تحصیلات

معنی کلمه تحصیلات در لغت نامه دهخدا

تحصیلات. [ ت َ ] ( ع اِ )ج ِ تحصیل. اکتسابات و محصولات. ( ناظم الاطباء ). || در تداول امروز، درسهایی که در مدارس خوانندو بیشتر در مورد مدارس عالی گفته میشود: تحصیلاتش رادر دانشکده ٔ... پایان داده است. تحصیلاتم تمام شد.

معنی کلمه تحصیلات در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (اِ. ) جِ تحصیل . ۱ - آن چه در یک موسسة آموزشی تحصیل شده است . ۲ - آموزش .

معنی کلمه تحصیلات در ویکی واژه

جِ تحصیل.
آن چه در یک موسسة آموزشی تحصیل شده‌
آموزش.

جملاتی از کاربرد کلمه تحصیلات

در سال‌های زندگی در فرانسه، در کنار فراگیری زبان و تحصیلات دانشگاهی، با آثار و افکار بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان جهان آن روز و نیز با فضای باز آزادی و همچنین با نوشته‌های مارکسیستی آشنا شد. می‌گوید: «شگفتی‌های جادوئی فرنگ در من نقش می‌بست، پرورده می‌شدم. شکل می‌گرفتم و… هرچه بیشتر به کتاب‌های ادبیات و تاریخ و سیاست روی می‌آوردم… گاه هم دست به قلم می‌بردم…».
کلارک در ۳۰ ژوئن ۱۹۵۱ در فیلادلفیا آمریکا به‌دنیا آمد. وی آشنایی‌اش با گیتار بیس را یک اتفاق قلمداد می‌کند؛ زمانی‌که در کلاس موسیقی دیر حاضر می‌شود و تنها سازی که باقی‌مانده بود، یعنی آکوستیک بیس را انتخاب می‌کند. کلارک تحصیلاتش را در آکادمی موسیقی فیلادلفیا (که در سال ۱۹۸۵ میلادی در دانشگاه هنر ادغام شد) سپری نمود. در سال ۱۹۷۱ میلادی و پس‌از فارغ‌التحصیلی به نیویورک رفت و با جمعی از برترین نوازندگان آن زمان هم‌نوازی نمود، نوازندگانی همچون آرت بلیکی، دیو بروبک، دکستر گوردون، گاتو باربیری، چیک کوریا، فارو سندرز، گیل ایوانز و استن گتز.
متداول‌ترین نوع دبیرستان، دبیرستان‌های دارای یک برنامه عمومی تمام وقت هستند که برای دانشجویانی که جهت تحصیلات عالی آماده می‌شوند و همچنین دوره‌های فنی و حرفه ای برای دانش آموزانی که پس از فارغ‌التحصیلی شغل می‌خواهند، دوره‌های آکادمیک ارائه می‌دهد. بیش از ۷۰٪ دانش آموزان دبیرستان در اواخر دهه ۱۹۸۰ در برنامه عمومی دانشگاهی ثبت نام کردند. تعداد کمی از مدارس برنامه‌های نیمه وقت، دوره‌های عصرانه یا آموزش مکاتبات را ارائه می‌دهند.
او در ایرکوتسک سیبری زاده‌شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و سپس در دانشگاه دولتی مسکو جانورشناسی و زمین‌شناسی خواند. در ۱۸۶۸ او به یک رشته سفرها در آسیای میانه دست‌زد، به سمرقند و پنجکنت و بخش بالایی درهٔ رود زرفشان رفت. در ۱۸۷۰ کوه‌های فن در جنوب زرفشان را کاوید. در ۱۸۷۱ به دره آلای در داروت‌کورگان دست یازید و از بخش شمالی پامیر بازدیدنمود. سرانجام به اروپا رفت و در حال نوردیدن مون بلان، در سفری که به فرانسه رفته‌بود، کشته‌شد.
جانستون مدرک لیسانس خود را در ۱۹۶۴ از دانشگاه مریلند گرفت و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد گذراند و در ۱۹۷۱ فارغ‌التحصیل شد.
او در سال 1847، قبل از اتمام تحصیلات، دبیرستان را ترک کرد تا وارد مدرسه نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری مسکو شود، سوکولوف پس از دو سال وارد آکادمی امپریال هنر شد.
تحصیلات خویش را در مدرسهٔ سن لوئی فراگرفت و چندی نیز در این مدرسه به تدریس پرداخت؛ سپس زندگی خود را وقف نقاشی کرد. پس از سال‌ها فعالیت در ایران راهی وین گردید و در نهایت در آلمان اقامت گزید.
تحصیلات وی کارشناسی راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است.
در اولین دوره اعزام محصلان به اروپا ۱۱۰ نفر روانه کشور فرانسه شدند. مهدی بازرگان، علی شایگان، مهدی آذر، کریم سنجابی، احمد رضوی کرمانی، محمدعلی ملکی، رضا رادمنش، خلیل ملکی، عبدالله ریاضی، لطفعلی صورتگر و غلامعلی فریور از مطرح‌ترین شخصیتهای این گروه ۱۱۰ نفره بودند. بسیاری از محصلان این گروه تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در فرانسه گذراندند و در سال ۱۳۱۲ و ۱۳۱۳ به ایران بازگشتند.
اسماعیل فردوسی‌پور، در ۲ شهریور ۱۳۱۷ در محله سردشت شهر فردوس به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و سپس با تشویق مجتبی قزوینی به تحصیل علوم دینی روی آورد. او مقدمات را در حوزه علمیه فردوس به پایان رساند و برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۳۲ به مشهد رفت. در مدرسه نواب مشهد، ابتدا نزد سید احمد مدرس یزدی و سپس نزد هاشم قزوینی تحصیل کرد. پس از اتمام دوره سطح، به مدت ۸ سال در درس خارج فقه و اصول وحید خراسانی شرکت کرد.