تجویز

معنی کلمه تجویز در لغت نامه دهخدا

تجویز.[ ت َج ْ ] ( ع مص ) روا داشتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( زوزنی ) ( آنندراج ). روا داشتن رای کسی را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). انفاذ. ( اقرب الموارد ) ( قطرالمحیط ). || روا داشتن امری را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). روا کردن و گذراندن و مجاز قراردادن امری. ( از اقرب الموارد ) ( از قطر المحیط ). رواداشتن و جایز گردانیدن. ( فرهنگ نظام ). || روا دیدن حکمی. ( از قطر المحیط ) ( از اقرب الموارد ). || آب دادن شتران خود را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از قطر المحیط ). || کشیدن شتران را یکان یکان. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از قطر المحیط ). || روا گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). روان یا رایج قرار دادن دراهم را. ( از قطر المحیط ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تجویز در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) روا شمردن ، روا کردن .

معنی کلمه تجویز در فرهنگ عمید

جایز دانستن، جایز شمردن، اجازه دادن، روا دانستن، روا داشتن.

معنی کلمه تجویز در فرهنگ فارسی

جایزه دانستن، جایزشمردن، اجازه دادن، رواداشتن
( مصدر ) روا داشتنروا شمردنروا کردن جایز داشتن . جمع : تجویزات .

