تاسیسات

معنی کلمه تاسیسات در لغت نامه دهخدا

تأسیسات. [ ت َءْ ] ( ع اِ ) ج ِ تأسیس رجوع به تأسیس شود. در تداول فارسی امروز، بنگاه ها و ساختمانها و مانند اینها. و رجوع به تأسیس شود. || تأسیسات قمر؛ در نزد منجمان بر مراکز بحران اطلاق شود و عبارت است از رسیدن قمر بدرجات معین از فلک البروج. رجوع به کشاف اصطلاحات الفنون ذیل تأسیس و مرکز شود.

معنی کلمه تاسیسات در فرهنگ فارسی

( مصدر اسم ) جمع تاسیس

معنی کلمه تاسیسات در ویکی واژه

stabilimento

جملاتی از کاربرد کلمه تاسیسات

مساحت آشیانهٔ گرگ ۲۵۰ هکتار (۶۱۸ جریب) و بلندی دیوارهای آن ۸ متر بود. دویست تأسیسات و ساختمان در این پایگاه وجود داشت. از جمله این تاسیسات، دو باند فرودگاه و یک ایستگاه قطار بودند که همه آنها با میدان‌های مین و توپ ضدهوایی محافظت می‌شدند.
 کارشناسی مهندسی تکنولوژی تاسیسات
این محل از مجتمع پنجگانه‌ای تشکیل می‌شود که دارای یک حیاط است که توسط خانه‌های روحانیان زرتشتی محاصره شده‌است. در وسط حیاط محرابی وجود دارد که در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ بنا شده‌است. این محل در سال ۱۸۸۳ هنگامی که تاسیسات نفت و گاز طبیعی در مجاورت آن تأسیس شد، به حال متروکه درآمد. این مجتمع در سال ۱۹۷۵ به موزه تبدیل شد و امروزه هر سال ۱۵۰۰۰ گردشگر به دیدن این محل می‌آیند. آتشگاه باکو در سال ۱۹۹۸ نامزد رفتن به فهرست میراث جهانی یونسکو شد.
در ماه مه ۲۰۱۴، گزارش شد که پرینس قصد دارد یک پالایشگاه دیزل در جنوب سودان بسازد که در آن ۱۰ میلیون دلار پیش از آن سرمایه‌گذاری شده‌است. گزارش شده‌است که پروژه پالایشگاه متوقف‌شده، شخصا توسط رئیس‌جمهور این کشور، سالوا کیر مایاردیت حمایت می‌شود. گزارش شد که به گروه خدمات فرانتیرز ۲۳٫۳ میلیون دلار از سوی وزارت نفت جنوب سودان برای انتقال ملزومات و انجام تعمیرات در تاسیسات تولید نفت پرداخت خواهد شد.
الیزی (به عربی: ولایة اليزي) نام استان سی‌وسوم از استان‌های کشور الجزایر است. ایلیزی استانی بزرگ در شرق الجزایر است که همنام با مرکز آن است. از شمال با استان ورقله، از شمال شرقی با تونس، از شرق با لیبی، از جنوب با استان جانت و از غرب با استان عین صالح و استان تمنراست همسایه است. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸، این استان دارای جمعیت ۵۲۳۳۳ نفر و نرخ رشد سالانه ۴/۵‍‍٪ بود. این استان در سال ۱۹۸۴ از استان ورقله جدا شد. در ژانویه ۲۰۱۳، یک بحران گروگانگیری در یک تاسیسات گاز طبیعی در نزدیکی ان امیناس رخ داد.
به عنوان مثال در اجرای یک خط انتقال آب در داخل شهر ، قبل از اجرا متوجه وجود تاسیسات دیگر در تراز خط اجرایی (طبق نقشه ها) شدیم و به همین خاطر باید ارتفاع خط تغییر کند و این کار باعث تغییر نقشه‌ها می گردد و برای همین نقشه همچون ساخت تهیه می گردد تا ارتفاع واقعی خط لوله برای نگهداری و تعمیرات معلوم باشد.
 کاردانی تاسیسات - حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
این نرم افزار این دسترسی را می‌دهد که بطور همزمان تاسیسات برق، گاز، آب ودیگر اجزا را بصورت سه بعدی مدل کند.[2]
به گزارش جان سیمپسون، سردبیر بخش جهانی بی‌بی‌سی، نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، با بیش از صد کاروان خودرو در جهت قلمروی تحت کنترل شورشیان در شرق این کشور در حرکتند و توانسته‌اند یک تاسیسات نفتی در شهر برقه را در دست بگیرند. سرهنگ قذافی در دو هفته ناآرامی و اعتراضات سراسری کنترل بخش بزرگی از لیبی را از دست داده‌است. بی‌بی‌سی فارسی