تاژ

معنی کلمه تاژ در لغت نامه دهخدا

تاژ. ( اِ ) خیمه. ( لغت فرس اسدی ) ( برهان ) ( فرهنگ جهانگیری ) ( فرهنگ اوبهی ) ( فرهنگ سروری ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( فرهنگ ضیاء ) ( فرهنگ نظام ) ( ناظم الاطباء ). چادر. ( فرهنگ نظام ) ( فرهنگ ضیاء ) ( ناظم الاطباء ). خانه کرباسی. ( برهان ) ( انجمن آرا ). سایبان.( انجمن آرا ). ستاره. ( انجمن آرا ) ( فرهنگ ضیاء ). شامیانه. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( فرهنگ ضیاء ) :
خسرو غازی آهنگ بخارا دارد
زده از غزنین تا جیحون تاژ و خرگاه.
بهرامی ( از لغت فرس اسدی چ اقبال ص 90 ).
|| لطیف و نازک. ( برهان ). نازک و ظریف و لطیف. ( ناظم الاطباء ). || تازیانه. ( ناظم الاطباء ).
تاژ. ( اِخ ) تاجه ، شطی است به اسپانیا و پرتقال که نواحی «ارنجویس « » طلیطله » و «طلیبره » را مشروب می سازد و به اقیانوس اطلس می ریزد. رجوع به «تاجه » ( رود ) شود.

معنی کلمه تاژ در فرهنگ معین

(اِ. ) ۱ - خیمه ، سراپرده . ۲ - لطیف ، نازک .

معنی کلمه تاژ در فرهنگ عمید

نازک، ظریف، لطیف.
خیمه، چادر: خسرو غازی آهنگ بخارا دارد / زده از غزنین تا جیحون تاژ و خرگاه (بهرامی: شاعران بی دیوان: ۴۱۱ ).

معنی کلمه تاژ در فرهنگ فارسی

تاجه شطی است .

معنی کلمه تاژ در فرهنگ اسم ها

اسم: تاژ (دختر، پسر) (فارسی)
معنی: لطیف، نازک، نام پسرفرواک برادر هوشنگ پادشاه پیشدادی

معنی کلمه تاژ در ویکی واژه

خیمه، سراپرده.
لطیف، نازک.

جملاتی از کاربرد کلمه تاژ

تو که مستحسنات طبع مرا تاژگونه کنی و مستهجن
اما امروزه شاهد این هستیم که این محصول قدرتمند شرکت ادوبی برترین نرم‌افزار در زمینهٔ ویرایش عکس به‌شمار می‌آید؛ بااین‌حال با کامل شدن امکانات، دستیابی به خواسته‌ها از یک عکس بیشتر می‌شود و در همین بین هنرها، سبک‌ها و شغل‌های زیادی به وجود آمده‌اند که البته امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، مانند فتومونتاژ، فاین آرت، تایپوگرافی، سایه زنی و …
ساخت و مونتاژ ایستگاه فضایی بین‌المللی، چالش و فرایند بسیار پیچیده‌ای در زمینه مهندسی هوافضا است. در سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۸ میلادی)، مونتاژ ایستگاه با قرار دادن بخش زاریا توسط پروتون در مدار زمین آغاز شد. دو هفته بعد، بخش یونیتی در مأموریت اس‌تی‌اس-۸۸ توسط شاتل فضایی اندور در مدار زمین قرار گرفت و به زاریا متصل گردید.
سیگنال آنالوگ به آن دسته از سیگنال‌هایی گفته می‌شود که مقدار ولتاژ آن در لحظات مختلف در حال تغییر باشد؛ به این صورت که در یک لحظه ۲ ولت، لحظه‌ای دیگر ۳ ولت و به همین صورت در حال تغییر باشد. این سیگنال می‌تواند توسط یک میکروفون ساخته شود.
ابتدا سیم‌پیچ ثانویه را اتصال کوتاه می‌کنیم. سپس واتمتر را در طرف اولیه ترانسفورماتور قرار می‌دهیم. سپس آمپرمتر را به صورت سری در اولیه تعبیه می‌کنیم. ولتمتر نیز در طرف اولیه قرار می‌دهیم. زانگاه ترانسفورماتور متغیر را به اولیه وصل می‌کنیم. قبل از شروع آزمون از صفر بودن ترانسفورماتور اطمینان باید شود. در این شرایط به آرامی ولتاژ را از صفر بالا برده می‌شود تا جریان نامی از اولیه عبور کند. دلیل انتخاب جریان نامی این است که مقادیر به دست آمده در نقطه کار ترانسفورماتور باشد. چونکه تلفات آهنی متناسب با مجذور ولتاژ ورودی است و در این آزمایش ولتاژ ورودی نسبت به ولتاژ نامی ناچیز است می‌توان از تلفات آهنی صرفه نظر کرد و نتیجه گرفت که در این آزمایش واتمتر تقریباً تلفات مسی سیم‌پیچ‌ها را نشان می‌دهد.
در فیلم‌برداری معمولاً از چند دوربین استفاده می‌کرد، تا بازی هنرپیشه با جابه‌جایی و دخالت مداوم دوربین مختل نشود و حس بازی از بین نرود. این شیوه دست او را در مونتاژ فیلم نیز که معمولاً خودش انجام می‌داد، باز می‌گذاشت.
آندره بازان را یک نظریه‌پرداز واقع‌گرا در سینما می‌خوانند. او اعتقاد شدیدی به استفاده از نماهای باز و برداشت‌های بلند داشت. به عبارتی به جای بهره بردن از مونتاژ و تقطیع نماها به میزانسن و استفاده از عمق نما باور داشت. او همچنین اعتقاد داشت که سینماگر باید دیدگاه‌های شخصی و سبک منحصر به خود را دنبال کند از این رو بر روی فرانسوا تروفو و نظریهٔ مؤلف تأثیر فراوانی گذاشت.
در واقع روشی که به طیف سنجی تونلی کوانتومی معروف است به این شکل عمل می‌کند: نگه داشتن نوک در یک موقعیت ثابت و بالاتر از سطح، تغییر ولتاژ بایاس و ثبت تغییرات حاصل از جریان. با استفاده از این روش می‌توان چگالی محلی حالت‌های الکترونی را بازسازی کرد و آنها را پردازش نمود. این کار گاهی در میدان‌های مغناطیسی بالا و در حضور ناخالصی‌ها انجام می‌شود تا خصوصیات و فعل و انفعالات الکترون در ماده مورد مطالعه را استنباط و بررسی کند.
همچنین برای دیگر اندامک‌ها خاستگاه‌هایی درون‌هم‌زیستی فرض شده که حتماً دربرداشتن دی‌ان‌ای از الزامات نیست (مثلاً تاژک)
همانگه بسنده است بادی بگاه که تا خاک « کارتاژ» باز است راه
در طی این سال‌ها اغلب این فیلم‌ها ی کار شده در ده‌ها جشنواره ی‌های داخلی و بین‌المللی معتبر جهانی همچون: لوکارنو، تورنتو، ونبز، گرانادا، پوسات، آسیاپاسیفیک، پلوس کمراایمیج، تسالونیکی، ایدفا، یاماگا، میامی، ملودیست کیف، مدیا ویو، ریکیاویک، ابوظبی، دبی و ده‌ها جشنوارهٔ دیگر شرکت داشته و موفق به گرفتن چندین جایزه در عرصه‌های کارگردانی و مونتاژ و فیلمبرداری شده‌است.