تایپ
معنی کلمه تایپ در فرهنگ معین

تایپ

معنی کلمه تایپ در فرهنگ معین

[ انگ . ] (اِ. ) ۱ - ماشین تحریر. ۲ - نوشتن به وسیلة ماشین تحریر یا کامپیوتر.

معنی کلمه تایپ در دانشنامه عمومی

تایپ یا تایپ کردن به عمل نوشتنی که به وسیلهٔ انگشتان دست و صفحه کلید یا هر نوع ماشین تحریر صورت می پذیرد گفته می شود. به دلیل آن که امروزه اغلب اسناد و نوشتارها به صورت الکترونیک است، تایپ اهمیت زیادی دارد؛ چرا که تایپ مهم ترین وسیله در راستای نوشتن الکترونیک می باشد و متداول ترین تایپ به وسیلهٔ صفحه کلید «QWERTY» صورت می پذیرد. از این رو تسلط بر این صفحه کلید اهمیت زیادی دارد که امروزه با یادگیری تایپ ده انگشتی این کار را انجام می دهند. با یادگیری تایپ ده انگشتی شما به راحتی و با سرعتی بیش از نوشتن با قلم می توانید بنویسید.
به تایپی که در آن هر کلید را تنها یک انگشت می فشارد و هر انگشت وظیفهٔ فشردن چند کلید را دارد. تایپ ده انگشتی باید بدون نگاه کردن به صفحه کلید و رعایت قواعد آن صورت پذیرد.
تایپ با رایانهٔ جیبی و همچنین رایانهٔ کیفی و رومیزی علاوه بر وارد آوردن فشار به انگشتان و چشم، سلامت ستون فقرات را نیز به خطر می اندازد.

معنی کلمه تایپ در ویکی واژه

ماشین تحریر.
نوشتن به وسیلة ماشین تحریر یا کامپیو

جملاتی از کاربرد کلمه تایپ

موخا در حدود ۱۸ سال بر روی مجموعه حماسه اسلاوها کار کرد، در سال ۱۹۲۱ ۵ اثر از این مجموعه در نیویورک و شیکاگو به نمایش درآمد، این آثار از سال ۲۰۱۲ تا به حال در گالری ملی پراگ به نمایش درآمده و علاقه‌مندان از آن دیدن به عمل می‌آورند. آلفونس موخا در طراحی پوستر نیز تبحر داشت. معمولاً موضوع پوسترها فیگورهایی زنانه بودند که با لطافت و ظرافت خاص اعلای موخا همراه بود. پوسترهای او همراه با تایپوگرافی ابداعی خود تحرک خاصی به کارها می‌دادند.
وی تایپوگرافی را در ونیز آموخت و در ۱۵۶۷م. در استانبول، چاپ فشاری را دایر نمود.
مدل‌های هندسی می‌توانند برای اشیاء با هر بعد در هر فضای هندسی ساخته شوند. مدل‌های هندسی دوبعدی و مدل‌سازی سه‌بعدی به‌طور گسترده در گرافیک رایانه‌ای استفاده می‌شوند. مدل‌های هندسی دوبعدی در تایپوگرافی و ترسیم فنی رایانه‌ای اهمیت دارند. مدل‌سازی سه‌بعدی در طراحی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه و بسیاری از زمینه‌های فنی کاربردی مانند مدل‌سازی زمین‌شناسی و تصویربرداری پزشکی نقش محوری دارد.
پلیس مخفی در سال ۱۹۲۹، تنها چند ماه پس از نقل مکان او به فرانسه، به آپارتمان او در رم یورش برد. دوست میلی، جینو چیاپینی، یک تایپوگراف، و دوستش آنجلو پیسانی در آن زمان در آنجا زندگی می‌کردند. در سال ۱۹۳۰، سوابق پلیس او را به عنوان یک «سوسیالیست خطرناک» معرفی می‌کرد.
شعر ناقص تایپ شده است (تصحیح سهیلی خوانساری صفحهٔ ۵۱۲)
زبان آذربایجانی با سه الفبا نوشته می‌شود. در جمهوری داغستان، روسیه ترکی آذربایجانی به الفبای سیریلیک نوشته می‌شود. در جمهوری آذربایجان، از زمان استقلال در سال ۱۹۹۱ میلادی به این‌سو، زبان آذربایجانی به الفبای لاتین نوشته می‌شود، اما، مخصوصاً در میان نسل قدیمی‌تر، الفبای سیریلیک نیز هنوز رایج است. در آذربایجان ایران، ترکی آذربایجانی به الفبای فارسی نوشته می‌شود. اما مخصوصاً در یکی دو دههٔ اخیر، الفبای لاتین نیز در میان ترک‌زبانان ایران، به دلیل سهولت تایپ در کامپیوتر و تلفن هوشمند، و به دلیل یادگیری سادهٔ آن، رواج پیدا کرده‌است.
انگشت چاق یا "سندرم انگشت چاق" اصطلاحی عامیانه است که اشاره به عمل ثانویهٔ ناخواسته‌ای دارد که در هنگام تایپ رخ می‌دهد. هنگامی که انگشت فردی بزرگ‌تر از محدودهٔ لمس باشد، ممکن است اعمال حرکتی با بدون دقت انجام شده و اشتباهاتی رخ دهد. این اتفاق در صفحات لمسی شایع است. ممکن است افراد با گذاشتن انگشت بر روی یک از کلیدهای صفحه کلید، دو کلید مجاور را فشار دهند. به عنوان مثال تایپ کلمهٔ "سمند" به جای "سند" که به دلیل کنار هم بودن دو کلید"م" و "ن" است.
طراح ارشد آورو، روی چادویک، قبلاً در حال کار روی یک نوع منچستر بهینه شده با ۴ موتور ضعیف تر ولی قابل اعتمادتر رولز-رویس مرلین بود. این هواپیما در آغاز آورو تایپ ۶۸۳ منچستر ۳ نامگذاری شد، ولی بعداً به لانکاستر تغییر نام داد. پیش نمونهٔ این هواپیما با نام بی تی ۳۰۸ در دپارتمان پرواز آزمایشی آورو در فرودگاه منچستر مونتاژ گردید. این هواپیما کارآیی بسیار بهتری را نسبت به منچستر نشان داد و یکی از معدود هواپیماهای جنگی در تاریخ است که از آغاز بی نقص نشان داد.
نکته: اگر این ملاک‌ها پیش از شروع اسکیزوفرنی وجود داشته باشند، قید «پیش مرضی» را باید افزود، مثلاً «اختلال شخصیت اسکیزوتایپی (پیش مرضی)».
پس از مرگ والدینش و تا پیش از درگذشت انگلس، النور ترجمه، ویرایش و تایپ نوشته‌های دیگران را برعهده می‌گرفت تا از پس هزینه‌های زندگی برآید، اما انگلس ارثیه‌ای برای النور باقی گذاشت که به او فرصت داد با فراقت خود را وقف فعالیت‌های سیاسی‌اش کند.
۳۷. ۲۰۰۵،  تایوان، تایپه: مجتبی شریف‌زاده و سارا بیگی مدال طلا، امیر حسین خوشامن و فؤاد تقدیری مدال نقره (نفرات ذخیره: نکو پناهی، سبا جعفرپور، محمدامین رحیمیان و سیدحسام موسوی مهر).