تاریخی

معنی کلمه تاریخی در لغت نامه دهخدا

تاریخی. ( ص نسبی ) آنچه قابل ذکر در تاریخ باشد. قابل ضبط تاریخ. رجوع به تاریخی شدن و تاریخ شدن شود. || هر چیز منسوب به تاریخ.
تاریخی. ( اِخ ) محمدبن عبدالملک ، مکنی به ابوبکر. یاقوت در معجم الادبا آرد: چنین دانم که وی نخستین کسی است که در اخبار ادبا کتاب نوشت. ( معجم الادبا چ مارگلیوث ج 1 ص 43 ). سمعانی در الانساب آرد: ابوبکر محمدبن عبدالملک تاریخی اهل بغداد و از حسن بن محمد زعفرانی و احمدبن منصور رماوی و عبداﷲبن شبیب بصری و ابوبکربن ابی خیثمه و عباس بن محمد دوری و عبدبن سعد... و غیرهم حدیث کند، مردی فاضل و ادیب و نیکواخبار و ملیح الروایه بود،از وی ابوطاهر محمدبن احمد قاضی ذهلی روایت کند. وی از آن رو بتاریخی ملقب شده است که بدین فن و جمع آن اهتمامی فراوان داشت. ( الانساب سمعانی ص 102 ). رجوع به معجم الادبا چ مارگلیوث ج 1 ص 22 و 25 و ج 6 ص 85 و 86 و ابوبکر محمدبن عبدالملک... در همین لغت نامه شود.

معنی کلمه تاریخی در فرهنگ معین

[ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - قدیمی ، بسیار قدیمی . ۲ - سزاوار ثبت شدن در تاریخ .

معنی کلمه تاریخی در فرهنگ فارسی

( صفت )۱-منسوب به تاریخ:جنب. تاریخی داستان تاریخی . ۲ - قابل درج در تاریخ : (( این واقعه تاریخی است . ) )
محمد بن عبدالملک مکنی بابی بکر .

معنی کلمه تاریخی در ویکی واژه

منسوب به تاریخ؛ قدیمی، بسیار قدیمی.
سزاوار ثبت شدن در تاریخ.

