ترجی

معنی کلمه ترجی در لغت نامه دهخدا

ترجی. [ ت َ رَج ْ جی ] ( ع مص ) امید داشتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). امید داشتن بچیزی که ممکن باشد. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). امید داشتن به چیزی. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). اظهار خواستن چیزی ممکن یا کراهت از آن. ( از تعریفات جرجانی ). امید داشتن به چیزی که بحصول آن اطمینان نبود، و فرق ترجی با تمنی آنست که در تمنی گاه آنچه مورد تمنا بود محالست چون لیت الشباب یعود ( کاش جوانی بازمیگشت ) لیکن در ترجی آنچه مورد رجاء است ممکن باشد. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).
ترجی. [ ] ( اِخ ) شهرکیست آبادان و قدیمترین شهریست اندر طبرستان. ( حدود العالم چ ستوده ص 145 ).

معنی کلمه ترجی در فرهنگ معین

(تَ رَ جِّ ) [ ع . ] (مص ل . ) امید داشتن .

معنی کلمه ترجی در فرهنگ عمید

امیدوار شدن، امید داشتن.

معنی کلمه ترجی در فرهنگ فارسی

۱- ( مصدر ) امید داشتن امیدوار بودن . ۲- ( اسم ) امیدواری . جمع ترجیحت .
شهرکیست آبادان و قدیمترین شهریست اندر طبرستان

معنی کلمه ترجی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ترجی به امیدوار بودن به امور ممکن قریب الوقوع اطلاق می شود.
«ترجی» به معنای امیدوار بودن و از اقسام انشا و طلب است که فقط درباره ممکنات به کار می رود؛ برخلاف «تمنی» درباره امور ممکن و محال هر دو به کار می رود. تفاوت دیگر این که ترجی در امور قریب الوقوع است، و تمنی در امور بعید.
[ویکی الکتاب] معنی تُرْجِی: تأخیر بینداز - دور کن (به آینده موکول کن)
ریشه کلمه:
رجو (۲۸ بار)
«تُرْجِی» از مادّه «ارجاء» به معنای تأخیر است.
[ویکی فقه] ترجی (ابهام زدایی). ترجی ممکن است در در معانی ذیل به کار رفته باشد: • ترجی (منطق)، از اصطلاحات علم منطق و به معنای امید به وقوع امری ممکن• ترجی (علوم قرآنی)، امیدوار بودن به امور ممکن قریب الوقوع و دارای کاربرد در علوم قرآنی
...
[ویکی فقه] ترجی (علوم قرآنی). ترجی به امیدوار بودن به امور ممکن قریب الوقوع اطلاق می شود.
«ترجی» به معنای امیدوار بودن و از اقسام انشا و طلب است که فقط درباره ممکنات به کار می رود؛ برخلاف «تمنی» درباره امور ممکن و محال هر دو به کار می رود. تفاوت دیگر این که ترجی در امور قریب الوقوع است، و تمنی در امور بعید.
حروف ترجی
حرف ترجی، «لعل» و «عسی» است؛
مثال
۱. (... لعل الله یحدث بعد ذلک امرا)؛ "شاید خدا پس از این پیشامدی پدید آورد" ؛۲. (... فعسی الله ان یاتی بالفتح...) ؛ "امید است خدا از جانب خود فتح(منظور) یا امر دیگری را پیش آورد".
[ویکی فقه] ترجی (منطق). ترجی، از اصطلاحات علم منطق بوده و به معنای امید به وقوع امری ممکن می باشد.
ترجی از اقسام تنبیه است به معنای امیدوار شدن و امید داشتن، و به لفظ «لعلّ» می آید که برای یک کار شدنی و ممکن به کار می رود؛ مانند: «لعلّ زیداً فاضل؛ امید است زید فاضل شود».

