تبادل

معنی کلمه تبادل در لغت نامه دهخدا

تبادل. [ ت َ دُ ] ( ع مص ) با یکدیگر بدل کردن. ( زوزنی ). با هم معاوضه کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). معاوضه و گرفتن چیزی در مقابل دادن چیزی دیگر. ( فرهنگ نظام ).

معنی کلمه تبادل در فرهنگ معین

(تَ دُ ) [ ع . ] (مص م . ) معاوضه ، عوض و بدل کردن .

معنی کلمه تبادل در فرهنگ عمید

با هم عوض کردن، بدل کردن، معاوضه کردن، عوض وبدل گرفتن از هم.

معنی کلمه تبادل در فرهنگ فارسی

باهم عوض کردن، بدل کردن، معاوضه کردن

معنی کلمه تبادل در ویکی واژه

معاوضه، عوض و بدل کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تبادل

تا هست تساوی دو خط شرط توازی دو زاویه‌یی را که بهم هست تبادل
او در سال ۱۶۹۱ از کالج ماریشال دانشگاه آبردین با درجهٔ کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل و جراح نیروی دریایی شد، او از سال ۱۷۰۱ تا ۱۷۰۴ در لندن و از سال ۱۷۰۴ تا ۱۷۰۷ در اروپا خدمت کرد. او در حالی که روی دریا در کشتی کار می‌کرد شرح عمل جراحی‌هایش را یادداشت کرد و نمونه‌هایی از موجودات جدید را برای هنس اسلون فرستاد که چند تا از گزارش‌هایش در مورد چنین حیواناتی در نشریه علمی تبادلات فلسفی در جامعه سلطنتی چاپ شد.
انواع غیرمعمول از اسکارنها در تماس با سنگ سولفورها یا کربن مانند شیل‌های سیاه و سفید، شیل‌های گرافیت، آهن‌های نواری، نمک یا اواپوریت تشکیل شده‌اند. در اینجا مایعات، واکنش کمتری از طریق تبادل شیمیایی یون نشان می‌دهند که دلیل آن پتانسیل ردوکس-اکسیداسیون سنگ دیوار است.
ایزیری ۲۹۰۱ استانداردی مصوب ۱۳۷۳ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد «طرز قرار گرفتن حروف و علائم زبان فارسی بر روی صفحه کلید کامپیوتر» است. این استاندارد محل قرار گرفتن نشانه‌های فارسی بر روی صفحه‌کلید رایانه را مشخص می‌نمود. ایزیری ۲۹۰۱ تجدیدنظری است بر استاندارد قبلی خود که در سال ۱۳۶۷ به تصویب رسیده بود. این استاندارد محل قرارگرفتن هر یک از نمادهای تعریف شده در استاندارد ایزیری ۳۳۴۲ (کد تبادل اطلاعات ۸ بیتی فارسی) را مشخص می‌کند.
نمایندگان در مورد ضرورت ایجاد رابط‌های دائمی بین فدراسیون‌ها برای دفاع از اهداف و اهداف مشترک خود، حفظ استقلال و تبادل دائمی اطلاعات، توافق کردند. نام «مجمع عمومی فدراسیون‌های بین‌المللی ورزش» به تصویب رسید.
شرکت ادوبی در سال ۲۰۰۵ مالکیت رقیب همیشگی خود یعنی ماکرومدیا را از آن خود کرد و در این هنگام درآمد آن بیش از ۱٫۹۶۶ میلیارد دلار بوده‌است. این خرید که به‌صورت تبادل سهام به ارزش ۳٫۴ میلیارد دلار انجام شده، نرم‌افزارهای بزرگی را به مجموعهٔ ادوبی اضافه کرد. از این میان، فلش و فری‌هند، بزرگ‌ترین اعضای جدید ادوبی بودند.
جک وارنر (که دیویس را در استخدام خود داشته) با بازیِ او در فیلم مخالفت می‌کند با وجود اصرار دیویس، وارنر به مخالفت خود ادامه می‌دهد و معتقد است که ایفای چنین نقشی، تصویر فریبنده‌ی دیویس را از بین خواهد برد و به همین دلیل بازیگرانی چون کاترین هپبورن نقش را رد کرده‌اند. وارنر در آخر با تبادل بازیگران موافقت می‌کند.
جریدة الغد الأردنیة - ۱۰۰ میلیون یورو حجم التبادل التجاری بین الأردن وبلجیکا
این سیستم دارد کم‌کم به واحدهای مستقل محلی در صربستان معرفی می‌شود. برای شهروندان صربستان این به معنای صرفه جویی سالانهٔ حدود ۲۴۵ میلیون دینار (واحد پول صربستان) برای تمبر مالیاتی، حذف پرینت و تبادل ۶٫۷ میلیون مدرک و صرفه جویی کلی بیش از شش میلیون ساعت انتظار در صف است.
در اواسط دههٔ ۱۹۷۰ کوک تبادل بین زمان و حافظه در عملیات کامپیوتری را مورد بررسی قرار داد. وی قادر بود اثبات کند که هیچ روشی نمی‌تواند هم از نظر زمان کارا باشد و هم از نظر حافظه. سال بعد، در مقاله سال ۱۹۷۱ خود، «پیچیدگی رویه‌های اثبات قضیه»، مفاهیم کاهش چندجمله‌ای زمانی (که با کاهش کوک نیز شناخته شده‌است) و ان پی کامل بودن را رسمی‌کرد و وجود یک مسئله ان پی کامل را به وسیلهٔ نشان دادن این‌که مسئله ارضاپذیری بولی ان پی کامل است، اثبات کرد. این قضیه به‌طور مستقل توسط لئونید لوین در اتحاد جماهیر شوروی ثابت شد و به همین دلیل نام قضیه کوک-لوین را به خود گرفته‌است.