تصاحب

معنی کلمه تصاحب در لغت نامه دهخدا

تصاحب. [ ت َ ح ُ ] ( از ع ، مص ) مالکیت و صاحب شدگی. ( ناظم الاطباء ). صاحب و مالک شمردن و شدن... این لفظ که به شکل عربی است در عربی استعمال نشده و جعل فارسی زبانان است از لفظ صاحب. ( فرهنگ نظام ). در لغت بمعنی مصاحبت و دوستی است ولی معمولاً آن را از کلمه صاحب بمعنی مالک میگیرند و بجای تملک استعمال می کنند. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز سال اول شماره 2 ).

معنی کلمه تصاحب در فرهنگ معین

(تَ حُ ) [ ع . ] (مص م . ) در تصرف خود آوردن ، صاحب شدن .

معنی کلمه تصاحب در فرهنگ عمید

صاحب شدن، چیزی را تصرف کردن.

معنی کلمه تصاحب در فرهنگ فارسی

صاحب شدن، چیزی راتصرف کردن
۱-( مصدر ) صاحب شدندر تصرف خود آوردن . ۲- دست انداختن . ۳- ( اسم ) تصرف . ۴- دست اندازی . یا تصاحب دختر یا زنی . با او آرمیدن بر او دست یافتن .

معنی کلمه تصاحب در ویکی واژه

در تصرف خود آوردن، صاحب شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تصاحب

لی‌لی قصد داشت که بعد از برنده شدن در مسابقات به آسوکا خیانت کند و جایزهٔ پاندورا را به تنهایی تصاحب کند
دولت در یک اقتصاد غارتی بعنوان ابزار و وسیله‌ای برای تصاحب خصوصی منابع توسط عوامل شاکله دولت یا گروه‌ها و طبقات اجتماعی حاکم در نظر گرفته می‌شود.
یک ماهی‌گیر یونانی، شاهزاده‌ای آتلانتیسی را به زادگاهش باز می‌گرداند. پادشاه تحت کنترل جادوگری شرور است که می‌خواهد از قدرت آتلانتیس برای تصاحب دنیا استفاده کند...
هوهانس سمبات، با کمک گرجی‌ها، سپاهی فراهم آورد و توانست طی نبردهایی بر لشکریان ابوالاسور پیروز شود، اما پس از مدتی به سختی بیمار شد و سرانجام در اواخر ۱۰۴۱ میلادی درگذشت و از آنجا که جانشینی برای خود تعیین نکرده بود، با مرگ وی، جنگ‌های داخلی در ارمنستان، به قصد تصاحب قدرت، میان زمینداران بزرگ و فرماندهان نظامی قدرتمند آغاز شد.
و عن ابی سعید قال: قال النّبیّ (ص) «لا تصاحب الّا مومنا و لا یأکل طعامک الّا تقیّ».
اول، مرتکب باید از کارمندان و کارکنان موسسات دولتی یا وابسته به آن باشد. دوم، مرتکب باید در اموال دولت یا اموالی که متعلق به نهادها یا شرکتهای وابسته به دولت است مرتکب خیانت گردد. سوم، اموال فوق باید بر حسب وظیفه به مأمور سپرده شده باشد. چهارم، بنا به نظرات برخی حقوقدانان اختلاس شامل اموال غیرمنقول نمی‌شود و منصرف به اموال منقول است.پنجم، مرتکب باید اموال مذکور را به نفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب کند و ششم، مرتکب باید دربرداشت اموال و وجوه دولتی عامد باشد.
شرکت آستین در طول دهه‌های گذشته چندین بار میان خودروسازهای مختلف دست بدست شد. از ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۶ متعلق به بریتیش لیلاند بود، در سال ۱۹۸۶ گروه روور آن را تصاحب نمود. در فاصله سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ به عنوان زیرمجموعه‌ای از بریتیش ارواسپیس فعالیت می‌کرد، در سال ۱۹۹۴ شرکت آلمانی ب ام و آستین را خریداری کرد و در سال ۲۰۰۰ آن را به گروه ام‌جی‌روور فروخت. در نهایت در سال ۲۰۰۵ در پی ورشکستگی این گروه، مالکیت به شرکت صنایع خودروسازی شانگهای رسید و در حال حاضر آستین موتور برندی از این شرکت چینی به‌شمار می‌آید.
در اواسط ۱۹۵۷ قدرت‌های غربی نگران تصاحب کمونیستی سوریه بودند. سوریه دارای یک حزب کمونیست بسیار سازمان‌دهی شده بود و فرمانده ارتش جدید عفیف البزری به کمونیست‌ها نزدیک بود. تلاش بیشتر سوریه برای اتحاد موجب بحران سیاسی در سال ۱۹۵۷ شد.
این الماس توسط نادرشاه افشار پس از حمله به هند تصاحب و پس از قتل او ناپدید شد. در سال ۱۹۶۵ تیمی کانادایی از موزه سلطنتی اونتاریو که پژوهشی بر روی جواهرات ملی ایران را هدایت می‌کردند به این نتیجه رسیدند که دو الماس دریای نور (قطعه بزرگ‌تر) و نورالعین (کوچک‌تر) ممکن است بخشی از الماس لوح بزرگ باشند که پس از تراش به این دو الماس تبدیل شده‌اند.
شرکت جی‌تی‌ای در سال ۱۹۱۸ تأسیس شد و در ۱۹۳۶ توسط شرکت بل سیستم تصاحب گردید. جی‌تی‌ای در فاصله سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۲ بزرگ‌ترین شرکت تلفن ایالات متحده آمریکا بود. شرکت جی‌تی‌ای سرانجام در سال ۲۰۰۰ در پی خریداری توسط ورایزن کامیونیکیشنز، در این شرکت ادغام گردید.
آهوی کوهی روزگرد و به‌شدت قلمروطلب است. قلمرو آن‌ها با فاصلهٔ زیادی از یکدیگر جدا می‌شود. آن‌ها سه نوع گروه تشکیل می‌دهند: گله‌های مادر-فرزندی، گله‌های نرهای جوان و قلمرو نرهای تنها. نبرد بین آهوها با رسیدن نرها به بلوغ انجام می‌شود. البته نبرد نرهای همسایه بر سر قلمرو بیشتر نمایشی است و از خشونت کمتری نسبت به نبرد بر سر تصاحب ماده‌ها برخوردار است. نرهای نابالغ در جنگ‌ها، نسبت به نرهای بزرگسال یا صاحب قلمرو، بسیار بیشتر از شاخ خود بهره می‌جویند. آهوی کوهی در جستجوی غذا در مسافت‌های بیش از ۱۲۰ کیلومتری مهاجرت می‌کند. سرعت دوی این جانور بسیار بالاست و می‌تواند با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت چندصد متر بدود.