک متخصص ایمنی احتمالاً یکی از ۸۰ درصد خطرات را برطرف می‌کند که فقط بخشی یعنی ۲۰ درصد از آسیب‌های دیگر را باقی می‌گذارد.
استیون جرارد در حال حاضر محبوبترین بازیکن تاریخ باشگاه لیورپول است. او بر خلاف بسیاری از اسطوره‌های تیم لیورپول همچون رابی فاولر، مایکل اوون و جیمی کاراگر از زمان کودکی طرفدار لیورپول بود تصادفاً یکی از اقوام کم‌سن و سال‌تر او به نام آنتونی جرارد بازیکن فوتبالی حرفه‌ای است که کار را با بازی در اورتون (رقیب سنتی لیورپول) آغاز کرد و اکنون در لیگ دستهٔ دوم انگلستان برای والسال بازی می‌کند.
تخمین زده می‌شود که برخورد وسایل نقلیه موتوری باعث مرگ حدود ۶۰ میلیون نفر در طول قرن ۲۰م شده. تقریباً به همان تعداد میزان تلفات جنگ جهانی دوم. تنها در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۱٫۲۳ میلیون نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته شدند.
لورل و هاردی بین ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۱ در آخرین فیلم خود آتول کا بازی کردند. فیلم یک ایده ساده داشت: لورل جزیره‌ای را به ارث می‌برد و این دو به دریا می‌زنند، اما در آنجا با طوفان روبرو می‌شوند و تصادفاً جزیره‌ای کاملاً جدید را کشف می‌کنند که سرشار از اورانیوم است و آنها را قدرتمند و ثروتمند می‌کند. با این حال، فیلم توسط کنسرسیومی از شرکت‌های اروپایی و گروهی از بازیگران بین‌المللی ساخته شد که زبان یکدیگر را نمی‌فهمیدند و نمی‌توانستند ارتباط مؤثری با هم برقرار کنند. علاوه بر این، لورل مجبور شد فیلمنامه را بازنویسی کند تا با سبک و سیاق کمدی آنها مطابقت داشته باشد و بدتر اینکه هر دو در طول فیلمبرداری دچار بیماری جسمی جدی شدند.
آدمک‌های آزمایش تصادف کپی تمام‌قد از بدن انسان هستند که برای شبیه‌سازی رفتار بدن انسان به هنگام تصادفات رانندگی، پروازی و غیره بکار می‌روند.
در ۱۸۹۵، آرتور نیکیش به رهبری ارکستر رسید و به دنبال او در ۱۹۲۳ ویلهلم فورت‌ونگلر به این مقام دست یافت. علی‌رغم تغییرات متعدد در رهبری، ارکستر در جنگ جهانی دوم نیز به اجراهای خود ادامه داد. پس از گریختن فورت‌ونگلر به سوییس در ۱۹۴۵، لئو بوکارد به سرپرستی ارکستر رسید. لاین آرایش چند ماه بیشتر دوام نیاورد، چرا که بوکارد تصادفاً توسط نیروهای آمریکایی که برلین را اشغال کرده بودند کشته شد. سپس سرجیو چلیبیداکه برای ۷ سال، از ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۲ سرپرست شد. فورت‌ونگلر در ۱۹۵۲ بازگشت و ارکستر را تا زمان وفاتش در ۱۹۵۲ رهبری نمود.