ترکان
معنی کلمه ترکان در لغت نامه دهخدا

ترکان

معنی کلمه ترکان در لغت نامه دهخدا

ترکان. [ ت ِ ] ( ع مص ) گذاشتن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). تَرک. ( ناظم الاطباء ). واگذاشتن. ( از اقرب الموارد ). || ترک کردن ( از اضداد ). ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). و رجوع به ترک شود.
ترکان. [ ت َ ] ( اِ ) لقب زنان از عالم بی بی و بیگمه. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) :
کار ترکانست نی ترکان برو
جای ترکان خانه باشد، خانه شو.مولوی.|| ملکه یا از نزدیکان زنانه شاه از مادر و جز آن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || از القاب سلاطین ماوراءالنهر بوده اعم از مرد یا زن. ( یادداشت ایضاً ).
ترکان. [ت ُ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان الموت که در بخش معلم کلایه شهرستان قزوین و در 9 هزارگزی جنوب خاوری معلم کلایه و 46 هزارگزی راه عمومی قرار دارد. کوهستانی و سردسیر است و 69 تن سکنه دارد آب آن از چشمه سار و محصول آن غلات و شغل مردم آنجا زراعت است. راه مالرو صعب العبوری دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).
ترکان. [ ت ُ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان شیراز که در 12 هزارگزی جنوب خاروی شیراز و 2 هزارگزی شوسه شیراز به جهرم و فیروزآباد واقع است. جلگه ای معتدل است و 148 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و محصول آن غله و صیفی کاری است. شغل اهالی زراعت است وراه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).
ترکان. [ ت ُ ] ( اِخ ) دیهی معروف به مرو. ( از معجم البلدان ).
ترکان. [ ت ُ ] ( اِخ ) قریه ای است به یک فرسنگی میانه جنوب و مشرق شیراز. ( از فارسنامه ناصری ).
ترکان. [ ت َ ] ( اِخ ) رجوع به ابی صالح ترکان شود.
ترکان. [ ت َ ] ( اِخ ) ( بی بی... ). رجوع به بی بی ترکان شود.
ترکان. [ ت ُ ] ( اِخ ) ترک ، ترکستان :
گر ایدونکه گویی که ترکان و چین...
بگیرم زنم آسمان بر زمین
مپندار کین نیز نابودنیست
نشاید کسی کو نفرمودنیست.فردوسی.رجوع به ترکستان شود.

معنی کلمه ترکان در فرهنگ معین

(تَ ) [ تر. ] (اِ. ص . ) ۱ - ملکه ، شهربانو. ۲ - لقب زنان ارجمند، بی بی ، بیگم .

معنی کلمه ترکان در فرهنگ عمید

عنوانی برای زنان، بانو، بی بی، خاتون، بیگم، ارجمند: کار ترکان است نی تَرکان برو / جای تَرکان هست خانه، خانه شو (مولوی: ۸۲۶ ).

معنی کلمه ترکان در فرهنگ فارسی

۱- ملکهشهر بانو. ۲- لقب زنان ارجمند بی بی بیگم .
ترک ترکستان

معنی کلمه ترکان در فرهنگ اسم ها

اسم: ترکان (دختر) (ترکی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: tarkan) (فارسی: تَرکان) (انگلیسی: tarkan)
معنی: عنوانی مخصوص زنان اشراف، در دوره مغول، نام مادر سلطان محمد خوارزمشاه

