تار شدن

معنی کلمه تار شدن در لغت نامه دهخدا

تار شدن. [ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) تار گشتن. تار گردیدن. تیره شدن. تاریک شدن :
چنین گفت کاکنون سر بخت اوی
شود تار و ویران شود تخت اوی.فردوسی.شمع خرد گیر چو دیدی که شد
خانه این جادوی محتال تار.ناصرخسرو.- تار شدن چشم ؛ کم بینا شدن چشم.
- تار شدن هوا ؛ تاریک شدن هوا.
|| تار شدن مرغ ؛ در تداول عامه ، وحشی شدن مرغ. رجوع به تار شود.

معنی کلمه تار شدن در فرهنگ معین

(شُ دَ ) (مص ل . ) تیره شدن ، تاریک گشتن .

معنی کلمه تار شدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) تار گشتنتیره گشتنتیره شدن تاریک شدن . یا تار شدن چشم . کاسته شدن بینایی چشم . یا تار شدن مرغ . وحشی شدن مرغ . یا تار شدن هوا. تاریک گشتن هوا.

معنی کلمه تار شدن در ویکی واژه

تیره شدن، تاریک گشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تار شدن

الیسیان در ۳۰ اوت ۱۹۵۹ بر اثر تصادف رانندگی طی یک مسابقه و گرفتار شدن در آتش، در میلواکی، ویسکانسین درگذشت.
دلبران در خم زلف تو گرفتار شدند آفت شیر شکاران، شکن موی تو بود
چون خلق جهان بدو گرفتار شدند تو گر مردی بدو گرفتار مشو
از نیمه‌های ۱۹۸۰ میلادی زمزمه‌های اصلاحات نو نه تنها در کل اتحاد جماهیر شوروی بلکه در ارمنستان و آرتساخ نیز موجب خیزش مردم شد. نمایندگانی از سوی مردم آرتساخ به مسکو رفتند و تقاضای خود را مبنی بر احیای حقوق و اختیارات خود در شورای مرکزی حزب کمونیست شوروی مطرح کردند. در ۱۳ فوریهٔ ۱۹۸۸ میلادی هزاران تن از مردم در استپاناکرت تجمع کردند و از مسئولان حزب کمونیست جدایی منطقه را از آذربایجان شوروی و الحاق آن را به ارمنستان خواستار شدند.
در روز جمعه ۱۲ اوت ۲۰۱۱ تظاهراتی اعتراضی در یمن با عنوان جمعه «منصورون» برگزار شد که طی آن تظاهر کنندگان مجدداً پایان نظام علی عبدالله صالح را خواستار شدند.
۴- یکی دیگر از علائم این بیماری، تار شدن، قرمزی و حساسیت چشم به نور است.
جمهوریخواهانی که اخراج او را خواستار شدند، می‌گویند ایلهان عمر به خاطر مواضع «ضد اسرائیلی و یهودستیزانه» صلاحیت عضویت در کمیته روابط خارجی را ندارد. دموکرات‌ها می‌گویند این تصمیم جمهوری‌خواهان، «انتقام جویی سیاسی» است.
و روز چهارشنبه سلخ‌ این ماه از بست برفت، و در راه مبشّران رسیدند و نامه تلک آوردند بکشته شدن احمد ینالتگین عاصی مغرور و گرفتار شدن پسرش و بطاعت آمدن ترکمانان که با وی می‌بودند. امیر بدین خبر سخت شاد شد که شغل دلی‌ از پس پشت برخاست‌، و فرمود تا دهل و بوق زدند و مبشّران را خلعت وصلت دادند و در لشکرگاه بگردانیدند و بسیار مال یافتند. و نامه‌های تلک و قاضی شیراز و منهیان بر آن جمله بودند که «تلک بلهور رسید و چند تن را از مسلمانان که با احمد یار شده بودند، بگرفتند، مثال داد تا دست راست ببریدند و مردم که با وی‌ جمع شده بودند ازین سیاست و حشمت که ظاهر شد بترسیدند و امان میخواستند و از وی جدا میشدند، و کار اعمال‌ و اموال مستقیم گشت. و تلک ساخته و مستظهر با مردم‌ بسیار اغلب هندو دم‌ احمد گرفت و در راه جنگها و دست‌آویزها میبود و احمد خذلان ایزدی میدید و تلک مردم او را میفریبانید و میآمدند. و جنگی قویتر ببود که احمد ثباتی کرد و بزدند او را و بهزیمت برفت و ترکمانان از وی بجمله جدا شدند و امان خواستند و تلک امان داد و احمد با خاصّگان خویش و تنی