تبصره

معنی کلمه تبصره در فرهنگ معین

(تَ ص ِ رِ ) [ ع . تبصرة ] ۱ - (مص م . ) بینا گردانیدن . ۲ - پند گرفتن . ۳ - (اِمص . ) توضیحی که برای روشن شدن بعضی از مواد قانون ، به آن افزوده می شود.

معنی کلمه تبصره در فرهنگ عمید

۱. توضیحی که بر موادی از قانون می افزایند.
۲. [عامیانه، مجاز] مطلبی که برای واضح و روشن کردن بیشتر، علاوه بر مطلب اصلی گفته می شود.

معنی کلمه تبصره در فرهنگ فارسی

بیناکردن، بیناگردانیدن، امری واضح وروشن کردن
۱ - ( مصدر ) بینا کردن ۲- عبرت گرفتن . ۳- ( اسم ) توضیحی که بمواد قوانین و اساسنامه ها و مانند آن افزایند.

معنی کلمه تبصره در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَبْصِرَةً: مایه بصیرت
ریشه کلمه:
بصر (۱۴۸ بار)

معنی کلمه تبصره در ویکی واژه

تبصرة
بینا گردانیدن.
پند گرفتن.
توضیحی که برای روشن شدن بعضی از مواد قانون، به آن افزوده می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه تبصره

از کجا آورده‌ای؟ یا قانون رسیدگی به دارایی وزراء و کارمندان دولت شامل نه ماده و پنج تبصره است، این قانون در جلسه سه شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۳۷ خورشیدی به تصویب مجلس شورای ملی رسیده و الزاماتی را دربارهٔ لزوم اعلام اموال بعضی مسئولان تعیین کرد. قانون در مورد رسیدگی به دارایی وزراء و کارمندان دولت اعم از کشوری و لشگری و شهرداری‌ها و مؤسسات وابسته به آنها که به اختصار تحت عنوان قانون مربوط به رسیدگی به دارایی وزراء و کارمندان دولت است، وضع شد. این قانون یکی‭ ‬از‭ ‬قدیمی‌ترین‭ ‬قوانین‭ ‬ناظر‭ ‬بر‭ ‬فساد‭ ‬مالی‭ ‬پیش ‬از‭ ‬انقلاب ۱۳۵۷ ‭ ‬‬به‌شمار ‬می‌رود.
عقل ز نقل تو شود منتقل از عقیله‌ها دانش غیب یابد و تبصره و فراستی
تافتن شعاع تو در سر روزن دلی تبصره خرد بود هر دم اعتبار جان
براساس تبصره 3 ذیل ماده 4 از فصل سوم قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره جمهوری اسلامی ایران، "برای اشتغال در حرفه های روانشناسی و مشاوره، اخذ پروانه از سازمان و عضویت در آن الزامی است، عضویت در هیئت علمی موسسات آموزش عالی از مفاد این تبصره مستثنی است." همچنین در ماده 5 این قانون آمده است که "مشاوران و روانشناسان برای هرگونه اشتغال در حرفه خود باید دارای‌پروانه از سازمان باشند".
قوله تعالی: یا أَیُّهَا النَّاسُ و این ناس مشرکان قریش‌اند و موعظة و شفاء و هدی و رحمة همه صفات قرآن‌اند موعظة خواند زیرا که در آن هم وعظ است و هم زجر، مطیع بوی پند پذیرد و در طاعت بیفزاید عاصی پند گیرد و از معصیت باز ایستد، شفا خواند زیرا که درد جهل را دارو است، و بیماری شک را درمان. هُدیً وَ رَحْمَةٌ خواند بیگانه را بر راه میخواند و آشنا را بر صواب میراند، هدایت را سبب است و نجات را وسیلت، رحمت مؤمنان است و تذکره خایفان، و تبصره دوستان و قیل: وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ای نعمة من اللَّه لاصحاب محمد ص.
تبصره ۳– معافیت‌های مالیاتی این ماده برای مواردی که از طرف امام خمینی یا رهبری دارای مجوز می‌باشند براساس نظر خامنه ای است.
تبصره ۵ - هر گاه میزان اختلاس زاید بر ۱۰۰۰۰۰ ریال باشد، در صورت وجود دلایل کافی، صدور قرار بازداشت موقت به مدت ۱ ماه الزامی‌است و این قرار در هیچ‌یک از مراحل رسیدگی نخواهد بود. همچنین وزیر دستگاه می‌تواند پس از بازداشت موقت، کارمند را تا پایان رسیدگی و تعیین‌تکلیف نهایی وی از خدمت تعلیق کند. به ایام تعلیق مذکور در هیچ حالت هیچ‌گونه حقوق و مزایایی تعلق نخواهد گرفت.
وی پس از گذراندن دروس فارسی، ادبیات عرب و منطق و تبصره در زادگاه خود نزد «حاج میرزا علی خواجه‌ای»، به تبریز رفت و در آنجا سطوح عالی را تا سطح مکاسب طی کرد. در سال ۱۳۲۵ به قم رفت و کفایه را از سیدشهاب الدین نجفی مرعشی آموخت و سپس خارج فقه را نزد سید محمد حجت کوه کمری و اصول را نزد سید حسین بروجردی گذراند.
دانش اگر بهر بصیرت بود تبصرهٔ صورت و سیرت بود
مطابق تبصرهٔ ۳ آئین‌نامهٔ «آزمون مهارت زبان فارسی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجموع نمرات آمفا ۱۸۰ است که بر اساس جدول بالا، در بازهٔ ۰–۹ تبدیل می‌شود و نمرهٔ نهایی آزمون دهنده بر این اساس اعلام می‌شود. در آزمون آمفا، مانند دیگر آزمون‌های تعیین سطح جهانی، قبولی یا ردّی مطرح نیست، بلکه سطح مهارت شرکت‌کنندگان در زبان فارسی مطابق با چهارچوب استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان (مصوب شورای تألیف و برنامه‌ریزی درسی بنیاد سعدی) تعیین می‌شود. جدول فوق انطباق نمرات «آمفا» با آزمون-های معتبر جهان و همچنین روابط نمرات این آزمون با سطوح استاندارد مرجع را نشان می‌دهد.