معنی کلمه ترکان در دانشنامه عمومی

ترکان (باکو). ترکان ( به ترکی آذربایجانی: Türkan ) یکی از بخش های شهرداری شهر بزرگ
ترکان (بغلان). ترکان ( به لاتین: Torkan ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت بغلان واقع شده است.
ترکان (شهربابک). ترکان، روستایی از توابع بخش دهج شهرستان شهربابک در استان کرمان است.
این روستا در دهستان دهج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر ( ۳۶ خانوار ) بوده است.
ترکان (مروست). تُرکان به انگلیسی Turkan روستایی از توابع دهستان هرابرجان ، شهرستان مروست در استان یزد ایران است. روستای ترکان با داشتن آثار تاریخی و طبیعی ارزشمند از روزگاران گذشته همواره در کانون توجه گردشگران و دوستداران آثار تاریخی بوده است .
این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۶۹ نفر ( ۲۷۴خانوار ) بوده است.
روستای ترکان یا با مختصات جغرافیائی ۵۴ درجه و ۱۱ دقیقه طول جغرافیائی و ۳۰ درجه و ۱۹ دقیقه عرض جغرافیایی براساس آخرین تقسیمات سیاسی اداری کشور ، در دهستان هرابرجان از بخش مرکزی شهرستان مروست استان یزد واقع شده است.
فواصل تا نزدیکترین شهر ها
فاصله روستا تا مروست ، مرکز بخش ، ۱۷ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ، شهر هرات ، ۳۷ کیلومتر است .
این روستا با ارتفاع ۱۴۲۵ متر از سطح دریا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان یزد واقع و از شمال به شهر مروست ، از شمال غرب به شهرستان ابرقوه ، از شرق به شهرستان شهربابک ، از غرب به شهرستان بوانات و دهستان ایثار و از جنوب به هرات، حسین آباد ، رحمت آباد و شهر هرات هم مرز است . حدود و ثغور روستا بر اساس محدوده ثبتی و عرفی ، بر اساس نقشه طرح هادی روستا به این صورت می باشد  :
«  از شمال به یزد غرب به فارس و شرق به کرمان و جنوب به هرمزگان
قدمت روستای ترکان ( ورکانه قدیم ) دقیقا به هفت هزار سال پیش برمیگردد. دین اصلی مردم نیز مهر پرستی بوده که پاکنه ( محل غسل ) ( یک لغت اوستایی ) و چهارده معصوم ( چشمه مقدس ) در ان زمان به عنوان بزرگترین معبدهای دینی به شمار میرفتند و در زمان زردشت نیز ( 3780 سال پیش ) چارتاقی ( شریف السادات ) نیز یکی از اتشکده های بزرگ منطقه بوده است که از تمامی نواحی نزدیک برای زیارت و عبادت به این چارتاقی می امده اند. لهجه ترکانی یکی از نزدیک ترین لهجه های اوستایی است.
۱. برج دوره افشاریه:
برج افشاریه یا میان ده روستای زیبا و تاریخی ترکان یکی از جاذبه های بی نظیر گردشگری در استان یزد است و مهم ترین برج ترکان می باشد که هم اکنون بعلت ساخت و ساز اهالی در بالای روستا به پائین ترین محل روستا نمایان است.
۲. شریف السادات:
یکی دیگر از آثار باستانی روستا 'امامزاده شریف السادات' معروف به ' چهار طاقی ' میباشد که در منطقه جنوب شرقی روستا قرار گرفته و تمامی افرادی که قبلا فوت نموده اند از جمله شیخ فاضل، روحانی معروف روستا در این امامزاده و یا اطراف آن به خاک سپرده شده اند. در قدیم هر پنج شنبه عصر روحانی محل در این امامزاده روضه می خواند و نوازنده نقاره محل نیز دور گنبد امامزاده ساز و نقاره مخصوص می نواخت ( معروف به بحر چهارطاقی ) و هر پنج شنبه محل راز و نیاز اهالی بود، هم اکنون با همت مردم پر تلاش این روستا این آداب ، رسم و رسومات در حال احیا هستند.
معنی کلمه ترکان در فرهنگ معین
معنی کلمه ترکان در فرهنگ عمید

معنی کلمه ترکان در ویکی واژه

(قوم): منسوب به تُرک، ترک‌ها، حالت جمع ترکان. یکی ترجمان را ز لشکر بجست.....که گفتار ترکان بداند درست (شاهنامه)
ملکه، شهربانو.
لقب زنان ارجمند، بی‌بی‌بیگم.

