تالک

معنی کلمه تالک در لغت نامه دهخدا

تالک. ( اِ ) از سنگهای معدنی که بشکل ورقه ورقه یافت شود که آن را صلایه کنند و در طب و صنعت بکار برند و طلق معرب آن است. رجوع به کتاب ماللهند بیرونی ص 92 س 13 و طلق و تلک در همین لغت نامه شود.

معنی کلمه تالک در فرهنگ عمید

= طلق۱

معنی کلمه تالک در فرهنگ فارسی

از سنگهای معدنی که بشکل ورقه ورقه یافت شود که آنرا صلایه کند و در طب و صنعت بکار برند و طلق معرب آنست ٠

معنی کلمه تالک در دانشنامه آزاد فارسی

تالْک (talc)
کانی سیلیکات منیزیوم آب دار، با فرمول Mg۳Si۴O۱۰(OH)۲. به صورت بلورهای تخت یافت می شود، اما شکل ناخالص و حجیم آن، که استتیت یا سنگ صابون نامیده می شود، فراوان تر است. این کانی در نتیجۀ دگرسانی ترکیبات منیزیوم تشکیل، و معمولاً در سنگ های دگرگونی یافت می شود. تالک بسیار نرم و سختی آن در مقیاس موس یک است. پودر تالک در ساخت لوازم آرایش و تهیۀ روانکار ها به کار می رود و مادۀ افزودنی در کاغذسازی است. مِل و سنگ دیزی از گونه های تالک اند. سنگ صابون چرب به نظر می رسد و برای کنده کاری کاربرد دارد. اسکیموها از آن برای ساخت مجسمه استفاده می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه تالک

اریادور ناحیه‌ای بزرگ در داستان‌های خیالی جی. آر. آر. تالکین است که در محدودهٔ سرزمین میانی جای دارد. شایر سرزمینی که در دورهٔ سوم مشهور شد در مرکز اریادور قرار دارد. نام دیگر اریادور که ترجمهٔ واژهٔ آن است، سرزمین تنها است.
الف‌ها در داستان‌های جی. آر. آر. تالکین موجوداتی خیالی اند که در سرزمین میانی زندگی می‌کنند. در داستان‌های هابیت، سیلماریلیون، افسانه‌های ناتمام، تاریخ سرزمین میانی و ارباب حلقه‌ها دربارهٔ آنها سخن به میان آمده است.
گپ روهان یا رخنهٔ روهان گذرگاهی است در دنیای جان رونالد روئل تالکین. در کوه‌های مه‌آلود و کوه‌های سفید واقع بوده‌است.
إِلَّا فِی قُریً مُحَصَّنَةٍ ای: اذا اجتمعوا لقتالکم لم یجسروا علی البروز و انّما یقاتلونکم من وراء حصونهم المحصّنة بالسور أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ بالنبل و الحجر.
الداریون تلکُنتار یک شخصیت خیالی در سرزمین میانی در داستان‌های جی. آر. آر. تالکین است. او تنها فرزندی از آرون و آراگورن است که اطلاعات مشخصی از او در دسترس است. الداریون در دورهٔ چهارم به دنیا آمد و پس از مرگ پدرش دومین پادشاه اتحاد گاندور و آرنور شد.
این گروه در ۲۳ ژوئن ۱۹۴۱ در گوسف به وجود آمد.فرانتس اشتالکر اولین فرمانده این گروه توانست این گروه را تا مرز لیتوانی گسترش دهد. اعضای گروه وی شامل ۳۴۰ نفر از وافن اس‌اس، ۸۹ نفر از گشتاپو، ۳۵ نفر از اس دی، ۱۳۳ از نفر از اورپو و ۴۱ نفر از کریپو بودند.
اِلِه‌سار، که در رشته‌افسانه‌ٔ آفریدهٔ جان رونالد روئل تالکین، لقب آراگورن دوم هم است، در اصل، جواهری بسیار مشهور و زمردین است که در ماجرای ارباب حلقه‌ها، بانو گالادریل هنگام ترک لوتلورین توسط گروه یاران حلقه (در انتهای دوره سوم در سرزمین میانه) آن را به آراگورن دوم (متولد ۲۹۳۱ دوره سوم، مرگ ۱۲۰ دوره چهارم) بازپس داد و به خاطر همین جواهر بود که آراگورن هنگام ورود به میناس تیریث از جانب مردم شهر، جواهر الفی نامیده شد همان نامی که در ترانه‌ها و افسانه‌ها برای او در هنگام رسیدن به پادشاهی پیش‌بینی شده بود و بعد از تاج‌گذاری به عنوان شاه اله‌سار تأسیس حکومت کرد.
نمونه‌های این ربات در بسیاری از دانشگاه‌های اروپا وجود دارد و توسط شرکت‌های ایتالیایی ساخته می‌شود. این ربات توسط بسیاری از پروژه‌های مشابه از جمله آی تالک پشتیبانی می‌شود.
زبان آبجکتیو-سی روش‌هایی برای انتقال پیام به زبان سی اضافه کرد. در این زبان از مدل اسمال‌تالک برای فرستادن پیام استفاده می‌شود. در این روش یک پیام برای یک شی فرستاده می‌شود و در صورتی که شی گیرنده متدی برای اجرای آن داشته باشد، آن را اجرا می‌کند. این روش برعکس روش سی++ است که گیرنده باید حتماً یک متد را پیاده‌سازی کرده باشد تا شی‌ای بتواند آن را صدا بزند.
تالکین قصد داشت که با نومه‌نور به آتلانتیس افسانه‌ای اشاره کند. مفسران گفته‌اند که نابودی نومه‌نور، داستان‌های کتاب مقدس هبوط و نابودی سدوم و عموره و بهشت گمشدهٔ جان میلتون را بازتاب می‌دهد.
انگباند (در زبان سینداری) یا آنگاماندو (در زبان کوئنیا)، در داستان‌های جی. آر. آر. تالکین، در اصل همان دژ مورگوت است که پیش از دوره نخست، و در کوه‌های آهنین در شمال بلریاند ساخته شد. انگباند در زبان سینداری به معنی زندان آهنین است.