تساوی
معنی کلمه تساوی در لغت نامه دهخدا

تساوی

معنی کلمه تساوی در لغت نامه دهخدا

تساوی. [ ت َ ] ( ع مص ) همدیگر مانند شدن.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). تماثل. ( متن اللغة ) ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). || مستوی و برابر گردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). برابر شدن دو چیز. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). و رجوع بمساوات شود.
- تساوی الطرفین ؛ برابر شدن دو طرف. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه تساوی در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص ل . ) برابر شدن با هم .

معنی کلمه تساوی در فرهنگ عمید

۱. با هم برابر شدن، همانند شدن.
۲. برابری.

معنی کلمه تساوی در فرهنگ فارسی

باهم برابرشدن، همانندشدن، برابری
۱- ( مصدر ) برابر شدن با هم همانند شدن دو چیز. ۲- ( اسم ) برابری .

معنی کلمه تساوی در فرهنگستان زبان و ادب

{tie} [ورزش] وضعیتی که در آن هر دو طرف مسابقه یا بازی نتیجۀ یکسان کسب کرده اند

معنی کلمه تساوی در دانشنامه عمومی

تساوی (ریاضیات). در ریاضیات، تساوی یا برابری، رابطه ایست بین دو کمیت، یا کلی تر، دو عبارات ریاضی، که ادعا می کند آن کمیت ها دارای مقدار یکسانی اند، یا آن عبارات نشان دهنده شیء ریاضیاتی یکسانی اند. تساوی بین A و B را به صورت A = B می نویسند و می خوانند A مساوی است با B. نماد «=» را «علامت مساوی» گویند؛ بنابراین سه نوع تساوی وجود دارد که به روش های مختلفی صوری سازی شده اند:
• تساوی دو نماد، به شیء یکسان اشاره می کنند.
• دو مجموعه مساوی، دارای عناصر یکسان هستند.
• تساوی دو عبارت، ارزشی یکسان تداعی می کند، مانند یک عدد، بردار، تابع یا مجموعه.
• تساوی شامل دو نوع است: برداری و مختصاتی.
اینها را به ترتیب می توان به عنوان مفاهیم منطقی، نظریه مجموعه ای و جبری از تساوی محسوب کرد. [ نیازمند منبع]
ریشه شناسی این کلمه، از aequālis در لاتین ( «برابر»، «مثل»، «قابل مقایسه»، «مشابه» ) از aequus ( «برابر»، «مرتبه»، «عادلانه»، «فقط» ) می آید.
لایبنیتس مفهوم تساوی را به شرح زیر مشخص نمود:
در این قانون، «P ( x ) اگر و تنها اگر P ( y ) » را می توان به «P ( x ) اگر P ( y ) » تضعیف کرد؛ که قانون اصلاح شده، معادل فرمول بندی اصلی است.
به جای در نظر گرفتن قانون لایبنیتس به عنوان یک گزاره درست که می شود از قوانین معمول منطق ( از جمله اصول موضوعه مربوط به تساوی مانند تقارنی، انعکاسی و جایگزینی ) آن را نتیجه گرفت، آن را می توان به عنوان تعریف تساوی در نظر گرفت. خاصیتِ رابطه هم ارزی بودن و همچنین خواصی که پایین تر فهرست شده اند را می توان پس از آن ثابت کرد: آن ها به قضیه بدل می شوند.
خاصیت جایگزینی می گوید:
• برای هر کمیت a و b و هر عبارت F ( x ) ، اگر a = b آنگاه F ( a ) = F ( b ) ( اگر هر دو طرف معنی دار باشند، یعنی خوش ساخت باشند ) .
در مرتبه اول منطق، این یک طرح است، چرا که نمی توانیم به روی عباراتی مانند F سور بزنیم ( که یک محمول تابعی خواهد بود ) .
برخی از مثال های خاص از این، عبارتند از:
• برای اعداد حقیقی b ، a و c، اگر a = b آنگاه a + c = b + c ( در اینجا F ( x ) برابر x + c است ) ؛
• برای اعداد حقیقی b ، a و c، اگر a = b آنگاه a − c = b − c ( در اینجا F ( x ) برابر x − c است ) ؛
• برای اعداد حقیقی b ، a و c، اگر a = b، آنگاه ac = bc ( در اینجا F ( x ) برابر xc است ) ؛
• برای اعداد حقیقی b ، a و c، اگر a = b و c ناصفر باشد، آنگاه a/c = b/c ( در اینجا F ( x ) برابر x/c است ) .
تساوی (شطرنج). تساوی ( انگلیسی: Draw ) در شطرنج حالتی است که در آن، ادامه بازی ممکن نباشد یا بی ثمر قلمداد گردد، یا عملاُ نتیجه بازی نامعلوم بماند. شرایطی که باعث اعلام تساوی یک بازی می شوند، علاوه بر توافق دو حریف مدعی، طبق قوانین شطرنج تعریف شده اند. این قوانین از ۱ - پات ۲ - تکرار سه گانه ۳ - ۵۰ حرکت و ۴ - نبود نیروی کافی، تشکیل شده اند.
• پات: زمانی که بازیکنی که نوبت حرکت با اوست، هیچ حرکت قانونی نداشته باشد.
• تکرار سه گانه: در نوبت حرکت مدعی تساوی، یک وضعیت کاملاً مشابه از چیدمان مهره ها ۳ بار تکرار شود.
• پنجاه حرکت: اگر در طول ۵۰ حرکت، نه مهره ای زده شده و نه پیاده ای حرکت کرده باشد.
• نبود نیروی کافی: هیچ یک از حریفان نیروی کافی برای کیش و مات طرف مقابل نداشته باشد.
• کیش دائم: مدعی تساوی قادر است بی وقفه شاه حریف را کیش کند و شاه حریف هیچ خانه امنی در افق ندارد و تنها با تکرار دائم حرکات خود، موقتاً رفع کیش می کند.
• به غیر از مواردی که قوانین خاص یک مسابقه، از قبل ممنوع کرده باشد، دو حریف مدعی، در هر مقطع بازی می توانند با توافق متقابل، بازی را پایان داده و نتیجه را مساوی اعلام کنند. این حالت بیشتر زمانی پیش می آید که حرکات زیاد و بی نتیجه و خسته کننده ای انجام شده و هیچ یک از حریفان برتری قاطعی، نسبت به طرف مقابل نداشته باشد. با این حال توافق بر سر تساوی حتی در آغاز بازی ممنوع نیست و پیش آمده است. اگر چه یک توافق زودرس، زمانی که ناظران خارجی بازی، امکان تعیین نتیجه ای قاطع را معقول می دانند یا انتظار پیروزی لااقل، یکی از حریفان را دارند، با روحیه ورزشی سازگار نیست. سابقاً در قرن نوزدهم میلادی، به ویژه در مسابقات سال ۱۸۸۳م، در لندن، رسم بر این بود که بازیهای مساوی، به عنوان بازیهای ناتمام دوباره تکرار شوند. اما به علت انبار شدن تعداد زیادی از بازیهای به اصطلاح ناتمام و مشکلاتی که تجدید این بازیها بر تشکیلات سازماندهی مسابقات، تحمیل می کرد، تصمیم گرفته شد که برای هر پیروزی یک امتیاز و برای هر مساوی، نیم امتیاز منظور شود. در حال حاضر نیز طبق قوانین فدراسیون بین المللی شطرنج، همین الگوی امتیاز، ملاک است.
تساوی (فیلم ۲۰۰۲). تساوی ( به انگلیسی: dead heat ) نام فیلمی محصول ۲۰۰۲ است که مارک مالون آن را در ژانر اکشن، درام و کمدی و بازیگری کیفر ساترلند، انتونی لاپاگلیا، رادا میشل و کی پانابیکر عرضه کرده است.
فیلم در مورد پلیسی است که به دلیل بیماری بازنشسته شده است. او بسیار افسرده است و قصد خودکشی دارد. برادرش او را متقاعد می کند که اسب مسابقه را بخرند و در مسابقه شرکت دهند اما مشکل از جایی شروع می شود که اسبشان توسط رئیس اوباش به سرقت می رود.

