تراشیده

معنی کلمه تراشیده در لغت نامه دهخدا

تراشیده. [ ت َ دَ / دِ ] ( ن مف ) سترده و خراشیده و رندیده. ( ناظم الاطباء ). || آنچه پس از تراشیدن بحاصل آید: چوب تراشیده ، ریش تراشیده ، سنگ تراشیده ؛ صاف و هموار.
- ناتراشیده ؛ خشن. ناهموار. نادرست. خلاف عقل و ادب :
بیک ناتراشیده در مجلسی
برنجد دل هوشمندان بسی.( گلستان ).

معنی کلمه تراشیده در فرهنگ معین

(تَ دِ ) (ص مف . ) هرچیزی که آن را تراش داده باشند مانند: چوب ، تخته و غیره .

معنی کلمه تراشیده در فرهنگ عمید

چوب یا چیز دیگر که آن را تراش داده باشند.

معنی کلمه تراشیده در فرهنگ فارسی

( اسم )هر چیزی که آنرا تراش داده باشند مانند چوب تخته و غیره.

معنی کلمه تراشیده در ویکی واژه

هرچیزی که آن را تراش داده باشند مانند: چوب، تخته و غیره.

جملاتی از کاربرد کلمه تراشیده

۵. موی ناحیه‌ای که کاتتر وارد می‌شود را تراشیده و شسته و تمیز
چون خامه سرش کنند فی‌الحال سیاه آن را که چو خامه، سر تراشیده بود
کس آیینه دارت نشد ورنه من هم به حیرت امیدی تراشیده بودم
پس از یورش اعراب به ایران «باو» نوه «کاووس» از یزدگرد سوم در ری جدا شد و به کوسان رفت و آشکاراً انگیزه داشت پس از جمع‌آوری سپاه به یزدگرد سوم بپیوندد و با مسلمانان نبرد کند ولی به این آرزوی خود نرسید زیرا که یزدگرد سوم به سرزمین خراسان رسید و در همان‌جا کشته شد. آنگاه که جریان کشته شدن یزدگرد سوم به گوش وی رسید در آتشکده کاووس گوشه‌نشینی اختیار کرده و با سر تراشیده به نیایش و ستایش مشغول شد.
کز سر سوزنش خراشیده صحن ما کاسه زان تراشیده
در ضلع جنوبی جلوی تابوت نقش یک شیر دراز کشیده‌است که به صورت برجسته تراشیده شده‌است. شیر رو به چپ است، بدنش در انتهای بلوک قرار دارد. سر کوچک گاو نر که توسط شیر گرفته شده‌است بین پنجه‌هایش قرار دارد. زیر گاو نر لوحی بود که کتیبه روی آن محو شده‌است. در ضلع شمالی بنای یادبود، تصاویر بیشتری از شیرها دیده می‌شود. روش کنده کاری به کار رفته در این نقش برجسته شبیه به روشی است که در ضلع جنوبی دیوارپوش به کار رفته‌است و جزئیات و طرح کلی فرم با استفاده از خط مشخص شده‌است. شیر در سمت شرقی لاغرتر به نظر می‌رسد.
استیو در سال ۱۹۷۴ به هند سفر کرد تا با نیم کارولی بابا[واژه‌نامه ۹] (یک گوروی هندی، درگذشت: ۱۹۷۳) از نزدیک دیدار کند. او همراه دوستش دانیل در جستجوی روشنفکری معنوی بود. اما هنگامی که که به هند رسیدند متوجه شدند که او درگذشته‌است. وی پس از یک سفر معنوی هفت‌ماهه، با سری تراشیده و جامهٔ سنتی هندی بر تن، به آمریکا بازگشت. استیو در طول این مدت از ال‌اس‌دی استفاده می‌کرد که به گفتهٔ خودش از بهترین کارهای عمرش و دلیل اصلی موفقیت‌هایش بوده‌است.
ز سبزه خط تراشیده چمن سر کرد ز لاله خال لب جویبار پیدا شد
