تراک

معنی کلمه تراک در لغت نامه دهخدا

تراک. [ ت َ ] ( اِ صوت ، اِ ) چاک و شکاف. ( برهان ). شکاف ، که الحال طراق گویند. ( فرهنگ رشیدی ). شکاف. ( فرهنگ جهانگیری ). مصدرش ترکیدن بود. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). چاک و شکاف و شقاق. ( ناظم الاطباء ). چاک و شکاف در جسم سخت که در تکلم تَرَک است. ( فرهنگ نظام ) :
از دل و پشت مبارز می برآید صد تراک
کز زه عالی کمان خسرو آید یک ترنگ.عسجدی.... و تراکی که بر اندام پدید آید از سرما. ( الابنیه عن حقایق الادویه ).
و بباید دانست که کمترین شکستگی استخوان آنست که اندر وی تراکی پدید آید که دیگر روی استخوان درست مانده باشد و تراک بدو نارسیده ، و بتازی آنرا صدع گویند. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
بر دل شیر و پلنگ افتد آنگاه تراک
که به شست تو برآید زکمان تو ترنگ.خاقانی ( از فرهنگ نظام ). || طراق بود. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 295 ) ( اوبهی ). آوازی را گویند که از شکستن یا شکافته شدن چیزی بگوش رسد. ( برهان ) ( از ناظم الاطباء ). آواز ترکیدن است. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). آواز شکستن و شکافتن چیزی. ( فرهنگ رشیدی ). آوازی باشدکه از شکستن یا شکافته شدن بگوش رسد. ( فرهنگ جهانگیری ). آواز بلندی که از شکافتن یا شکستن چیزی بگوش رسد که مبدلش تراغ است. ( فرهنگ نظام ) :
وآن شب تیره کآن ستاره برفت
وآمد از آسمان بگوش تراک.خسروی ( از لغت فرس اسدی ).همانگه بفرمان یزدان پاک
از آن باره دژ برآمد تراک.فردوسی.تراک دل شنود خصم تو ز سینه ٔخویش
چو از کمان تو آید بگوش خصم ، ترنگ.فرخی.کُه و دشت و دریا بلرزید پاک
درافتاد بر چرخ گردون تراک.شمسی ( یوسف و زلیخا ). || صدای رعد را نیز گفته اند. ( برهان ). صدای رعد. ( ناظم الاطباء ). مجازاً، آواز رعد و امثال آن. ( فرهنگ نظام ). طراق معرب آنست. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). کاف را قاف کرده اند چنانکه حکیم سنائی گفته :
چوب را بشکنی طراق کند
آن طراق از سر فراق کند.
مولوی گفته :
تو ناز کنی و یار تو ناز
چون ناز دو شد طلاق خیزد
یار است نه چوب مشکن او را
گر بشکنیش طراق خیزد.
و چون در فارسی غین و قاف بیکدیگرتبدیل یابند ترکیده را ترغیده نیز گویند. ( انجمن آرا ).

معنی کلمه تراک در فرهنگ معین

(تَ ) (اِ. ) صدای شکستن یا شکافتن چیزی .

معنی کلمه تراک در فرهنگ عمید

۱. صدای شکستن یا ترکیدن چیزی.
۲. (اسم ) ‹ترک› چاک، شکاف، رخنه.
۳. صدای رعد: وآن شب تیره کآن ستاره برفت / وآمد از آسمان به گوش تراک (خسروی: شاعران بی دیوان: ۱۷۹ ).

معنی کلمه تراک در فرهنگ فارسی

ترک، چاک، شکاف
( اسم )۱- آوازی که از شکستن یا شکافته شدن چیزی بگوش رسد. ۲- صدای رعد. ۳- چاک شکاف .
بسیار ترک کننده .

معنی کلمه تراک در ویکی واژه

صدای شکستن یا شکافتن چیزی.

