تدوین

معنی کلمه تدوین در لغت نامه دهخدا

تدوین. [ ت َدْ ] ( ع مص ) در دیوان نبشتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). || نام کسی را در دیوان سپاهیان نوشتن. ( اقرب الموارد ). || ترتیب دادن دیوان را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). فراهم آوردن دیوان را. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). || ترتیب و تألیف و فراهم آوردگی. ( ناظم الاطباء ). جمع نمودن وتألیف کردن. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) :
اجسام ز اجرام و لطافت ز کثافت
تدوین زمین را و تداویر زمان را.ناصرخسرو.

معنی کلمه تدوین در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) فراهم آوردن . ۲ - تألیف کردن . ۳ - (اِمص . ) گردآوری . ۴ - تألیف .

معنی کلمه تدوین در فرهنگ عمید

۱. اشعار یا مطالبی را در یک دفتر جمع کردن، دیوان ساختن.
۲. چیزی در دیوان ثبت کردن.
۳. فراهم آوردن و تٲلیف کردن.
۴. (سینما ) کنار هم چیدن بخش های فیلم برداری شده برای تنظیم کردن آن ها بر اساس فیلم نامه.

معنی کلمه تدوین در فرهنگ فارسی

اشعاریام البی رایک جاجمع کردن، ثبت کردن، فراهم
۱- ( مصدر ) گرد آوردن فراهم آوردن چیزی ( مانند شعرنثر و غیره ) . ۲- تالیف کردن . ۳- ( اسم ) گرد آوری . ۴- تالیف . جمع : تدوینات .
در دیوان نبش . یا نام کسی را در دیوان سپاهیان نوشتن . یا ترتیب دادن دیوان را . فراهم آوردن دیوان را . یا ترتیب و تالیف و فراهم آوردگی . جمع نمودن و تالیف کردن .

معنی کلمه تدوین در فرهنگستان زبان و ادب

{editing} [سینما و تلویزیون] عمل برش و پیوند و سر هم کردن تکه فیلم های فیلم برداری شده، براساس یک طرح مشخص

جملاتی از کاربرد کلمه تدوین

یکی در چند جا تکرار جایز در قوافیش نه تکراری ‌که دیوان را رسد نقصان ز تدوینش
عاملی اولین کسی بود که اصول اجتهاد را به‌طور کامل تدوین کرد.
کند رسوم و قوانین برای ما تدوین!
الکساندر سرگییویچ گریبایدوف، (روسی: Александр Сергеевич Грибоедов؛) (۱۵ ژانویهٔ ۱۷۹۵ – ۱۱ فوریهٔ ۱۸۲۹) دیپلمات، نمایشنامه‌نویس، شاعر و آهنگساز روس بود. وی در مقام سفیر صاحب‌اختیار روسیهٔ تزاری در ایران، تدوین عهدنامهٔ ترکمانچای را برعهده داشت. او پس از پناه دادن به تعدادی از زنان گرجی که در منازل رجال ایرانی به سر می‌برند و طبق مفاد مادهٔ سیزده عهدنامهٔ ترکمانچای اسیر تلقی می‌شدند و در حملهٔ جمعیت به سفارت روسیه کشته شد.
ازدواج همجنس‌ها در نپال هنوز قانونی نشده و انجام نمی‌شود. دیوان عالی نپال در سال ۲۰۰۸ با قانونی شدن ازدواج همجنس‌ها در این کشور موافقت کرد. اما از آنجایی که نپال کشوری در حال گذر از پادشاهی به دموکراسی است، و مجلس مؤسسان آن تاکنون در تدوین قانون اساسی ناکام بوده‌است، وضعیت ازدواج همجنس‌ها نیز در این کشور مشخص نیست.
آذرفرنبغ که در سالهای ۲۱۸ تا ۱۹۸ زندگی می‌کرده به گرد آوری و تهیه و تدوین بزرگ‌ترین دانش‌نامه دین زرتشت به نام دین‌کرد پرداخت و تمدن ایرانی را دوباره زنده کرد.
در سال ۱۳۶۲، او به همراه حیمد خیرالدین در مراحل تولید فیلم کوتاهی به نام «پیک» در خط مقدم جنگ ایران و عراق بودند که کار آن‌ها به دلایلی متوقف شد ولی دوباره در سال ۱۳۶۶، تکیمل و توسط خود رحیم‌زاده تدوین گردید.
پس از آن نیز مصاحبه‌های رادیویی و مکتوب با تنی چند از فرماندهان نظامی، دولت‌مردان و نمایندگان پارلمان این کشور داشته‌است. وی در همین زمینه پایان‌نامه‌ای را با عنوان «تأثیر رسانه بر تغییر حکومت‌ها» در دست تدوین دارد[چه زمانی؟] که به عنوان جامعه نمونه به افغانستان و تأثیر رسانه‌ها در چهل سال گذشته آن می‌پردازد.
بعد پنجه هزار شعر گزین که درآمد به دفتر تدوین
مکتبی‌های حامی خمینی نیز با طولانی کردن بحران گروگانگیری، به گونه‌ای مؤثر در جهت بدنام کردن و تضعیف رقبای ملی‌گرای خود و روحانیون میانه‌رو و مخالف با ولایت فقیه، بهره بردند. دانشجویان پیرو خمینی، سفارت آمریکا را «لانه جاسوسی» نامیدند و با تلاش فراوان تکه‌پاره‌های اسنادی را که پیش از افتادن به دست آن‌ها پاره شده بود، در کنار هم قرار دادند. کارآمدترین استراتژی آن‌ها برای حرکت ایران به سوی حکومت اسلامی مورد نظرشان، انتشار گزینشی اسناد و آنچه به عنوان سند اعلام شد، پس از تدوین و تنظیم در قالب ۶۵ جلد و با عنوان «اسناد لانه جاسوسی» بود. همچنین با انتصاب خوئینی‌ها به عنوان نماینده خمینی در صدا و سیما، دانشجویان از دسترسی گسترده‌ای به رسانه‌های جمعی برخوردار شدند.
فعالان ۱۲خواسته خود از رژیم سعودی را مطرح کردند که بارزترین آن ایجاد نظام مشروطه بر اساس جدایی نظام پادشاهی از حکومت، تدوین قانون اساسی مکتوب و مصوب از سوی مردم که جدایی بین قوای دولتی را به رسمیت شناسد و شفاف عمل کردن مقامات و مبارزه با فساد و تشکیل دولتی در خدمت به مردم است.
کرده به هر ماه نو سرودی تصنیف کرده به هر سال نو کتابی‌ تدوین