معنی کلمه تساوی در دانشنامه آزاد فارسی

تساوی (منطق)
رجوع شود به:نسب اربعه

معنی کلمه تساوی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تساوی یعنی برابر و یکسان بودن که در ابواب مختلف فقه آمده است.
از تساوی به مناسبت در بابهایی نظیر اجتهاد و تقلید، صلات، جهاد، سبق و رمایه، قصاص و دیات سخن رفته است.
[ویکی فقه] تساوی (ابهام زدایی). تساوی ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • تساوی (منطق)، از اصطلاحات علم منطق و به معنای نسبت میان دو مفهوم کلیِ مشترک در تمام مصادیق• تساوی (فقه)، برابر و یکسان بودن و دارای کاربرد در ابواب مختلف فقهی
...
[ویکی فقه] تساوی (فقه). تساوی یعنی برابر و یکسان بودن که در ابواب مختلف فقه آمده است.
از تساوی به مناسبت در بابهایی نظیر اجتهاد و تقلید، صلات، جهاد، سبق و رمایه، قصاص و دیات سخن رفته است.
← تساوی علم دو مجتهد
۱. ↑ العروة الوثقی ج۱، ص۲۹
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۴۶۵.
...
[ویکی فقه] تساوی (منطق). تساوی، از اصطلاحات علم منطق بوده و به نسبت میان دو مفهوم کلیِ مشترک در تمام مصادیق اطلاق می شود.
یکی از نسب اربعه، تساوی است و آن نسبت بین دو مفهوم کلی است که هر یک بر تمام افراد دیگری صادق است؛ به دیگر بیان، دو کلی در صورتی متساوی اند که تمام مصادیق آنها مشترک باشد؛ یعنی هر چه مصداق یکی از آنهاست، مصداق دیگری نیز باشد؛ مانند: مثلث و سه ضلعی، زوج و منقسم به متساویین، جسم و متحیّز و انسان و ضاحک.
یادآوری
بازگشت تساوی به دو موجبه کلیه است؛ مثل: هر انسانی ضاحک است و هر ضاحکی انسان است.دو کلی را که نسبت آنها تساوی است «متساویان» می گویند.