معنی کلمه ترجی در ویکی واژه

امید داشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترجی

ترجیع دیگر این بود، ای جان که هردم می‌کشی تو آفتابی ما چو نَم، ما را به بالا می‌کشی
آستین انگشتی توسط بازیکنان بسکتبال برای پشتیبانی و محافظت از انگشتان پوشیده می‌شود و از طرفی سبب افزایش چسبانندگی توپ به انگشت هنگام شوت می‌شود. این به ترجیح بازیکنان است که در کدام انگشتشان این آستین را قرار دهند. خیلی از بازیکنان مانند رجی میلر بیش از یک انگشتشان را با آن می پوشانند. استفاده از آستین انگشتی مجاز و پذیرفته شده توسط اتحادیه ملی بسکتبال است. در بیشتر موارد، آستین انگشتی بجای انجام برخی حرکات ضربه ای برای محافظت استفاده می‌شود.
روشی مورد ترجیح یک زوج برای آمیزش جنسی به فرهنگ آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال آمریکاییان روش آمیزش چهره به چهره را بر روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند در حالی که در برخی فرهنگ‌ها این روش آمیزش محبوبیت چندانی ندارد. به گفته جان پال مک‌کینی از دانشگاه ایالتی میشیگان محبوبیت روش آمیزش چهره به چهره در آمریکا به‌حدی است که بر اساس آمار یک کتاب منتشرشده در سال ۱۹۶۷، ۷۰ درصد زوج‌ها در آمریکا اصلاً روش آمیزش دیگری را به‌جز روش چهره به چهره امتحان نکرده بودند.
چون دام پی دام نهی در ره خلق زنار به تسبیح تو دارد ترجیح
به ترجیع سوم مرصاد بستیم که بر بوی رجوع یار مستیم
گرچه طبق نمودارهای الیینگام، این واکنش از نظر ترمودینامیکی نامطلوب است، مطابق اصل تعادل لو چتلیر ، با تأمین مداوم گرما می‌تواند پیوسته به سمت راست رانده شده و با تقطیر منیزیم بخار یکی از محصولات حذف می‌شود نقطه جوش فشار اتمسفر فلز منیزیم بسیار پایین است، فقط ۱۰۹۰ درجه سانتیگراد، و حتی در خلاء کمتر است. به واسطهٔ همین خلاء ترجیح داده می‌شود، زیرا دمای کمتری را برای ذوب امکان‌پذیر می‌کند.
ترجیح شعر اطعمه بر البسه نهند مشتی حریص کسنه کاسه کجا برم
و نوع دیگر آن اگر چه با وجود استحقاق حرام نباشد، اما چون باعث توقع از مردم و چشم داشتن به دست ایشان است، خالی از ذلت و انکسار و طمع از غیر پروردگار نیست و به این سبب وثوق و اعتماد به خدا کم می شود و عاقبت منجر به سلب توکل و ترجیح مخلوق بر خالق می گردد و این منافی مقتضای ایمان و معرفت خداوند منان است.
طایفه هشتم: از فریفتگان، أغنیا و مالدارانند و غرور ایشان نیز از راههای بسیار می شود، بعضی که دیده بصیرتشان پوشیده و کثافات دنیویه را در نظر ایشان وقعی است، چنان پندارند که وسعت دنیایی نتیجه قرب خدایی است، و به این سبب، خود را بر فقرا ترجیح می دهند و به نظر حقارت در ایشان می نگرند و می گویند: معلوم است که قرب و قدر ما در نزد خدا از آنها بیشتر است که ما را غنی و آنها را فقیر گردانیده و این غایت حمق، و نهایت جهل است.
↑در بحث عمومی، دانش به طور فزاینده ای به عنوان عامل حیاتی در توسعه جامعه و اقتصاد ارائه می شود. در تعداد زیادی از نشریات کمیسیون اروپا و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، تأکید شده است که شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر در "اقتصاد مبتنی بر دانش" عمل می کنند. به دلایل مختلف ، بسیاری اصطلاح "اقتصاد یادگیرنده" را در توصیف مرحله فعلی توسعه اقتصادی و اجتماعی ترجیح می دهند( از جمله دانشمندان مکتب آلبورگ).
بیرون این عجایب و ورای این غرایب صدهزار ترجیح و تفضیل است و این سخن را هزار شرح و تفصیل‌، که این همه در مشکلات وحدانیت حق مستدلال و معللانند و در انجمن بندگی مسبحان و مهللان.
آینه چندلایه‌ای به نوعی از آینه‌های به کار رفته در اپتیک گفته می‌شود که دارای مقاومت حرارتی بیشتری نسبت به آینه‌های معمولی است و به همین دلیل فیزیکدانان استفاده از این نوع آینه‌ها را در برخی موارد به آینه‌های معمولی ترجیح می‌دهند.
در دوران مدرن، امپراتور ژاپن به ندرت از سبک «اعلیحضرت امپراتوری» استفاده می‌کند، در عوض سبک ساده‌تر «اعلی‌حضرت» را ترجیح می‌دهد. این با وجود عناوین امپراتوری است که هنوز توسط بقیه خاندان امپراتوری استفاده می‌شود.
یکی از ویژگی‌های آربیتراژ این است که می‌تواند به عنوان عاملی در برابر تحریم‌های اقتصادی عمل کند، دوم اینکه سود سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف جهان برابر می‌شود و فقط مزیت‌های نسبی طبیعی مانند عوامل جغرافیایی به علاوه احساسات ملی گرایانه تعیین‌کننده ترجیحات سرمایه‌گذاران خواهند بود. آربیتراژ در جاهای دیگری چون بورس نیز امکان‌پذیر است.
استیک ماهی را می‌توان با پوست یا بدون پوست درست کرد، و عموماً از ماهی‌های بزرگتر از ۴ کیلوگرم می‌شود. استیک‌های ماهی از ماهی‌های به خصوص بزرگ را می‌توان برش داد تا بدون استخوان باشند. زمان کمتری برای درست کردن استیک ماهی نسبت به فیله صرف می‌شود، زیرا استیک‌ها اغلب استخوانی و پوستی هستند. بریدن ستون فقرات با چاقو ممکن است دشوار باشد، بنابراین ترجیحاً از اره قصابی برای تهیه استیک ماهی استفاده کنید. ماهی‌های بزرگتر مانند ماهی تن، شمشیر ماهی، ماهی آزاد، ماهی کاد و گایبت اغلب به صورت استیک بریده می‌شوند.
دولت ابراهیم رئیسی در آبان ۱۴۰۰ حذف این ارز را به‌صورت لایحه به مجلس ایران ارسال می‌کند. اما مجلس با فوریت حذف آن مخالفت می‌کند. سپس ذیل لایحه بودجه دولت سیزدهم برای سال ۱۴۰۱ به مجلس ارائه می‌شود و دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۴۰۰، با رای مثبت ۱۹۴ نماینده با حذف این ارز از بودجه سال ۱۴۰۱ به‌صورت مشروط موافقت می‌کند. ارائه کالابرگ الکترونیک برای جبران افزایش احتمالی قیمت کالاهای اساسی از جمله این شروط است. مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ مسئولیت چگونگی و زمان‌بندی حذف ارز ترجیحی را به دولت ابراهیم رئیسی واگذار کردند.
سایه را بر خاک ره پیداست ترجیح عروج اینقدر من نیز بیدل سر فراز هستی‌ام
لب صدف پر ترجیح دست او بر ابر گشوده گشت و گواهی ز بحر عمان داد
گفتا: « اگر تو خواهی، کاشکال را بشویم ترجیع کن، که تا من احوال را بگویم »