جملاتی از کاربرد کلمه تاریخی

نگین و نازگل، دو دختر ایرانی مهاجر در کانادا، یک اسکناس قدیمی را در میان برف‌ها پیدا می‌کنند. همزمان، مسعود سرپرست یک گروه از گردشگران است که از مکان‌های تاریخی وینیپگ بازدید می‌کنند. همچنین متیو (کارگردان فیلم که خودش یکی از بازیگران است) شغل خود در یکی از ادارات دولت استانی کبک را رها می‌کند و راهی سفری به وینیپگ برای دیدن مادرش می‌شود. اما همه این افراد به شکلی عجیب در یک سورئال کمدی به هم می‌رسند و اتفاقات جالبی را رقم می‌زنند.
پیشینهٔ تاریخی «شهرالعین» به هفت هزار سال بیش بر می‌گردد. برخی گویند تاریخ پیشینه أش ۴۰۰۰ سال می‌باشد. در دوران عصر سنگ یا عصر حجر دوره‌ای است که در آن فناوری در راستای فرگشت انسانی گسترده‌گشت و زندگی انسانی از خاور آفریقا به سراسر جهان پراکنده‌گشت. در این دوران انسان‌هایی به این منطقه رسیده أند و مجتمعات انسانی به پا نمودند.
مرکز استان تی‌پازه، شهر تاریخی تی‌پازه است.
هر چهار کتاب به‌شمار زیادی تصویر از گویندگان و نویسندگان و چهره‌های تاریخی و نمونه دست‌خط‌ها و مطبوعاتِ وقت آراسته شده که آنها را زنده‌تر و جان‌دارتر می‌سازد.
بل این وکلای مجلس پنجم در وزن از مجلس تاریخی چارم کم نیست
قاآنی از هلاکش شد سینه چاک چاکش گفتا برم به خاکش تاریخی ارمغانی
صنعت گردشگری در تگزاس یک صنعت با درآمدی ۸۰ میلیارد دلاری (ارقام سال ۲۰۱۸) و ۶۵۳٬۰۰۰ شاغل (در سال ۲۰۱۵) است. در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵۵ میلیون نفر از این ایالت برای بازدید از ۲۸۰۰ مکان ثبت تاریخی به تگزاس سفر کردند.
میرزا، پورش بهاءالدین به من گفت تاریخی ورا بسرای هان
ابزار این آزمون متشکل از یک محفظه بسته می‌باشد که در آن محلول آب نمک ۵٪ به کمک هوای فشرده و از طریق نازل (های) اسپری کننده اتمیزه می‌شود. این کار، محیطی خورنده از مه‌آب نمک متراکم در محفظه ایجاد می‌کند به‌طوری‌که نمونه‌هایی که در این محیط قرار می‌گیرند شرایط خورنده شدیدی را تجربه می‌کنند. حجم این محفظه‌ها بسته به سازنده آن متفاوت است. یک اجماع عمومی تاریخی وجود دارد که محفظه‌های بزرگتر می‌توانند محیط تست همگن تری را فراهم نمایند.
و اگر از خوانندگان این کتاب کسی گوید: این چه درازی‌ است که بو الفضل در سخن میدهد؟ جواب آنست که من تاریخی میکنم پنجاه سال را که بر چندین هزار ورق می‌افتد و در او اسامی بسیار مهتران و بزرگان است از هر طبقه، اگر حقّی بباب همشهریان خود هم بگزارم و خاندانی بدان بزرگی را پیداتر کنم‌ باید که از من فراستانند .
آبجوسازی عمری به درازای تمدن دارد. در واقع عمر آن به ۱۰٬۰۰۰ سال ق.م به زمان کاشت غلات در میان‌رودان یا عراق امروزی بازمی‌گردد. در نوشته‌های تاریخی به‌جا مانده از مصر باستان و میان‌رودان نیز به آن اشاره شده‌است. باستان شناسان بر این باورند که آبجو در شکل‌گیری تمدن‌ها تأثیر داشته‌است.
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. حاجب فاضل عمّ، خوارزمشاه، ادام اللّه تأییده‌، ما را امروز بجای پدر است و دولت را بزرگتر رکنی وی است و در همه حالها راستی و یکدلی و خدای ترسی‌ خویش اظهار کرده است و بی‌ریا میان دل و اعتقاد خویش را بنموده‌ که آنچه بوقت وفات پدر ما، امیر ماضی، رحمة اللّه علیه، کرد و نمود از شفقت و نصیحت‌ها که واجب داشت نوخاستگان‌ را بغزنین، آن است که واجب نکند که هرگز فراموش شود و پس از آن آمدنی بدرگاه از دل بی‌ریا و نفاق و نصیحت کردنی در اسباب ملک و تأیید آن بر آن جمله که تاریخی‌ بر آن توان ساخت. و آن کس که اعتقاد وی برین جمله باشد و دولتی را که