معنی کلمه تساوی در ویکی واژه

parità
برابر شدن با هم.

جملاتی از کاربرد کلمه تساوی

لا یَسْتَوِی أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ للآیة معنیان: احدهما لا یتساوی الکافر و المؤمن لانّ المؤمن فی النعیم المقیم و الکافر فی العذاب الالیم، المؤمن من اولیاء اللَّه و الکافر من اعداء اللَّه. و المعنی الثانی: لا یستوی اصحاب النار فی النار بل فیها درکات و لا اصحاب الجنة فی الجنة بل فیها درجات و به قرأ ابن مسعود لا یَسْتَوِی أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ. أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفائِزُونَ الناجون.
۱۷- در سال ۱۳۶۷ در لیگ گیلان دو تیم برابر هم صف آرایی کردند و جوان‌ترین سپیدرود تاریخ در رشت برابر ملوان قرار گرفت و دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند. برای سپیدرود ایرج عملی و برای ملوان محمد احمدزاده گلزنی کردند.
در دقیقه ۷۰ برتی فوگتس مربی وقت آلمان‌ها بیرهوف را به جای مهمت شول وارد زمین کرد تا آلمان عملاً با سه مهاجم نوک بازی کند. بیرهوف تنها ۳ دقیقه بعد از ورودش به زمین روی پاس هسلر گل تساوی را به ثمر رساند و بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد که بیرهوف در دقیقه ۹۵ گل طلائی را به ثمر رساند و آلمان را قهرمان جام ملتهای ۹۶ کرد. در واقع بیرهوف زننده اولین گل طلائی تاریخ فوتبال است.
سرمربی بوسنی و هرزگوین سافِت سوشیچ سعی در متقاعد کردن جکو به ترک سیتی در انتهای فصل به خاطر قرار نگرفتن در تیم ترکیب اصلی تیم در بازی‌های منتهی به انتهای فصل داشت، در حالیکه تیم‌های بایرن مونیخ و یوونتوس ابراز علاقه کرده بودند. در روز آخر فصل، جکو دقیقه ۹۲ گل تساوی را قبل از گل دقیقه ۹۴ سرخیو آگوئرو برای شکست ۳–۲ کوئینزپارک رنجرز به ثمر رساند و قهرمانی لیگ برتر را تضمین کرد، اولین جام در ۴۴ سال اخیر. در ادامه گل او که کمک به قهرمانی بود، ۱۹ امین گل در ۴۰ بازی در تمام رقابت‌ها، مدیر برنامه‌های جکو تمام گزارش‌های مبنی بر این که مهاجم گلزن سیتی را ترک خواهد کرد، را در کرد و همهٔ آن‌ها را گمانه زنی رسانه‌ها خواند.
وی در هشت سالگی و در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان با کسب ۱۰ پیروزی و تنها یک تساوی، موفق شد عنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص دهد. این مسابقات در رده‌های سنی ۸ تا ۱۸ سال در شهر ماریبور کشور اسلوونی برگزار شد، و جام قهرمانی مطهره اسدی توسط استاد بزرگ گری کاسپاروف اهدا شد.
آدمی ازره صورت متساوی صفتست متفاوت همی ازطاعت وعصیان گردد
مرو شهریست به ترتیب همه چیز درو جد و هزلش متساوی و هری هم بد نیست
تا مگر عدل و تساوی در بشر مجری شود انقلابی سخت در دنیا به پا باید نمود
محبت به جفا کم نشود و به بر و عطا زیادت نگردد؛ از آن‌چه این هر دو اندر محبت سبب‌اند و اسباب اندر حال عیان متلاشی بود و دوست را بلای دوست خوش باشد و وفا و جفا اندر تحقیق محبت متساوی بود؛ چون محبت حاصل بود وفا چون جفا باشد و جفا چون وفا.
دو تیم پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان تاکنون ۸۲ بار با هم مسابقه داده‌اند که حاصل کار، ۲۷ برد برای پرسپولیس و ۲۱ برد برای سپاهان بوده و ۳۴ دیدار با نتیجه تساوی به پایان رسیده‌است.
در ۶ اوت ۲۰۱۳، وبستر به صورت قرضی تا ژانویه ۲۰۱۴ به آلدرشات تاون پیوست. او چهار روز بعد اولین بازی خود را در تساوی خارج از خانه مقابل گریمسبی انجام داد.
