تروریست

معنی کلمه تروریست در لغت نامه دهخدا

تروریست. [ ت ِ رُ ری ] ( فرانسوی ، ص ، اِ ) مأخوذ از ترور فرانسه ، کسی که طرفدار اصول تشدد باشد. طرفدار شدت عمل و ایجاد رعب و ترس. این کلمه در زبان فارسی متداول به شخصی اطلاق میشود که با اسلحه مرتکب قتل سیاسی شود. و رجوع به ترور و تروریسم شود.

معنی کلمه تروریست در فرهنگ معین

( ~. ) [ فر. ] (اِ. ) آن که اقدام به سوء قصد یا کشتن کسی می کند (سیاسی ).

معنی کلمه تروریست در فرهنگ عمید

۱. فرد یا گروهی که اقدام به ترور کند، آدم کش.
۲. فرد یا گروهی که ترور را شیوۀ مناسبی برای نیل به اهداف خود می دانند.

معنی کلمه تروریست در فرهنگ فارسی

عامل ترور، طرفدارترور، آدم کش، ایجادوحشت وهراس
ماخوذ از ترور فرانسه کسیکه طرفدار اصول تشدید باشد ٠

معنی کلمه تروریست در ویکی واژه

آن که اقدام به سوء قصد یا کشتن کسی می‌کند (سیاسی)
terrorista

جملاتی از کاربرد کلمه تروریست

در درگیری‌های روز ۲۵ بهمن یک دانشجوی ۲۶ سالهٔ رشتهٔ هنر به‌نام صانع ژاله در خیابان امیر اکرم تهران بر اثر اصابت گلوله کشته شد. منابع خبری معترضان، ژاله را یکی از تظاهرات‌کنندگان معرفی کردند که توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌است. وی یکی از هواداران آیت الله منتظری از حامیان جنبش سبز بوده‌است. هم چنین مقالاتی در مجله آزما از مجلات هوادار جنبش سبز می‌نوشته‌است. در مقابل رسانه‌های حکومتی ادعا کردند که ژاله از اعضای بسیج بوده و توسط «عوامل فتنه‌گر و گروهک مزدور و تروریستی منافقین» به قتل رسیده‌است. احمدرضا رادان نیز با تأیید مرگ یک نفر، از زخمی شدن تعدادی دیگر خبر داد و گفت که ۹ نفر از مجروحان جزو نیروهای امنیتی بوده‌اند.
در سال ۱۹۹۷، پنج گردشگر آمریکایی بر اثر انفجار بمب‌های چمدانی در یک مرکز خرید در اورشلیم توسط تروریست‌ها کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. سازمان فلسطینی حماس مسئولیت این بمب‌گذاری‌ها را بر عهده گرفت.
موج بازداشت‌ها پس از اعتراضات ادامه داشته و مدیرکل ضدتروریست وزارت اطلاعات هم روز دوشنبه گفته‌است، ۷۹ نفر در استان خوزستان در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر در این استان بازداشت شده‌اند.
نیروهای داعش دست کم دو نیایشگاه ایزدیان در شنگال را ویران کردند و با یورش به بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی دست به غارت اموال زدند. تروریست‌های داعش به پیروان آیین ایزدی هشدار دادند که اسلام بیاورند، مالیات بدهند یا این منطقه را ترک کنند، در غیر این صورت مجازات مرگ در انتظار آن‌ها خواهد بود. داعش، پیروان آیین ایزدی را به شیطان‌پرستی متهم می‌کند و پیروان آن را «کافر» می‌داند.
این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و امارات قرار دارد. الشباب هدف خود را «جهاد علیه دشمنان اسلام» می‌داند و بارها به نیروهای دولتی و اتحادیه آفریقا در موگادیشو حمله کرده‌است. و عملیات‌های خونباری را هم در سایر نقاط آفریقا انجام داده‌است.
امیر ساعد، وکیل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز، در تحلیل حقوقی این حادثه گفت: «با توجه به این حقیقت که از لحاظ حقوق بین‌الملل، ایران و ایالات متحده در وضعیت مخاصمه مسلحانه قرار ندارند، توسل به ابزارهای حقوق جنگ برای توجیه اقدام ایالات متحده در هدف قرار دادن سردار سلیمانی بدون وجه خواهد بود.» وی همچنین افزود تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی آمریکا در حدود قوانین داخلی آمریکا می‌باشد و استناد به آن در قلمرو سرزمینی کشور عراق وجاهت ندارد.
سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن اقدامات دولت اسلامی (داعش سابق) اعلام کرد که این گروه می‌تواند در فهرست گروه‌های تروریستی و جنایت‌کاران جنگی قرار گیرد.
در اثر یک رشته بمب‌گذاری تروریستی در ساعات پر رفت و آمد صبح، در بغداد، پایتخت عراق دست‌کم ۳۰ نفر کشته و ۱۳۰ نفر زخمی شدند. بی‌بی‌سی فارسی
اندیشکده رند این اقدام وزیر دفاع آمریکا بسیار بحث برانگیز می داند که سازمانی را که تروریستی شناخته شده است را در بعنوان افراد حافظت شده تحت کنوانسیون ژنو قرار می دهد و آینده آنان را تضمین می کند.
وی دانش‌آموختهٔ کارشناسی مهندسی الکترونیک، کارشناسی ارشد و دکتری مطالعات استراتژیک است. او از حوالی ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ معاون اطلاعات سپاه بود و در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی قدس را برعهده داشت. وحیدی از متهمان بمب‌گذاری آمیا و تحت تعقیب پلیس بین‌الملل است. وی همچنین متهم به داشتن رابطه با تروریست ایمن الظواهری است. او از سوی آمریکا در فهرست تحریم‌های مرتبط با سپاه پاسداران، سازمان هوافضا و سازمان صنایع دفاعی نیز قرار دارد.