ستون پهلوان‌پیکر گونه‌ای ستون حامل در معماری غربی است که در آن شکلی از پیکر تناور مردانه بر روی ستون تراشیده یا گچ‌بری می‌شود.
اینها به شکل مستطیلی بوده و از سنگ سیاه مات ساخته شده‌اند و نقوش گل روی آنها تراشیده شده‌است.
لمتر و زشت و ناتراشیده دل خروشیده تن خراشیده
چهل کارگر رومی با یکصدهزار مثقال طلا، چندین بار کاشی‌های رنگارنگ، قندیل‌های درزنجیر زرین‌کشیده، بازسازی را به دوش داشتند و عمر عبدالعزیز در طول کار از پاداش و خلعت بی‌بهرهٔشان نمی‌گذاشت. ستون‌های سنگی تراشیده با روکش‌های فلزی، دیوارهای بلند و گچ‌کاری‌شده و کاشی‌کاری آن‌ها و برپایی دیواربست‌ها، نگارگری سقف و زیورآرایی‌اش به چوب ساج و جای‌گزینی بنای استواری سنگی به‌جای خانه‌های گلی محمد و… چنان مسجدی بنا نهاده شد که تا آن هنگام بنایی به سانش در جزیرهٔ عرب نبود. این بازسازی‌ها و نوسازی‌ها به گفتهٔ محمدِ جریر طبری، ابن زباله و ابن نجار از سال ۸۸ تا ۹۱ ه‍.ق برابر ۸۵ تا ۸۹ ه‍.خ به درازا کشید.
حضرت سیدالساجدین علیه السلام می فرماید که «بدانید که دنیا پشت کرده است و می رود و آخرت رو کرده است و می آید، و هر یک را اهلی است پس سعی کنید که از اهل آخرت باشید نه دنیا و دل از دنیا بردارید و آگاه باشید که کسانی که دل از دنیا برداشته و اهل زهد در دنیا هستند بساط خود را زمین قرار داده اند و فرش خود را خاک و از دنیا منقطع گشته اند و هر که از دنیا دست برداشت همه مصیبت های دنیا نزد او سهل و آسان می گردد و بدانید که خدا را بندگانی است که گویا می بینند اهل بهشت را در بهشت، و اهل دوزخ را در دوزخ همه کس را شر ایشان مأمون، و دلهایشان محزون، بارشان در دنیا سبک، و کارشان با دنیا اندک، دو سه روزی زحمت را بر خود پسندیده و در سرای جاوید به راحت ابدی رسیده، چون شب درآید در خدمت پروردگار بر قدمهای خود ایستاده، و از دیده جوی آب به رخسار خود گشاده، از پروردگار خلاصی خود را از آتش جهنم می طلبند و چون روز درآید با مردمان به حلم و دانائی و نیکی و پرهیزکاری رفتار می کنند از خوف و عبادات، چون چوب تراشیده شده، هر که اینجا ایشان را بیند چنان پندارد که بیمار و ضعیف و مریضند، و با ایشان مرضی نیست یا چنان گمان نماید که عقل ایشان پریشان شده و پریشانی ایشان از فکر کار عظیمی است که در پیش دارند» حضرت امام محمد باقر علیه السلام به جابر انصاری فرمودند که «ای جابر! چیست دنیا و چه می تواند بود؟ آیا دنیا چیز دیگری است به غیر از غذائی که بخوری، یا جامه ای که بپوشی، یا زنی که شهوت خود را با آن بنشانی؟
زبانم چو یارای نطقش نماند زبانی ز نی برتراشیده‌ام
خشم یزدان بر تو باد و بر تراشیدهٔ تو باد آزر بت‌گر توی، لعنت چه بر آزر کنی؟
همه اجزای ما را او کشانیده‌ست از هر سو تراشیده‌ست عالم را و معجون کرده زان ما را
تراشیده از سنگ آهن‌ربا یکی درقه در دست آن بدلقا