ترن
معنی کلمه ترن در لغت نامه دهخدا

ترن

معنی کلمه ترن در لغت نامه دهخدا

ترن. [ ت َ رَ] ( اِ ) گل نسرین باشد. ( فرهنگ جهانگیری ) ( غیاث اللغات ) ( فرهنگ رشیدی ). گل نسرین و نسترن باشد. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). در جهانگیری و رشیدی بمعنی گل نسرین آورده اند و ظن فقیر آن است که مخفف نسترن باشد. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). نام گلی است منسوب به رخ خوبان وشاهدان و آنرا نسترون و نسترن نیز گویند و تازیش نسرین است. ( شرفنامه مینری ). || در بعضی فرهنگها بمعنی دشت و بیابان است. ( فرهنگ جهانگیری ) ( ازفرهنگ رشیدی ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) بمعنی دشت و بیابان هم آمده است. ( برهان ( از ناظم الاطباء ).
ترن. [ ت ِ رَ ] ( اِ ) قطار راه آهن. ( از ناظم الاطباء ). قطار اطاقهای ماشین که بر راه آهن میرود لفظ مذکور انگلیسی و در فارسی مستعمل است لیکن هنوز جزء زبان نشده است.( فرهنگ نظام ). مجموع چند واگون اعم از باری و سواری با لوکوموتیو که بر روی خط آهن حرکت میکند. قطار.
ترن. [ ت ُ رَ] ( اِخ ) موضعی است به یمن. ( منتهی الارب ). ناحیه ای است بین مکه و عدن که پس از آن موزع قرار دارد و آن منزل پنجم است برای حاجیان عدن. ( از معجم البلدان ).
ترن. [ ت ِ رُ ] ( اِخ ) برادر هامیلکار پادشاه قرطاجنه ( کارتاژ ) و معاصرخشایارشا. و رجوع به ایران باستان ج 1 ص 766 شود.
ترن. [ ت ُ رُ ] ( اِخ ) یکی از سرداران اسکندر که در حمله به ایران شرکت داشت. و رجوع به ایران باستان ج 2 ص 1411 شود.
ترن. [ رَ ] ( اِخ ) مرکز بخشی در ولایت ارژانتان است که در ایالت اورن فرانسه واقع است و 1340 تن سکنه دارد.
ترن.[ ت ِ رَ ] ( اِخ ) رودی است در فرانسه که از سن ماریتیم سرچشمه میگیرد و نواحی بووه را مشروب میسازد.
ترن. [ ت َ رَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان ایوان است که در بخش گیلان شهرستان شاه آباد، و در 24 هزارگزی شمال باختری جوی زر و 9 هزارگزی باختر شوسه شاه آباد به ایلام قرار دارد. دامنه ای معتدل است و 250 تن سکنه دارد. آب آن از نهر چشمه و محصول آنجا غله و برنج و حبوبات و توتون و لبنیات است شغل مردم آن دیه که چادرنشین هم هستند، زراعت و گله داری است و زمستانها به گرمسیر غربی ایوان و حدود سومای میروند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه ترن در فرهنگ معین

(تِ رَ ) [ فر. ] (اِ. ) قطار، راه آهن .

معنی کلمه ترن در فرهنگ عمید

واگن های مسافری یا باری که روی خط آهن حرکت می کنند، قطار.
= نسترن

معنی کلمه ترن در فرهنگ فارسی

نسترن، ق ار، دنباله، واگن های مسافری یاباری
( اسم ) قطار قطار راه آهن .
دهی از دهستان ایوان است در بخش گیلان شهرستان شاه آباد

معنی کلمه ترن در دانشنامه عمومی

ترن (ایوان). تَرَنْ یکی از روستاهای شهرستان ایوان در استان ایلام است. تَرَنْ از توابع شهر زرنه می باشد.
ترن در فرهنگ لغت معین به معنای قطار شهری قطار. می باشد؛ ولی در اصل معنی واژه به از واژه کردی تر نم به معنای سرزمینی مرطوب و خیس میباشد البته ترن در فرهنگ دهخدا به عنوان گل نسترن معنی شده است: ترن . ( اِ ) گل نسرین باشد. ( فرهنگ جهانگیری ) ( غیاث اللغات ) ( فرهنگ رشیدی ) . گل نسرین و نسترن باشد. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) . در جهانگیری و رشیدی به معنی گل نسرین آورده اند و ظن فقیر آن است که مخفف نسترن باشد. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) . نام گلی است منسوب به رخ خوبان وشاهدان و آنرا نسترون و نسترن نیز گویند و تازیش نسرین است . ( شرفنامه ٔ مینری ) . || در بعضی فرهنگها به معنی دشت و بیابان است . ( فرهنگ جهانگیری ) ( ازفرهنگ رشیدی ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) بمعنی دشت و بیابان هم آمده است . ( برهان ( از ناظم الاطباء )
جمعیت این روستا به علت مهاجرت ساکنان آن به شهرهای دیگر از جمله شهرستان ایوان، در حال حاضر در حدود ۱۰۰۰ نفر می باشد. تپه ترن مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان ایوان، بخش مرکزی، روستای ترن واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۴۶۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ترن (فیلم ۱۹۶۴). ترن ( به انگلیسی: The Train ) یک فیلم سیاه و سفید جنگی به کارگردانی جان فرانکن هایمر و داستان و فیلمنامه ای از فرانکلین کوئن و فرانک دیویس براساس کتابی به نام جبههٔ هنر از رز والان می باشد که کارهای هنری که توسط آلمان ها در طی جنگ جهانی دوم غارت شده بود را ثبت کرده است. بازیگران این فیلم برت لنکستر، پل اسکوفیلد و ژن مورو می باشند.
ترن (کورشوملییا). ترن ( به صربی: Trn ) یک منطقهٔ مسکونی در صربستان است که در کورشوملیا واقع شده است. ترن ۳۰ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه ترن در فرهنگ معین
معنی کلمه ترن در فرهنگ عمید

