تزیین

معنی کلمه تزیین در لغت نامه دهخدا

تزیین. [ ت َزْ ] ( ع مص ) آراستن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). بیاراستن. ( زوزنی ) ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). آرایش. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
ای جان ترا بباغ دهقان
از علم و عمل جمال و تزیین. ناصرخسرو.آنکه زو خاک سیه حورالعین گشت
حور ازو یابد بر خلد برین تزیین.ناصرخسرو ( دیوان ص 342 ).زبانها به تحسین عبارات و تزیین اشارات او روان گشت. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 367 ). کمال براعت و بلاغت او در تزیین و تحسین مقالات خویش معروف. ( ترجمه تاریخ یمینی ایضاً ص 274 ).
گازر مباش از پی تزیین دیگری
جامه سپید کرد ورا رو مسود است.ابن یمین.

معنی کلمه تزیین در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) زینت دادن ، زیور کردن .

معنی کلمه تزیین در فرهنگ عمید

زینت دادن، زیور کردن، آراستن.

معنی کلمه تزیین در فرهنگ فارسی

زینت دادن، زیورکردن، آراستن
۱- ( مصدر ) زینت دادن زیور کردن آراسته نمودن . ۲- ( اسم ) آراستگی . جمع : تزیینات .
آراستن بیاراستن .

معنی کلمه تزیین در فرهنگستان زبان و ادب

{ornamentation} [موسیقی، هنرهای تجسمی] [موسیقی] تغییر موسیقی، معمولاً با اضافه کردن نت ها، به منظور زیباتر یا مؤثرتر کردن آن یا نشان دادن توانایی های اجراکننده [هنرهای تجسمی] افزودن عناصر تزیینی به یک سطح یا فضای دوبعدی برای زیباتر کردن آن

معنی کلمه تزیین در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تزیین (قرآن). زینت حقیقی عبارت از چیزی است که در هیچ حالتی در دنیا و آخرت موجب عیب و عار برای انسان نگردد.
تزیین برگرفته از ماده «زین» و به معنای زینت دادن است. زینت حقیقی عبارت از چیزی است که در هیچ حالتی در دنیا و آخرت موجب عیب و عار برای انسان نگردد.
اقسام تزیین
زینت سه قسم است: ۱. زینت نفسی همانند علم و اعتقادات نیکو؛ ۲. زینت بدنی همانند قدرت و بلندی قامت؛ ۳. زینت خارجی مانند مال و مقام. در قرآن کریم تزیین گاه به خداوند، گاه به شیطان و در مواردی بدون نسبت فاعلی ذکر شده است. در این مدخل از ماده «حلی» ، «زین»، «سول» ، «زخرف» ، «لؤلؤ و مرجان» ، «استبرق» و آنچه مفید معنای تزیین است، استفاده شده است.
عناوین مرتبط
ابزار تزیین ، احکام تزیین ، استفاده از تزیینات ، اسراف در تزیین ، تحریم تزیین ، تزیین آسمان ، تزیین ایمان ، تزیین اعمال امت ها ، تزیین اعمال ، تزیین اعمال دشمنان خدا ، تزیین اعمال سامری ، تزیین اعمال فرزندان یعقوب ، تزیین اعمال فرعون ، ت زیین اعمال قوم سبأ ، تزیین اعمال قوم ثمود ، تزیین اعمال قوم عاد ، تزیین اعمال کافران ، تزیین اعمال گمراهان ، تزیین اعمال مرتدان ، تزیین اعمال مسرفان ، تزیین اعمال مشرکان ، تزیین اعمال منافقان ، تزیین اعمال منکران آخرت ، تزیین برای نماز ، تزیین بهشتیان ، تزیین خورشیدپرستی ، تزیین در قیامت ، تزیین دنیا ، تزیین دهندگان ، تزیین زمین ، تزیین سخن ، تزیین سوءظن ، تزیین فرزندکشی ، تزیین کاخ سلیمان ، تزیین مسکن ، تزیین مکر کافران ، منشأ تزیین .

