کثافت

کثافت

معنی کلمه کثافت در لغت نامه دهخدا

کثافت. [ ک َ / ک ِ ف َ ] ( از ع ، اِمص ) کثافة. || ( در تداول فارسی زبانان ) چرکینی. پژوینی. ( ناظم الاطباء ). عدم نظافت. ( ناظم الاطباء ). شوخگنی. || پلیدی. نجاست. مقابل نظافت. ( فرهنگ فارسی معین ).
کثافت. [ ک َ ف َ ] ( از ع ، اِمص ) کثافة. هنگفتی. جسامت. ( ناظم الاطباء ). زفتی. انبوهی. درهمی. پیچیدگی. ( یادداشت مؤلف ). مقابل لطیفی :
لطیفی برآمیخته با کثافت
یقینی برابر شده با گمانی.فرخی.اجسام ز اجرام و لطافت ز کثافت
تدوین زمین را و تداویر زمان را.ناصرخسرو.کثافت همه سر بسر در زمینست
نظافت همه سر بسر در سماست.ناصرخسرو.تو می گویی از اینجا تا آسمان پانصد سال راه است. و کثافت هر آسمان پانصد سال راه است. ( تفسیر ابوالفتوح ، ازفرهنگ فارسی معین ). || غلظت. ( یادداشت مؤلف ) ( فرهنگ فارسی معین ).
کثافة.[ ک َ ف َ ] ( ع مص ) ستبر گردیدن و بسیار گشتن و در هم پیچیدن. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ستبر وغلیظ شدن و فراهم شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). زفت شدن. ( دهار ). غلیظ گشتن و فزونی یافتن و در هم پیچیدن. ( از اقرب الموارد ). ستبری. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( بحر الجواهر ). ضد لطافت. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه کثافت در فرهنگ معین

(کَ یا کِ فَ ) [ ع . کثافة ] (مص ل . ) پلیدی ، آلودگی .

معنی کلمه کثافت در فرهنگ عمید

۱. چرک بودن.
۲. پلیدی.
۳. [قدیمی] انبوه شدن، درهم شدن، ستبر شدن.

معنی کلمه کثافت در فرهنگ فارسی

انبوه شدن، درهم شدن، ستبرشدندرفارسی به معنی چرک بودن وپلیدی میگویند
۱ - ( مصدر ) ستبر شدن غلیظ گشتن مقابل لطافت . ۲ - ( اسم ) ستبر ی ضخامت : [ تو میگوئی از اینجا تا آسمان پانصد سال راه است و کثافت هر آسمانی پانصد سال راه است ... ] . ( تفسیر ابو الفتوح ) ۳ - غلظت . ۴ - پلیدی نجاست مقابل نظافت . ۵ - چرک بودن چرکینی . توضیح در تداول بکسر اول تلفظ شود

معنی کلمه کثافت در دانشنامه عمومی

کثافت (فیلم). کثافت ( به انگلیسی: Filth ) یک فیلم جنایی و کمدی سیاه محصول سال ۲۰۱۳ به نویسندگی و کارگردانی جان اس. برد است که بر اساس رمان «کثافت» اثر اروین ولش در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است. این فیلم در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ در اسکاتلند، ۴ اکتبر ۲۰۱۳ در جاهای دیگر در بریتانیا و ایرلند و در ۳۰ مه ۲۰۱۴ در ایالات متحده منتشر شد. جیمز مک آووی، جیمی بل و جیم برودبنت بازیگران اصلی این فیلم هستند.
بروس رابرتسون یک افسر پلیس در ادینبورو، اسکاتلند است که از رشوه گیری، توهین، تحقیر و سوءاستفاده از اطرافیانش ابایی ندارد. . .
• جیمز مک آووی در نقش بروس رابرتسون
• جیمی بل در نقش ری لنوکس
• ادی مارسن در نقش کلیفورد بلیدز
• ایموجن پوتس در نقش آماندا دوراموند
• برایان مک کاردی در نقش داگی گیلمن
• ایمان الیوت در نقش پیتر انگلز
• گری لوئیس در نقش گاس باین
• شانا مک دونالد در نقش کارول رابرتسون
• جیم برودبنت در نقش دکتر رُسی
رمان ولش در سال ۱۹۹۸ به چاپ رسید اما بعد از سال ها رد و بدل شدن و دست به دست شدن میان تهیه کنندگان مختلف در سال ۲۰۱۳ به فیلم تبدیل شد.
فیلم در وبسایت راتن تومیتوز توانست ۶۳٪ آرا را با میانگین امتیاز ۶٫۲ از ۱۰ را از ۸۶ نقد کسب نماید و همچنین در وبسایت متاکریتیک فیلم امتیاز ۵۶ از ۱۰۰ را به دست آورد که به معنی متوسط بودن فیلم از دیدگاه این دو وبسایت است.

معنی کلمه کثافت در ویکی واژه

porcheria
sporcizia
کثافة
پلیدی، آلودگی.

جملاتی از کاربرد کلمه کثافت

سینه اهل تعلق شاهراه تفرقه است میهمان باشد کثافت، خانه نارفته را
این‌کار را برای چیزی غیر از کثافت‌ها انجام نمی‌دهند، اما این درحالی است که «یوکای‌ها» معمولاً خرابکار محسوب می‌شوند.
نه در تو کدورتیست ترکیبی نه در تو کثافتیست جسمانی
از آن روزی که این عالی مقامست تمام آن کثافت ها تمامست
کاولین شرطش کثافت‌کاری است! کاولین شرطش کثافت‌کاری است!
همی تا کثافت بود خاک را همی تا لطافت نصیب هواست
او طرز تهیه کود با کاه یا کثافت مخلوط شده در آن را توصیف می‌کند، کودی که فقط از یک ماده (کود حیوانی) تشکیل نشده‌است، بلکه مخلوط است.
چون نیست خود کثافت جسمانیی در او علت پذیر چون شود او اینقدر بدان
اگر کسی سوال کندکه «چون گفتی در قند نور روح محمدی علیه‌الصلوه والسلام ظلمت و کدورت و کثافت تعبیه بود و شرح دادی که ارواح انسانی بدین صفات محتاج بود که هر یک درمقام خویش معرفت را آلتی خواست بود و گفتی روح محمدی از پرتو نور احدیت پدید آمد پس در نور احدیت این صفات تعبیه توان گفت یا نه؟ اگر گویی توان گفت آنجا هم احتیاج ثابت شود و اگر گویی نتوان گفت پس در روح پاک محمدی آنچ در نور احدیت نبود از کجا آمد؟»
لطف دور تو و کثافت خاک سایه ی قدر آن و مایه ی این
بگاه مدح تو گویی که روح روشن من از این کثافت ارکان همی ندارد یار