ترناس

معنی کلمه ترناس در لغت نامه دهخدا

ترناس. [ ت َ ] ( اِ صوت ) صدایی را گویند که هنگام تیرانداختن از چله کمان برآید. ( فرهنگ جهانگیری ). ( فرهنگ رشیدی ). صدا و آوازی باشد که بوقت تیرانداختن از چله کمان برآید. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). صدای انداختن تیر ازچله کمان را گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). اما درشعر فردوسی و اسدی که شاهد آورده اند سرپاس دیده شده به معنی گرز و اﷲ اعلم. ( فرهنگ رشیدی ) :
دل سرکشان پر ز وسواس بود
همه دشت پر بانگ ترناس بود.فردوسی ( فرهنگ جهانگیری ).کمان ابر و بارانش الماس بود
همه کوه پر بانگ ترناس بود.اسدی ( ایضاً ).

معنی کلمه ترناس در فرهنگ معین

(تَ ) (اِ. ) نک ترنگ .

معنی کلمه ترناس در فرهنگ عمید

صدایی که هنگام انداختن تیر از چلۀ کمان برآید، ترنگ: دل سرکشان پر ز وسواس بود / همه دشت پر بانگ ترناس بود (فردوسی: لغت نامه: ترناس ).

معنی کلمه ترناس در فرهنگ فارسی

صدائی که هنگام انداختن تیرازچله کمان بر آید
صدایی را گویند که هنگام تیر انداختن از چل. کمان بر آید .

معنی کلمه ترناس در ویکی واژه

نک ترنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه ترناس

حزب به سوسیالیست اینترناسیونال وابسته‌است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی اینترناسیونال و باشگاه ورزشی ماریتیمو اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی اینترناسیونال، باشگاه فوتبال گرمیو، باشگاه فوتبال کورینتیانس، و باشگاه فوتبال فلومیننزه اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ریور پلاته، وولسفبورگ، پورتموث، رئال ساراگوسا، سن لورنزو، اینترناسیونال اشاره کرد.
آلان کاردک در تیم‌های فوتبال واسکو دوگاما، اینترناسیونال، بنفیکا، سانتوس، پالمیراس، سائو پائولو، چونگ کینگ لیفان و شنژن سابقهٔ حضور دارد.
آندره موریتز در تیم‌های فوتبال اینترناسیونال سابقهٔ حضور دارد.
در فصل ۸۱–۱۹۸۰ پائولو روبرتو فالکائو از اینترناسیونال به رم پیوست. و رقابت قدیمی رم و یوونتوس با قهرمانی یوونتوس در لیگ و نایب قهرمانی رم در لیگ و قهرمانی مجدد در جام حذفی به اوج خود رسید.
آلیسون کار خود را از باشگاه اینترناسیونال آغاز کرد که در بیشتر از ۱۰۰ بازی برای این تیم به میدان رفت و کمپیوناتو گاوتو را در چهار فصلی که در این تیم بود از آن خود کرد. در سال ۲۰۱۶ با قراردادی به مبلغ ۷٫۵ میلیون یورو به باشگاه آ.اس. رم پیوست. الیسون در سال ۲۰۱۸ به لیورپول پیوست و در اولین فصل حضورش دستکش طلا لیگ جزیره را با ۲۰ کلین شیت گرفت و با لیورپول، نایب قهرمان لیگ جزیره و قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. او همچنین موفق به کسب عنوان بهترین دروازه‌بان جهان در سال ۲۰۱۹ شد. او در سال ۲۰۱۹ به عنوان بهترین دروازه‌بان فیفا انتخاب شد و همچنین دریافت کننده جایزه یاشین بود. آلیسون بهترین بازیکن برزیلی سال ۲۰۱۹ شده است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سانتوس و باشگاه ورزشی اینترناسیونال اشاره کرد.
اسکار سابقه بازی در تیم‌های اینترناسیونال و سائو پائولو و همچنین سابقه نایب قهرمانی در مسابقات فوتبال مردان بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ به همراه تیم ملی فوتبال زیر ۲۳ سال برزیل را دارد.