معنی کلمه تزیین در ویکی واژه

زینت دادن، زیور کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تزیین

باد از ملک تو اکناف جهان را رونق باد از عدل تو ابنای زمان را تزیین
کیک عروسی زمینه و طرحی کاملاً انگلیسی داشت. کیک هشت طبقه ازدواج یک کیک سنتی میوه‌ای بود. کیک سفید رنگ عروسی با خامه تزیین شده بود. این کیک با ۹۰۰ گل از جنس پاستا گل‌آرایی شده بود.
بخشی از تولیدات الیگودرز عبارتند از غلات، حبوبات، برنج لبنیات دامی، عسل، گل محمدی، گردو، سیب، گیلاس، بادام، ماهی قزل‌آلا و سیب زمینی. عسل الیگودرز از بهترین و طبیعی‌ترین عسل‌های ایران به‌شمار می‌رود[نیازمند منبع] چنان‌که سوغات ناب این شهر محسوب می‌شود. صنایع دستی آن شامل هنرهای سرامیکی، قالیبافی، منبت کاری، سیم بافی، معرق‌کاری، گلیم بافی و جاجیم بافی می‌شود. از جمله تولیدات صنعتی الیگودرز به فولاد، سنگ‌های تزیینی، محصولات شیشه، صنایع لبنی و … نیز می‌توان اشاره کرد.[نیازمند منبع]
زو اطلس چرخ دیده تزیین خود کرده به بر لباس پشمین
شروع معماری آذری می‌باشد که تلفیق آجر و کاشی و استفاده از کاشی در تزیین بناهای تاریخی در ایران از مشخصه‌های این دوره‌است.
مر زنان راست جامهٔ رنگین اصل شادی و راحت و تزیین
دیباست روی و ماشطه مویش با مشک داده تزیین دیبا را
مجموعه بناهای مذهبی شیخ صفی یکی از شاهکارهای هنری و معماری دورهٔ اسلامی ایران است که از لحاظ تزیینات کاشی کاری معرّق و کتیبه‌های زیبا در خور توجّه می‌باشد. مناظر تزیینی مجموعهٔ بناهای مذهبی شیخ صفی چه از داخل و چه از خارج شامل نقّاشی، گچ بری، قطارسازی و مقرنس کاری با رنگ طلایی می‌باشد که بسیار زیباست. این مجموعهٔ مذهبی که بر فراز یک بنای متعلّق به عصر مغول ساخته شده‌است، به درستی معلوم نیست که در چه زمانی تکمیل و توسعه یافته‌است.
هیچ‌یک از پژوهشگران و مورخان به‌سازی و نوسازی آستانه را -که پس از آتش‌سوزی انجام گرفت- به شخص معینی نسبت نمی‌دهند و این می‌رساند که اصل عمارت عضدالدوله سالم بوده و بخشی از تزیینات طعمهٔ آتش شده، سپس زیورآرایی حرم را جمع فراوانی از شیعیان و شاهان کامل کرده‌اند.[نیازمند منبع]
طرح‌های گرافیک از دیر باز برای تزیین ظروف و گلدان‌ها و دیگر وسایل به کار گرفته شده‌اند.
ارمنستان از لحاظ منابع بسیار غنی بوده و از تولیدکنندگان بزرگ مولیبدن در جهان به‌شمار می‌آید. این کشور علاوه بر مولیبدن دارای ذخایر بزرگی از آهن، جیوه، کرومیت، مس و طلا و انواع سنگ‌های ساختمانی و تزیینی است. ارمنستان همچنین در صنعت الماس سازی بسیار فعال است.
ترا در کار مهر و کین و در تزیین ملک و دین خرد باعث کرم نافع سعادت یار و حق یاور
از خسف مه بکاهد و افزاید در خسف خط مه من تزیین را
به درخواست رئیس هنرهای زیبای کشور، مجموعه‌ای از کارهای معماری و تزیینی ابوالحسن اعتصامی به نمایشگاه بین‌المللی بروکسل ۱۳۳۷ فرستاده شد. با این مجموعه، که عبارت از چندین ماکت و نمایانگر ذوق و مهارت طراح و سازندهٔ آنهاست، ابوالحسن اعتصامی مدال طلای کارهای انفرادی را اخذ کرد. این مجموعه بعدها توسط موزه ملی ایران خریداری، و به کلکسیون دائمی هنرهای اسلامی اضافه شد.
نداده بود به خود هیچ گونه آرایش که بکر بود و منزّه ز قیدِ تزیین بود
برکشید آفتاب رایت نور تا دهد جرم خاک را تزیین
بقعهٔ شیخ صفی الدّین از نظر کاشیکاری و تزیینات از زیباترین ابنیه تاریخی دورة صفوی محسوب می‌شود.
جنت‌دوست اولین کتاب خود را با عنوان «دسر» (در زمینهٔ پخت دسر) در سال ۱۳۸۶ به چاپ رساند. سپس در سال ۱۳۸۸ کتاب «آشپزی ایرانی» را منتشر کرد و دو سال بعد، کتاب «شیرینی‌های خشک» را به چاپ رساند. در سال ۱۳۹۰ او همچنین کتاب «سفره‌آرایی، میوه‌آرایی و تزیینات» را منتشر کرد. کتاب «آشپزی مدرن پانیذ» که در سال ۱۳۹۲ منتشر شد یکی از معروف‌ترین کتاب‌های اوست. در سال ۱۳۹۳ نیز کتاب «کیک و شیرینی‌های تر» و در سال ۱۳۹۶ کتاب «نوشیدنی‌های سرد و گرم» را منتشر نمود. به گفتهٔ خودش، او در نظر داشته‌است که حدود ۱۶ عنوان کتاب را در زمینه صنایع غذایی تألیف کند که تاکنون توانسته‌است ۷ عنوان از آن را به مرحله انتشار برساند.
آنک ازو خاک سیه حورالعین گشته است حور ازو یابد در خلد برین تزیین
دانه را در نظرش تزیین داد ره به دام خطرش تلقین داد