پوست و گوشت و استخوان خویش را از آن داند، چنین وفا دارد و حقّ نعمت خداوند گذشته و خداوند حال‌ را بواجبی بگزارد و جهد کند تا بحقهای دیگر خداوندان‌ رسد، توان دانست که در دنیا و عقبی نصیب خود از سعادت تمام‌ یافته باشد و حاصل کرده، چنانکه گفته‌اند: عاش سعیدا و مات حمیدا، وجودش همیشه باد و فقد وی هیچ گوش مشنواد . و چون از جانب وی همه راستی و یکدلی و اعتقاد درست و هوی خواهی‌ بوده است و از جهت ما در مقابله آن نواختی بسزا حاصل نیامده است بلکه از متسوّقان‌ و مضرّبان و عاقبت نانگران‌ و جوانان کار نادیدگان‌ نیز کارها رفته است نارفتنی‌ تا خجل میباشیم و اعتقاد نیکوی خویش را که همیشه در مصالح وی داشته‌ایم، ملامت میکنیم‌ . اما بر شهامت و تمامی حصافت‌ وی اعتماد هست که باصل نگرد و بفرع دل مشغول ندارد و همان آلتونتاش یگانه راست یکدل میباشد. و اگر او را چیزی شنوانند یا شنوانیده‌اند یا بمعاینه چیزی بدو نمایند که از آن دل وی را مشغول گردانند، شخص امیر ماضی، انار اللّه برهانه‌، را پیش دل و چشم نهد و در نعمتها و نواختها و جاه و نهاد وی نگرد نه اندر آنچه حاسدان و متسوّقان پیش وی نهند، که وی را آن خرد و تمیز و بصیرت و رویّت‌ هست که زود زود سنگ وی را ضعیف‌ در رود نبتوانند گردانید. و ما از خدای، عزّ و جلّ، توفیق خواهیم که بحقهای وی رسیده آید و اگر چیزی رفته است که از آن وهنی‌ بجاه وی یا کراهیتی‌ بدل وی پیوسته است، آنرا بواجبی دریافته شود. و هو سبحانه ولیّ ذلک و المتفضّل و الموفّق بمنّه وسعة رحمته‌ .
در یکی از کتب تاریخی مورد اعتماد آمده است که: مامون در مجلس شمع بیفروخته بود و با عبدالله بن طاهر و یحیی اکتم بنشسته بودند.
در کتاب تاریخی دیدم که هادی خلیفه ی عباسی، شیفته ی کنیزکی غادر نام بود، که به سیما زیباتر زنان و لطیف طبع تر ایشان و در ادب فزون تر از ایشان بود. و نیکوتر از باقی همی خواند.
رفت هر کس بجنگ تاریخی تا بکام که گردد اختر فتح
عربی خوان و زبان دان شوی و تاریخی صاحبِ بهره ز فقه و ز حدیث و ز خبر
اشرف عامری در سالی نامعلوم در شیراز در خانواده‌ای عرب‌تبار عامری زاده شد. فنون شعری را در زادگاهش از میرعلی مشتاق اصفهانی فراگرفت. در فن سیاق برجسته بود، دیوانش حدود دو هزار و پانصد بیت است. همچنین تاریخی در چهار جلد نگاشته که از میان رفته‌است.
وی فوتبال حرفه‌ای را با تیم ماینس ۰۵ در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد، در سال ۲۰۱۱ به تیم بایر لورکوزن پیوست و در ژوئن ۲۰۱۳ با قراردادی به مبلغ ۲۲ میلیون یورو (۱۸ میلیون پوند) به چلسی پیوست. سرانجام پس ازانجام ۴۴ بازی و ۱۱ گل برای چلسی در ژانویه ۲۰۱۵ با امضای قراردادی چهار سال و نیمه راهی وولفسبورگ آلمان شد. شورله در سپتامبر ۲۰۲۰ در حالیکه فقط ۲۹ سال داشت از فوتبال خداحافظی کرد.. شورله در دیدار تاریخی نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ که آلمان مقابل برزیل با نتیجه ۷ بر یک پیروز شد در دقایق آخر بازی به میدان رفت و دو گل زد.
کشور آلبانی در دوره‌های بعد، حوزه نفوذ قدرت‌های بزرگ شد. این منطقه زمانی جزو مستعمرات امپراتوری روم غربی بود و درگیری و رقابت میان دو امپراتوری روم غربی و شرقی، بارها سرنوشت منطقه را تغییر داد. با این وجود ایلیری‌ها توانستند در مقابل حملات و تجاوزات امپراتوری‌های غربی و شرقی، اسلاوها و نهایتاً ورود ترکان عثمانی به این سرزمین، هویت تاریخی خویش را حفظ کنند. مهم‌ترین خطر آلبانی از ناحیه اسلاوها بود که از سوی امپراتوری روم شرقی حمایت می‌شدند.
زمین عجایب تاریخی آشکار کند جهان حقیقت هر عیش بر مجاز آورد