معنی کلمه ترن در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:راه آهن

معنی کلمه ترن در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَرَنِ: که مرا می بینی
ریشه کلمه:
رئی (۳۲۸ بار)

معنی کلمه ترن در ویکی واژه

قطار، راه آهن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترن

کسری و ترنجِ زر، پرویز و به زرّین بر باد شده یک‌سر، با خاک شده یک‌سان
همچو طاوس است گاه جلوه شاخ نسترن گر بود طاوس را از در و مینا پر و بال
با بان آهوان که گزیند پلنگ‌مشک بر شان انگبین که گزیند ترنجبین
قدّش صنوبریست روان در میان باغ دارد بر آستین ز گل و نسترن فراغ
سیستم کنترل این موشک در کارترن (خارکوف، اوکراین شوروی) طراحی شده‌است.
انتشار این نامه، واکنش کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشت.
جهان به صد رنگ شغل مایل‌من وهمین طرزشوق بیدل تصورت سال و ماه در دل ترنمت صبح و ‌شام بر لب
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هلاس ورونا، باشگاه فوتبال فیورنتینا، باشگاه فوتبال تورینو، باشگاه فوتبال پیستویزه، باشگاه فوتبال کالیاری، باشگاه فوتبال روبور سیه‌نا، باشگاه فوتبال امپولی، و باشگاه فوتبال ترنانا اشاره کرد.
باغ بتان را بنشاند همی بر سمن و نسترن و لاله‌زار
یک پاک کن کوانتومی با استفاده از تنظیم اشترن-گرلاخ اصلاح شده پیشنهاد شده است. در این پیشنهاد، نیازی به شمارش تصادفی نیست و پاکسازی کوانتومی با اعمال میدان مغناطیسی اضافی اشترن-گرلاخ انجام می‌شود.
چون بمسجد درآمدم سری را دیدم سر بر زانو نهاده سر برآورد و گفت: دروغ می‌گوید آن دشمن خدای که ایشان از آن عزیزترند که ایشان بابلیس نماید.
فضای باغ معنبر ز اقحوان و عرار هوای راغ معطر ز ضیمران و ترن
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال رجینا، باشگاه فوتبال ونتزیا، باشگاه فوتبال کاتانیا، باشگاه فوتبال روبور سیه‌نا، باشگاه فوتبال تریستیانا، باشگاه فوتبال جنوآ، باشگاه فوتبال کومو، و باشگاه فوتبال ترنانا اشاره کرد.
اسپانیایی همچنین سومین زبان بزرگ از نظر شمار کل گویشوران پس از ماندارین و انگلیسی است. آمار استفاده از اینترنت در سال ۲۰۰۷ اسپانیایی را به عنوان سومین زبان جهان پس از انگلیسی و ماندارین قرار می‌دهد.
در سال ۲۰۱۸ پس از اینکه ولفگانگ گیدیون نماینده حزب آلترناتیو برای آلمان در پارلمان ایالتی بادن وورتمبرگ انجمن یهودیان این حزب را به چالش کشید، وایدل خواستار اخراج وی از حزب شد. با این حال در رویدادی دیگر در سال ۲۰۲۰ هنگامی که فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس‌جمهور فدرال، صلیب فدرال شایستگی را به ایگور لویت پیانیست یهودی به دلیل فعالیت‌هایش از جمله مبارزاتش با یهودی‌ستیزی اعطا کرد، وایدل او را متهم کرد که «تفرقه را در کشور عمیق‌تر می‌کند».
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به متهم، کاپیتان آمریکا، نشان هشدار، مردان واقعی، شوالیه‌ها، ترنر و هوک ، فریب اشاره کرد.
گرفته تنگ، خیری نسترن را که یکدل میتوان کردن دو تن را
به دست همتش این هیأت ترنج مثال شمامه ییست هم از بوی خلق او مشموم
لئونارد، علاوه بر اقتباس از رمان‌هایش برای سینما، فیلمنامه‌های ارژینالی هم برای برخی فیلم‌ها نوشته است که از میان آن‌ها باید به فیلم‌نامه وسترن «جوکید» به کارگردانی جان استرجز با بازی کلینت ایستوود، «جنگ مون شاین» به کارگردانی ریچارد کوئین با بازی ریچارد ویدمارک، «استیک» به کارگردانی و با شرکت برت رینولدز و «تعقیب گر گربه» به کارگردانی ابل فررا اشاره کرد.