و وقت اندر تحت کسب بنده نیاید تا به تکلف حاصل کند و به بازار نیز نفروشند تا جان به عوض آن بدهد، و وی را اندر جلب و دفع آن ارادت نبود و هر دو طرف آن اندر رعایت وی متساوی بود و اختیار بنده ازتحقیق آن باطل.
این مربی ایتالیایی بهترین رکورد تاریخ رئال مادرید و فوتبال اسپانیا را در صد بازی اول یک مربی به نام خود ثبت کرده‌است. کارلتو در این ۱۰۰ بازی به ۷۸ برد، ۱۰ تساوی و ۱۲ باخت کسب کرده‌است.
محمد رضا شاه پهلوی با تکیه بر قانون اساسی مشروطه و متمم آن، به ویژه با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی مشروطه که می‌گوید: اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی الحقوق خواهد بود دست به اصلاحات برای برابری حقوق زن و مرد از نظر اجتماعی و سیاسی زد. در همه انتخابات در هر سطحی محدویت زن بودن و هم چنین شرط مسلمان بودن را حذف کرد. پادشاه ایران به همه ایرانیان از زن و مرد با هر اعتقادی پروانه داد که درزندگی اجتماعی سیاسی خود شریک باشند وبا حقوق یکسان در همه در انتخابات شرکت جویند وهر ایرانی انتخاب شده به کتاب آسمانی خود سوگند بخورد.
به موجب اصل هشتم قانون اساسی مشروطه: اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی الحقوق خواهند بود.
و غیر این سه طایفه اگر از اهل معصیت نباشد بهتر تساوی خوف و رجای اوست.
«قالَ هذا فِراقُ» ای هذا وقت فراق، «بَیْنِی وَ بَیْنِکَ». و قیل هذا السؤال منک بعد عهدک و شرطک سبب فراقنا و لا اصحبک بعد هذا و انّما کرّرتین تأکیدا معناه فراق بیننا کما یقال لعن اللَّه الغادر منّی و منک ای الغادر منّا، «سَأُنَبِّئُکَ» ای ساخبرک قبل ان تتفرّق، «بِتَأْوِیلِ ما لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَیْهِ صَبْراً» ای بمآل ما سألته عنه و لم تصبر علیه، خضر گفت اکنون تفسیر کنم ترا آنچ بر آن صبر نتوانستی‌کرد و بر من انکار کردی: اما کشتی از آن چند درویش بود یعنی ده برادر، پنج از ایشان زمن و پنج ازیشان کارگران در دریا یعنی که در دریا غوّاصی میکنند یا کشتی بکرا میدهند و بغلّه آن زندگانی میکنند، و گفته‌اند که کشتی وقف بود بر ایشان، «فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَها» ای اجعلها ذات عیب، یقال عبته اذا جعلته ذا عیب فانت عائب و ذلک معیب، «وَ کانَ وَراءَهُمْ» ای امامهم، «مَلِکٌ» کافر اسمه جلندی، «یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَةٍ» صالحة، «غَصْباً». و قرأ عثمان «کل سفینة صالحة» قیل و امر عثمان فکتب الی بلاد المسلمین بان یکتب فی المصاحف: «صالحة» و قال قد قامت عندی البیّنة بها و کان ذلک فی آخر عمره فلم ینتشر. و فی الآیة دلیل علی انّ المسکین و ان کان یملک شیئا فلا یزول عنه اسم المسکنة اذا کانت به حاجة الی ما هو زیادة علی ملکه و یجوز له اخذ الزّکاة و سئل ابن عباس کیف کانوا مساکین و السّفینة قد تساوی الف دینار، فقال المسافر مسکین و ان کان معه الف دینار.
تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا الالف زائدة المراد بها النّصب، لذلک حذفها من حذفها من القرّاء و حذف الالف قراءة اهل البصرة و حمزة و الباقون علی اثبات الالف فی الظّنون و الرّسول و السبیل، و القرآن عربی و العرب تحبّ ازدواج الکلام و تساوی القوافی و آیات السورة و آخرها علی الالف. وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا ای ظنونا مختلفة فالمخلص یظنّ انّ اللَّه ینجز وعده فی اعلاء رسوله علی عدوّه و الضّعیف یظنّ غیر ذلک لما یری من کثرة العدوّ و المنافق یقول: ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً.
اذا طلع الصباح بنجم راح تساویفیه سکران وصاح