تاپو

معنی کلمه تاپو در لغت نامه دهخدا

تاپو. ( اِ ) بصفاهانی ظرفی را گویند که از گل ساخته باشند و در آن گندم و نان و امثال آن کنند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). خمره ای از گل نپخته ، خمره گل خام که دانه ها در آن کنند کنوز ظرفی که از گل سازند و گندم در آن کنند و کندو و کندوله و تاپو خوانند. ( حاشیه احوال و اشعار رودکی ج 3 ص 1086 ). شکینه ظرفی است بزرگ و گلین که غله در آن می ریزند و در رستای اصفهان تاپو معروف است. ( حاشیه اقبالنامه نظامی چ وحید ص 133 ).
- امثال :
تاپو پشت ورو ندارد.
تاپو خمی است از گل ناپخته که در آن آرد و امثال آن کنند و مثل مزاح گونه ای است که بجای گل پشت و رو ندارد استعمال کنند و گاه تاپو چشم و روندارد گویند و از آن شوخی و بی آزرمی ممثل را خواهند. ( امثال و حکم دهخدا ص 529 )
- پشت تاپو بار آمده بودن ؛ نادیده روزگار بودن. رسم دان نبودن.

معنی کلمه تاپو در فرهنگ معین

(اِ. ) خمرة سفالی بزرگ که در آن آرد و گندم ذخیره کنند.

معنی کلمه تاپو در فرهنگ عمید

ظرف سفالی بزرگ که در آن غله یا آرد بریزند، خمره.

معنی کلمه تاپو در فرهنگ فارسی

ظرفی از گل چون خمره که در آن آرد و گندم ذخیره کنند٠

معنی کلمه تاپو در ویکی واژه

خمرة سفالی بزرگ که در آن آرد و گندم ذخیره کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه تاپو

در سومین سری از سه گانه پیشونی سفید، ماجرا با به دام افتادن پیشونی سفید توسط اختاپوس آغاز می‌شود و در این قسمت، قهرمان داستان یعنی میمون به جنگ اختاپوس می رود اما…
وقتی یکی از همکاران وی توسط گشتاپو دستگیر شد، خانه آنا سوفی را با نیروهای زیادی محاصره کردند و وقتی نتوانستند او را دستگیر کنند، خواهرش را به عنوان گروگان دستگیر و با خود بردند.
دانشمندان حتی گمان می‌کنند که اختاپوس تقلیدگر، موجودی را برای جعل هویت بر اساس آنچه در آن منطقه زندگی می‌کند، انتخاب می‌کند و یکی را انتخاب می‌کند که بزرگ‌ترین تهدید برای شکارچی بالقوه‌اش باشد. به عنوان مثال، هنگامی که یک اختاپوس تقلیدگر مورد حمله دوشیزه‌ماهی قرار گرفت، خود را به عنوان یکی از شکارچیان آنها، یک مار دریایی نواری، درآورد.
هاینریش هیملر رئیس اس اس، دیگر گروه شبه نظامی حزب نازی، یوزف گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی و هرمان گورینگ، ارنست روهم را در مقابل خود می‌دیدند. هرمان گورینگ تصور می‌کرد با حذف ارنست روهم می‌تواند فرماندهی گروه اس آ را بر عهده بگیرد. پس با همکاری گشتاپو و دیگر رهبران حزب نازی، این‌طور وانمود کرد که روهم در پی مخالفت و توطئه علیه آدولف هیتلر است. در همین حال، روهم به همراه چند تن از دوستانش در تعطیلات بودند. در ۲۸ ژوئن هیتلر تمام سران حزب از جمله سران اس آ را به کنفرانسی در تاریخ ۳۰ ژوئن دعوت کرد و روهم حضور در کنفرانس را پذیرفت.
کیسه جوهر هشت پا در زیر غده هضم قرار دارد. غده ای که به کیسه متصل است، جوهر را تولید می‌کند و کیسه آن را ذخیره می‌کند. این کیسه به اندازه کافی به قیف نزدیک است تا اختاپوس بتواند جوهر را با جت آب شلیک کند. قبل از اینکه از قیف خارج شود، جوهر از غددی عبور می‌کند که آن را با مخاط مخلوط می‌کند، یک لکه ضخیم و تاریک ایجاد می‌کند که به حیوان اجازه می‌دهد از دست شکارچی فرار کند. رنگدانه اصلی جوهر ملانین است که به آن رنگ سیاه می‌بخشد. اختاپوس‌های سیراته فاقد کیسه جوهر هستند.
بساید نرم و در تاپوش ریزد به غربالش کند بانوش بیزد
استپان کریستاپوری تر-آوتیکیان (ارمنی: Ստեփան Քրիստափորի Տեր-Ավետիքյան؛ زادهٔ ۱۳ ژوئیهٔ ۱۸۶۸ - درگذشته ۱۹۴۱)، نویسنده، روزنامه‌نگار، آموزگار و سیاستمدار اهل ارمنستان بود.
کوه‌های آتاپوئرکا در اسپانیا به عنوان مکانی که گروه‌های انسانی در آن زندگی می‌کرده‌اند را می‌توان یکی از مناطق زندگی در اروپای پیشاتاریخ دانست. این کوه‌ها یکی از مناطق زندگی گروهی انسان‌های هایدلبرگ و نئاندرتال بوده که مدت زیادی در آن زندگی کرده‌اند. انسان‌های نئاندرتال در فلات اوراسیا در ۳۵۰ هزار تا ۶۰۰ هزار سال پیش به عنوان اولین گروه‌های انسانی در اروپای پیشا تاریخ زندگی می‌کرده‌اند.
هنگامی‌که نقشه عملیات شیر دریایی در آلمان ریخته می‌شد، ۶ گروه آینزاتس‌گروپن برای همراهی با ارتش آلمان برای ورود به بریتانیا آمده شدند. آن‌ها لیستی از افراد مورد نظرشان تحت عنوان کتاب سیاه داشتند که شامل نام ۲٬۳۰۰ نفر از افرادی بود که بایستی بلافاصله پس از تصرف بریتانیا توسط گشتاپو دستگیر می‌شدند. در این لیست نام وینستون چرچیل، اعضای کابینه او، روزنامه‌نگاران و نویسندگان مشهور و اعضای دولت در تبعید چکسلواکی به چشم می‌خورد.
هسل در سال ۱۹۱۷ در برلین متولد شد و در سن هفت سالگی به همراه خانواده به پاریس مهاجرت کرد. وی پس از جنگ جهانی دوم با امتناع از پیوستن به دولت ویشی مارشال فیلیپ پتن، به لندن گریخت و در سال ۱۹۴۱ به گروه اعضای مقاومت ژنرال شارل دوگل پیوست. او به فرانسه بازگشت تا شبکه‌های ارتباطی مقاومت را پیش از تهاجم متفقین به فرانسه در سال ۱۹۴۴ سازماندهی کند. اما در سال ۱۹۴۴ توسط گشتاپو دستگیر و به اردوگاه بوخن والد و دورا فرستاده شد و در آنجا به شیوه واتربوردینگ شکنجه شد.
بفرمود تاپور هر پاک را وزیر خردمند چالاک را
نخستین حضور اختمخوزین در مسابقات بین‌المللی، مسابقات جهانی دانشجویان ۲۰۰۵ در لینتس بود که مدال برنز را به دست آورد. در همان سال، در مسابقات قهرمانی جوانان اروپا در تاپولتسا با تیم روسیه به مدال طلا دست یافت. در سال ۲۰۰۷ نیز در مسابقات قهرمانی جوانان اروپا در پراگ، مدال نقرهٔ تیمی را کسب کرد.