معنی کلمه تجویز در ویکی واژه

روا شمردن، روا کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تجویز

سالبوتامول یک مقلد سمپاتیکی با اثر مستقیم است که فعالیت تحریکی بتا-آدرنوسپتور و فعالیت انتخابی نسبت به گیرنده‌های بتا-۲ دارد (یک آگونیست بتا۲می‌باشد). هنگامی که به صورت استنشاقی تجویز گردد موجب شل شدن عضلات صاف جدار برونش‌ها شده به عنوان یک گشادکننده برونش عمل می‌کند. بروز عملکرد بعد از ۱ تا ۲ دقیقه میباشد
و چند موضع دیگر هست که بعضی از علما، تجویز غیبت در آنها کرده اند.
به تقدیری که آن هم گشت تجویز که رام آید ز بهر صید من نیز
لقمان به زبان صحت امراض شفا داد می کرد چو گل قند لبت بر همه تجویز
اول: هرگاه دو کس مطلع باشند برعیب شخصی، در این صورت بعضی تجویز کرده اند که یکی از آن دو کس آن عیب را با یکی دیگر به تقریبی ذکر کنند.
براساس شدت علایم داروهای ضد استفراغ به طریق مختلف (خوراکی، تزریقی، مقعدی) تجویز می‌شود.
هدف این استاندارد تجویز نحوه حسابداری درآمدها و هزینه‌های مرتبط با پیمان‌های بلندمدت در صورت‌های مالی پیمانکار است. به دلیل ماهیت فعالیت موضوع پیمان‌های بلندمدت، تاریخ شروع پیمان و تاریخ تکمیل آن معمولاً در دوره‌های مالی متفاوتی قرار می‌گیرد. بنابراین، مسئله اصلی در حسابداری پیمان‌های بلندمدت، تخصیص درآمدها و هزینه‌های پیمان به دوره‌هایی است که در آن دوره‌ها عملیات موضوع پیمان اجرا می‌شود. این استاندارد معیارهای شناخت مندرج در مفاهیم نظری گزارشگری مالی را جهت تعیین زمان شناخت درآمد و هزینه‌های پیمان به عنوان اقلام صورت سود و زیان بکار می‌گیرد. این استاندارد همچنین، رهنمودهایی را برای اعمال این معیارها ارائه می‌کند.
از دیدگاه شرقی، عشق به روح، شخصیت و شکوه می‌بخشد، الهام بخش است، دارای اثر کیمیاگری است، مکمل است، پاک کننده است، نه به این دلیل که به محبوب منتهی می‌شود، زیرا عشق ضمیر انسان را از جلوه‌های خودخواهی آزاد می‌کند. عشق یکی از چیزهایی است که قابل توصیه و تجویز نیست.
بالغین:۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم، از راه خوراکی، دو بار در روز تجویز می‌شود.
هدف این استاندارد تجویز روش‌های حسابداری درآمد و مخارج مرتبط با فعالیت‌های ساخت املاک است. موضوع اصلی این استاندارد، شناخت و تخصیص درآمدها و مخارج فعالیت‌های ساخت املاک در دوره‌های مالی انجام این فعالیت‌هاست.
گو طبیعت ندهد نسخه بتجویز بنفشه که برخط تو عطار بنفشه نفروشد
صفرائی عشق را به تجویز حکیم درمان هزار درد بیدرمان شد
تکثر واحدالحق را بتجویز بود اندر تعینها و تمییز
و کلام در آن، یا در حقیقت و معنی آن است یا گناه و مفاسد آن، یا معالجه و کفاره آن، یا آنچه استثناء شده و تجویز آن شده است از افراط آن، یا در بیان ضد آن است.
فرمود طبیب امروز تجویز به گل قندم فحش از چه نمی گوئی لب از چه نمی خائی
بحث‌های مربوط به کاربرد مناسب روشهای کمی برای استنباط علیت منجر به توجه بیشتر به تکرارپذیری مطالعات شد. منتقدین روش‌های متداول ادعا می‌کنند که محققان برای انتشار مقالات براساس همبستگی‌های فریبنده به داده‌کاوی مشغول اند. برای جلوگیری از این امر، بعضی از افراد مدعی اند که محققان می‌بایست قبل از انجام مطالعات خود از طرح‌های تحقیق خود استفاده کنند، بنابراین آنها ناخواسته بیش از حد بر یک یافته غیرقابل تجویز تأکید نکردند که البته موضوع اصلی تحقیق نبود، اما از نظر آماری در هنگام تحلیل داده‌ها قابل توجه بود. مباحث داخلی در مورد روش‌شناسی و تولید مثل در علوم اجتماعی در بعضی مواقع متضرر بوده‌است. [نیازمند منبع]
دو جرم برای او در نظر گرفته شده، اولین جرم این است که او بدون داشتن مدرک پزشکی در این کتاب دارو تجویز کرده‌است و جرم دوم ذکر می‌کند او علاوه بر این که بدون داشتن مدرک پزشکی دارو تجویز کرده‌است بلکه این کار را از روی عمد و با برنامه‌ریزی قبلی انجام داده‌است. جرم دوم مستقیماً از طرف فدرال برای او در نظر گرفته شده و به همین دلیل قابل بخشش نیست.
تنها در پایان قرن پانزدهم میلادی یا اوایل قرن شانزدهم میلادی است که می‌توان از ظهور یک مکتب ویژه اسکوتیسم صحبت به میان آورد. کارهایی که از جانب پیشوا صورت گرفته بود جمع‌آوری گردید، در نسخه‌های زیادی ترتیب داده شده و سپس تبلیغ گردید. هم‌چنین ما تعداد بی‌شماری از مقررات فصل‌های عمومی را از ۱۵۰۱ میلادی می‌یابیم که در آن‌ها اسکوتیسم به عنوان تعالیم رسته توصیه یا مستقیماً تجویز شده‌است.
در ژوئیه ۲۰۱۸، سازمان غذا و داروی تکوویریمات، اولین داروی مورد تأیید برای درمان آبله را تأیید کرد. درمان‌های ضد ویروسی از آخرین اپیدمی‌های بزرگ آبله بهبود یافته‌اند و مطالعات نشان می‌دهد که داروی ضد ویروسی سیدوفوویر ممکن است به عنوان یک عامل درمانی مفید باشد. این دارو باید به صورت داخل وریدی تجویز شود و ممکن است باعث مسمومیت جدی کلیه شود.
مواضعی که بعضی از علما، حکم به تجویز غیبت کرده اند.