مرتکب

معنی کلمه مرتکب در لغت نامه دهخدا

مرتکب. [ م ُ ت َ ک ِ ]( ع ص ) با تهور به کاری درآینده. ( از اقرب الموارد ). شروع کننده در کاری. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). آغازنده. مشغول شونده. ( ناظم الاطباء ). || سوارشونده . ( فرهنگ نظام ) ( غیاث اللغات ). برنشیننده. ( ناظم الاطباء ). || به عمل آورنده. ( غیاث اللغات ). بجا آورنده کاری. ( فرهنگ فارسی معین ). || گناه کننده . ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). اقدام کننده به کاری بد یا گناهی. ( فرهنگ فارسی معین ). || دچارشونده. ( ناظم الاطباء ). رجوع به معنی اول شود.
- مرتکب شدن ؛ مرتکب کاری شدن. مبادرت و اقدام به کاری ( اغلب ناشایسته و بد ) کردن.

معنی کلمه مرتکب در فرهنگ معین

(مُ تَ کِ ) [ ع . ] (اِفا. ) انجام دهندة کاری ناروا.

معنی کلمه مرتکب در فرهنگ عمید

اقدام کننده به کاری به ویژه کار زشت.

معنی کلمه مرتکب در فرهنگ فارسی

اقدام کننده بکاری، کسی که کاری انجام بدهدیاگناهی بکند
( اسم ) ۱- بجا آورنده کاری را . ۲ - اقدام کننده بکاری بدیا گناهی جمع : مرتکبین . توضیح در عربی بمعنی سوار شونده و کاری را با تهور کننده هم آمده .

جملاتی از کاربرد کلمه مرتکب

و از این جهت است که گفته اند که یکی از اسباب عصمت از معصیت، عدم قدرت بر آن است پس کسی که به واسطه مال، بر گناه قادر شد، اگر مرتکب آن شود هلاک می شود و اگر مرتکب نگردد و صبر کند، آن نیز شدت و زحمتی است، زیرا که صبر با وجود قدرت نیز بسیار شدید است.
و معنی «بغض فی الله» آن است که کسی دیگری را دشمن داشته باشد از آن راه که مرتکب معصیت خدا می گردد و مخالفت او را می کند.
ای بسا کارها که در اسلام مرتکب می‌شوند و نیست حرام
از سخنان عیسی که بر او و پیامبر او درود بادا: آنکس که گناهی کوچک کند با آنکه گناهی بزرگ مرتکب شود، یکی اند. پرسیدند چگونه چنین است؟ گفت: دلیری بر گناه یکی است و آن کس که از دزدی ذرت نگذرد از مروارید نخواهد گذشت.
اول: اصرار بر آن کردن، یعنی مکرر مرتکب آن شدن.
و این که مومن اگر گناهانی چون زنا یا شرب خمر مرتکب شود، منزلتی بین دو منزلت خواهد داشت یعنی در آن صورت نه مسلمان خواهد بود نه کافر.
علی‌اصغر بروجردی (۱۲۷۲ – ۶ تیر ۱۳۱۳) معروف به اصغر قاتل، نخستین قاتل زنجیره‌ای در ایران به حساب می‌آید.[نیازمند منبع] قربانیان وی را اکثراً کودکان تشکیل می‌دادند که او در اغلب موارد به آن‌ها تجاوز می‌کرده‌است. او در مدتی که در عراق زندگی می‌کرده ۲۵ کودک را به قتل رسانده و پس از مدت‌ها زندان و پس از آخرین قتل در عراق به ایران می‌گریزد و در ایران هم مرتکب ۸ قتل و مجموعاً ۳۳ قتل در هر دو کشور می‌شود. او در ۶ خرداد ۱۳۱۳ در تهران محاکمه و در ۶ تیر همان سال به دار آویخته شد.
نسل‌کشی بوسنی به نسل‌کشی مرتکب شده در سربرنیتسا و زپا توسط نیروهای صرب بوسنی در ۱۹۹۵ میلادی، یا کمپین‌های پاک‌سازی قومیتی آن در سراسر مناطق کنترل شده توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی اشاره دارد، که در ۱۹۹۵–۱۹۹۲ میلادی به وقوع پیوست.
کامکاران را نکودان نیکوان را ارتکاب آن چو نبود بد بود گشتن بدی را مرتکب
و اما جماعتی دیگر هستند که ایشان را ملامیه می نامند، که اعمال قبیح را مرتکب می گردند، و افعال شنیعه را به جا می آورند و چنان پندارند که این موجب رفع اخلاق ذمیمه، و کسر هوا و هوس نفس خبیثه است و حال اینکه خود این افعال، در شریعت مقدسه مذموم، و مرتکب آنها معاتب و ملوم است.