جملاتی از کاربرد کلمه ترکان

داستان‌های حماسی مردمان ترک به چهار گروه اصلی سکایی، هون، گؤک‌ترک و اویغور تقسیم شده است که با توجه به روند تاریخ ترکان است. حلقهٔ سکایی شامل داستان‌های تنکا الب‌ار و شو، حلقهٔ هون شامل داستان اغوز قاغان، حلقهٔ گؤک‌ترک شامل داستان‌های بوزقورد (گرگ خاکستری) و ارگنه‌قون (گذرگاه صعب‌العبور) و حلقهٔ اویغور شامل داستان‌های تورییش (پیدایش) و کوچ که با یکدیگر پیوستگی دارند، است.
در نوامبر ۱۹۱۵ پس از خروج ارتش روسیه زیر حملات نیروهای تُرکان عثمانی و کُردها از شمال آذربایجان، ارمنیان و آشوریان منطقه از آنجای گریختند. عده‌ای در سرما و برف مُردند و آن عده که جان سالم به دربردند، به ارومیه پناه بردند که در آنجای نیز پس محاصره، نزدیک به پنج هزار مسیحی توسط ترکان عثمانی و کردها کشته شدند. این کشتار تا بازستانی کنترل این منطقه در ژوئن ۱۹۱۹ توسط دولت مرکزی ایران ادامه یافت.
بِیاری بیاید سپاهی گران بزرگان و ترکان جنگاوران
دولت اغوز یبغو یک دولت ترکی بود که توسط ترکان اوغوز در سال ۷۶۶ میلادی تأسیس شد و از لحاظ جغرافیایی در منطقه ای بین سواحل دریای خزر و آرال واقع شده بود. قبایل اوغوز در سرزمین وسیعی شامل قزاقستان امروزی و منطقه دریای آرال، دره سیردریا، دامنه کوهستان قره‌داغ، حاشیه رودخانه چو و کوهستان تین شان را حکمرانی کردند.
هنگامی که ترکان سلجوقی از شمال شرق ایران به‌پیش آمدند و سرزمین‌های اسلامی را مسخر کردند، براساس شعرهای منسوب به زمان جعفر صادق، نویسندگان اسلامیْ ترکان را زمینه‌سازِ ظهور مهدی می‌دانستند. هنگامی که مغولان به ایران حمله نمودند دوباره چنین اعتقاداتی در مورد مغولان در بین شیعیان که در آن زمان در ایران کماکان در اقلیت بودند، جاری شد. شیعیانِ پرنفوذی مانند خواجه نصیرالدین طوسی نیز با مغولان همکاری نمودند. رستم شاه غازی فرمانروای باوندی مازندران، به سبب پای‌بندی شدید به تشیع یا به نشانه مخالفت با اسماعیلیان، سکه و خطبه به نام صاحب‌الزمان کرده‌بود و خود را نایب او می‌دانست.
علویان، کاکه‌ای‌ها (اهل حق) و شیدلی‌ها که همگی در مناطق کردنشین ایران، عراق، ترکیه و سوریه و نواحی هم‌جوارشان زندگی می‌کنند، از این دسته مذاهب به‌شمار می‌روند[نیازمند منبع] و همگی این وجه مشترک را دارند که از سویی آداب نیایش جمعی‌شان همچون نذر و نیاز و قربان به یک‌دیگر شباهت دارد و با صوفیان مسلمان مشترک است و دیگر این‌که گرچه پیروانی از میان ترکان و اعراب هم پیدا کرده‌ند، مرکز عمده نشو و نموشان کردستان عراق بوده‌است و فرهنگ و زبان کردی رکن مهمی از آیین آنان را تشکیل می‌دهد.
ببردند ترکان با دستگاه ز دشت صفاهان به ارجاسپ شاه
ترکان دو چشم تو پی حسرت دلها گویند سخنها و شنیدن نگذارند
چشمانش و آن ابروان دانی چه باشد فی‌المثل گر دیده تیغی چون به کف ترکان خون‌آشام را
خوی ترکان همه مایل به جفا و ستم است آزمودیم بسی، ترک وفادار کم است
پس از مهاجرت ترکان سلجوقی به آذربایجان و اران، از بین‌رفتن زبان‌های بومی، گسترش زبان ترکی و پس از آن رواج مذهب شیعه در دوسوی رود ارس و در هر دو سرزمین باعث پیوند هرچه بیش‌تر مردم این مناطق گردید و نام اران تحت‌تأثیر نام آذربایجان -که معروف‌تر بود- قرار گرفت. به گونه‌ای که واسیلی بارتلد معتقد است در این زمان اران بدون واسطه به آذربایجان ملحق شد.
خدنگ غمزهٔ ترکان نکرد با دلم آنک نهیب رنج عرب می‌کند به سینهٔ من
جهاندیده از تیر ترکان بخست نگونسار شد مرد یزدان پرست
ز خون سیاوش جگرخسته اوست ز ترکان کنون راد و آهسته اوست
اکبر ترکان تنها فرد غیرنظامی بود که در جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید.
به فرمان شه سوی ترکان به جنگ برفتیم و کردیم جنگ پلنگ
چو آمد به نزدیکی خوشنواز سپهدار ترکان ازو گشت باز
پس از اینکه مردم از باو اعلام حمایت کردند، باو با ارتشی که تشکیل داده بود به سوی ترکان حمله‌ور شد و تا زمان مرگش درگیر مسائلی همچون پیکار با ترک‌ها یا دیگر دشمنان بود.
بادغیس از نواحی اسقف‌نشین ساسانیان به‌شمار می‌رفت که به سبب واقع شدن در مرزهای شمال شرقی امپراتوری ساسانیان، در معرض تهاجم ترکان و هپتالیان قرار داشت.
' نام گروهی ایلی - عشایری از اقوام ترک‌زبان ایران است که از ترکان آغوز افشار بوده و در نواحی شمال شرق ، شمال و شمال غرب ایران ساکن هستند .