جملاتی از کاربرد کلمه تراک

گردن مکش از تیغ که جز حلقه فتراک در خلد ره از رخنه دیگر نتوان یافت
در این فرایند یکی از مشتقات آتراکینون مانند ۲-اتیل انتراکوینون بر اثر واکنش با هیدروژن در مجاورت کاتالیزور پالادیوم به آنتراهیدروکینون تبدیل می‌شود. با عبور هوا از ماده اخیر، محلول پراکسید هیدروژن ۲۰ درصد وزنی بدست می‌آید.
حلقة فتراک را در گوش می‌باید کشید سرمه از گرد ره صیّاد می‌باید گرفت
موسسات علمی و دانشگاهی آلمانی به شکل جدید دیگری خواستار تغییر در شیوه پرداختن به الزویر شدند، قرار بوده‌است اگر الزویر توافق آن‌ها را قبول نکند، در اول ژانویه ۲۰۱۷ چیزی بیش از ۶۰ مؤسسه آلمانی، اشتراک خود را با الزویر قطع کنند.
آب حیوان ببر ای خضر که ارباب نیاز چشم امید به فتراک سواری دارند
در سال ۹۶۷ میلادی پاپ ژان سیزدهم در رم، تاج امپراتوری را بر سر وی گذارد. در این زمان پدر وی همچنان زنده بود و وی به اشتراک با پدر، امپراتور شمرده شد. از همین رو عملاً قدرتی تا هنگام مرگ پدر نداشت.
شهسوارا بگذار این که ببوسم باری پای صیدی که به فتراک تو بستند اورا
هم آواز و همداستان متفق فدا برخی انبازی است اشتراک
با تن رنجور و جان خسته در میدان عشق سر به فتراک غم چابک سواری داشتیم
آغاز استقرار در منطقه پیرانشهر به دوره نوسنگی جدید و سپس مس و سنگ قدیم بر می‌گردد. با پایان هزاره ششم و آغاز هزره پنجم ق. م منطقه به‌طور متراکم مورد سکونت جوامع انسانی قرار گرفته است.
گر میکشی، نمیروم از صید گاه تو دست منست و حلقه فتراک توسنت
ور از پی تو نتازم سمند جان به عدم سرم به دست اجل بسته باد بر فتراک
آندو پس از اختلافات با امیر قلعه‌نویی و سران باشگاه استقلال تهران، به باشگاه فوتبال تراکتور بازگشت.
اسکولوژی، سامانه مدیریت یادگیری محور برای مدارس ابتدایی و متوسطه، موسسات آموزش عالی و سازمان‌هایی است که به کاربران اجازه می‌دهند تا منابع و محتواها را مدیریت کرده و به اشتراک گذارند. اسکولوژی که به عنوان سامانه مدیریت یادگیری یا سامانه مدیریت دروس هم شناخته می‌شود، پلتفورمی اینترنتی است که ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت کلاس‌های مجازی را فراهم می‌آورد.
همان روزی که سروش کرد قامت راست، می دیدم که طوق قمریانش حلقه فتراک خواهد شد
بر اساس داده های اولیه سرشماری عمومی جمعیت و مسکن که در ماه مه ۲۰۱۴ انجام شد، استان زئر در حال حاضر ۵۶۷٬۲۲۵ نفر جمعیت دارد که متناظر با ۲٫۳ درصد جمعیت آنگولان است. در این استان ۲۸۵٬۳ زن و ۲۸۱٬۸۹۲ مرد ساکن هستند که ۲۶٫۱٪ از جمعیت ساکن در مناطق روستایی و اکثریت، ۷۳٫۹٪ در مناطق شهری زندگی می کنند. داده ها همچنین به تراکم جمعیتی ۱۵ نفر در هر کیلومتر مربع (۳۹/می مربع) اشاره می کنند.
پیوند اسکندر با دو شاخ و با بنا کردن دروازه ای بر ضد گاگ و مگاگ [یاجوج و ماجوج] خیلی قبل تر از قرآن رخ می‌دهد و در باورهای هر سه دین باقی می‌ماند [یهودیت، مسیحیت، و اسلام]. انکار هویت اسکندر به عنوان ذوالقرنین انکار میراثی مشترک است که توسط فرهنگ‌هایی که دنیای مدرن را شکل می‌دهند به اشتراک گذاشته شده‌است—هم در شرق و هم در غرب. محبوبیت افسانه اسکندر کبیر ثابت می‌کند که این سه فرهنگ تاریخی مشترک را به اشتراک دارند که حاکی از آن است که شاید آن‌ها با این همه بالاخره چندان هم متفاوت نباشند.
واماندگی متقارن نسبت به محور که معمولاً سرج کمپرسور (یا موج فشاری) خوانده می‌شود، شکست کامل فرایند تراکم می‌باشد که باعث ایجاد جریان معکوس و انفجار گاز متراکم شده قبلی در دهانه مکش موتور می‌شود، چراکه کمپرسور توان مقاومت در برابر حرکت گازهای متراکم قبلی در جهت معکوس را ندارد.
اهل ادراک همه بسته فتراک تواند جامی دلشده هم خالی از ادراکی نیست
در معنای وسیع‌تر، نصاب‌شکنی یا آبستراکسیون به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که گروهی از نمایندگان مجلس یا پارلمان یک کشور برای جلوگیری از تصویب یا نهایی شدن یک تصمیم و قانون در نشست رسمیِ نمایندگان در پیش می‌گیرند. ترک نشست علنیِ مجلس و در نتیجه نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب قانونی برای برگزاری نشست ازجملهٔ این اقدامات است.