ترنا

ترنا

معنی کلمه ترنا در لغت نامه دهخدا

ترنا. [ ت ُ ] ( اِ ) جامه بهم تافته و مانند طناب کرده که چون تر کنند و بدان زنند، سخت مولم بود و گمان می کنم از کلمه دُرَّه تازی آید. || ترنا بازی ، بازیی از آن کودکان که بازنده را با آن زنند. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه ترنا در فرهنگ معین

(تُ ) (اِ. ) شال کمر یا هر پارچه ای که آن را مانند گیسو بافته ، شلاق مانندی درست کنند و در بازی ترنابازی ، بازنده را با آن بزنند.

معنی کلمه ترنا در فرهنگ عمید

شال کمر یا طناب که آن را دولا کنند و تاب بدهند و کسی را با آن بزنند.

معنی کلمه ترنا در فرهنگ فارسی

جام. بهم تافته و مانند طناب کرده که چون تر کنند و بدان زنند سخت مولم بود

معنی کلمه ترنا در دانشنامه عمومی

ترنا ( به ایتالیایی: Terna ) شرکت انتقال برق ایتالیایی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر رم، ایتالیا قرار گرفته است.
این شرکت با بیش از ۶۳٫۵۰۰ کیلومتر خطوط برق در حدود ۹۸٪ درصد از شبکه خطوط انتقال برق ولتاژ بالا ایتالیا را، در اختیار دارد. سهام شرکت ترنا، در بازار بورس ایتالیا و بورس آتن معامله می شود.
شرکت ترنا، بزرگترین اپراتور خطوط انتقال برق در اروپا و بعنوان ششمین اپراتور انتقال انرژی الکتریکی در جهان، شناخته می شود.

معنی کلمه ترنا در ویکی واژه

شال کمر یا هر پارچه‌ای که آن را مانند گیسو بافته، شلاق مانندی درست کنند و در بازی ترنابازی، بازنده را با آن بزنند.

جملاتی از کاربرد کلمه ترنا

اکنون که ز سبزه آسمانی شد دشت وز سنبل ترناف زمین مشگین گشت
پن اینترناشنال نگرانی عمیق خود را از تصمیم مقامات ایرانی منبی بر توقف چاپ و توزیع روزنامه‌ها اعلام کرده و آن را مغایر با اصل آزادی بیان دانستند. شماری از روزنامه‌نگاران ایرانی نیز این موضوع را ایجاد یک خلاء اطلاعاتی دانستند.
بدان خود را که بلبل نامه‌داری به اشترنامه کی همخانه داری
شدی بیرون و تقریرت بکارست چو اشترنامه این سر بر قطارست
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اینتر میلان، باشگاه فوتبال مودنا، باشگاه فوتبال سالرنیتانا، باشگاه فوتبال نووارا، باشگاه فوتبال کاتانیا، باشگاه فوتبال کالیاری، باشگاه فوتبال سمپدوریا، باشگاه فوتبال ساسولو، باشگاه فوتبال کومو، باشگاه فوتبال ویچنزا، و باشگاه فوتبال ترنانا اشاره کرد.
سیرک در ۲ اوت ۱۹۳۷ پس از سقوط از پنجره هتل در شهر اشترناخ به صورت مشکوک درگذشت..
منطقه ترناوا ۴٬۱۴۵٫۰۰ کیلومترمربع مساحت و ۵۵۴٬۷۴۱ نفر جمعیت دارد.
بدوش نار ونانش ملمعی رایت بپای نسترنانش مرصعی خلخال
استرناتیا ۱۶ کیلومتر مربع مساحت و ۲٬۴۹۶ نفر جمعیت دارد و ۷۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
چو اشترنامه و این دو کتابست ولیکن این در آخر بی حجابست
از اشترنامه و این گرد واصل وز این هر دو بکن مقصود حاصل
یک سال بعد او دوباره به اینترناسیونال بازگشت و این بار در این تیم مدعی بیشتر فرصت خودنمایی پیدا کرد و در ۵ دیدار ۴۱۰ دقیقه در جام حذفی بازی کرده و در سری آ نیز برای اسپورت رسیف ۱۵ بازی انجام داد و ۶۶۵ دقیقه در میدان بود و یک گل نیز به ثمر رساند. سزار در پس از آن راهی جوینویل شد و برای این تیم در سری آ طی ۷ دیدار ۴۶۹ دقیقه به میدان رفت و در جام حذفی طی ۱۷ دیدار ۱۰۳۸ دقیقه در زمین مسابقه حضور پیداکرده و یک‌بار نیز موفق به گلزنی شد.
وَ لَقَدِ اخْتَرْناهُمْ یعنی مؤمنی بنی اسرائیل، عَلی‌ عِلْمٍ منا باستحقاقهم ذلک و قیامهم بالشکر علیه، عَلَی الْعالَمِینَ ای عالمی زمانهم فجعلنا فیهم الکتاب و النبوة و الملک و قیل: اخترناهم علی جمیع العالمین بما جعلنا فیهم من کثرة الانبیاء و هذه خاصة لهم لیست لغیرهم.
ادرسون ترومینا در تیم‌های فوتبال باشگاه ورزشی اینترناسیونال سابقهٔ حضور دارد.
خوشا توان‌گری عاشق و نکویی یار خوشا جوانی با این دو گشته مقترنا
ویرا دوران مربیگری خود را با تیم جوانان اینترناسیونال در سال ۱۹۹۴ آغاز کرد. در تاریخ ۶ ژوئیه ۲۰۰۹، او به عنوان مربی تیم ب آن باشگاه منصوب شد.
وی در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۲ با قراردادی مابین ۲۰ تا ۲۵ میلیون پوند از تیم اینترناسیونال به چلسی پیوست و در سال ۲۰۱۷ با قراردادی به ارزش ۶۰ میلیون یورو به باشگاه شانگهای انتقال یافت.
اترنال‌بلو یک اکسپلویت است که عموماً توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا توسعه یافته‌است. این اطلاعات توسط شادو بروکرز (گروه هکری شکنندگان سایه) در ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ افشا شد و به عنوان بخشی از حمله جهانی باج افزار واناکرای در ۱۲ می۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفت.
هست اشترنامه اسرار عیان لیک پنهانست این اندر جهان
قوله: وَ لَقَدِ اخْتَرْناهُمْ عَلی‌ عِلْمٍ عَلَی الْعالَمِینَ اخترناهم علی علم بمحبّة قلوبهم لنا مع کثرة ذنوبهم فینا، و اخترناهم علی علم مما نودع عندهم من اسرارنا و نکاشفهم به من حقائق حقنا. هر چند که نزول این آیة علی الخصوص، مؤمنان بنی اسرائیل راست، اما از روی فهم، بر طریق اشارت، تشریف فرزند آدم است علی العموم، و تفضیل ایشان بر همه آفریدگان، چنان که جای دیگر فرمود: وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ، میگوید ایشان را که برگزیدیم نه بغلط گزیدیم، که بعلم پاک گزیدیم و بدانش تمام دانستیم که از همه آفریدگان سزاء گزیدن ایشانند از آن گزیدیم. اختیار ما بعلم و ارادت ماست بی‌علت، نواخت ما بفضل و کرم ماست بی‌سبب، آن را که خواهیم، گزینیم و نوازیم و کس را بر فعل ما چون و چرانه، و آن را که خواهیم، رانیم و سوزیم و بر حکم ما اعتراض نه.