چند که گناهکارتر بودند، سواری سیصد بگریختند. و تلک از دم او باز نشد و نامه‌ها نبشته بود بهندوان عاصی جتان‌ تا راه این مخذول‌ فروگیرند و نیک احتیاط کنند که هر که وی را یا سرش را نزدیک من آرد، وی را پانصد هزار درم دهم، و جهان بدین سبب بر احمد تنگ زندانی شده بود و مردم از وی می‌بازشد . و آخر کارش آن آمد که جتان و هر گونه کفّار دم او گرفتند و یک روز بآبی رسید و بر پیل بود، خواست که بگذرد، جتان مردی دو سه هزار سوار و پیاده بر وی خوردند و با وی کم از دویست سوار مانده بود و خود را در آب انداخت و جتان دو سه رویه‌ درآمدند، بیشتر طمع آن کالا و نعمت را که با وی بود، چون بدو نزدیک شدند، خواست که پسر خویش را بکشد بدست خویش، جتان نگذاشتند. پسرش بر پیلی بود، بر بودند و تیر و شل‌ و شمشیر در احمد نهادند و وی بسیار کوشید، آخرش بکشتند و سرش ببریدند و مردم که با وی بودند بکشتند یا اسیر گرفتند و مالی سخت عظیم بدست آن جتان افتاد، و مهترشان در وقت کسان فرستاد نزدیک تلک، و دور نبود، و این مژده بداد، تلک سخت شاد شد و کسان در میان آمدند و سخن گفتند تا پسر احمد و سرش فرستاده آید؛ حدیث پانصد هزار درم میرفت‌ .
همه سوگند بخورده که دگر دم نزنند مست گشتند صبوحی سوی گفتار شدند
خلقی که در این جهان پدیدار شدند در خاک به عاقبت گرفتار شدند
هنگامی که هشت دوست در کوهی دور افتاده گرفتار شدند چیزی نگذشت که همه چیز به صورت شوم‌واری دگرگون شد و آن‌ها متوجه شدند در آنجا تنها نیستند. آنتیل دُون در تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۱۵ در آمریکا، ۲۶ اوت ۲۰۱۵ در بیشتر مناطق اروپا و ۲۸ اوت در انگلستان منتشر شد.
و اما سبب پنجم: که مناسبت معنویه و مرابطه خفیه باشد پس شکی نیست که نفس ناطقه انسانی شعله ای از مشعل جلال حق، و پرتوی است از اشعه جمال مطلق، گلی است از گلزار عالم قدس، و سبزه ای است از جویبار چمن انس و از این جهت بود که چون از روح انسانی سوال شد خطاب رسید که «قل الروح من امر ربی» یعنی «بگو روح از عالم امر پروردگار من است» و در حق آدم علیه السلام فرمود: «انی جاعل فی الأرض خلیفه» یعنی «به درستی که من از برای خود در زمین خلیفه قرار می دهم» و ظاهر است که آدم، مستحق افسر خلافت نگردید مگر به واسطه این مناسبت و به سبب این مناسبت است که بندگان چون به مصیبتی گرفتار شدند بی اختیار منقطع و متوسل به پروردگار خود می شوند و او را می شناسند و میل به جانب او می نمایند.
افسوس که اولاد علی زار شدند در چنگ یزید دون گرفتار شدند
مجموعه آنا داستان یومی (سوزی) را روایت می‌کند که پس از گرفتار شدن در دروغ‌هایش، خود را گم می‌کند و در حالی که نمی‌تواند از دنیای خیالی خود خارج شود در زندگی هیون جو (اون چه) به دام می‌افتاد.
شیعیان عربستان با برگزاری تظاهرات گسترده در شهر قطیف تحت عنوان یوم النمور، آزادی نمر باقر النمر را خواستار شدند.
اس‌اس سنترال آمریکا، معروف به کشتی طلا، کشتی بخار ۸۵ متری بود که در دههٔ ۱۸۵۰ بین آمریکای مرکزی و ساحل شرقی ایالات متحده فعالیت می‌کرد. این کشتی در سپتامبر ۱۸۵۷ به همراه ۴۲۵ نفر از ۵۷۸ مسافر و خدمه و ۳۰۰۰۰ پوند (۱۳۶۰۰ کیلوگرم) طلا بر اثر گرفتار شدن در طوفان غرق شد.
آنان که گرفتار شدند از سپه تو از بند به شمشیر تو یابند رهایی
ششم آنکه ملاحظه احوال کسانی را کند که به بلای عظیم تر از بلای او گرفتار شدند و مصیبت شدیدتر به ایشان روی داد پس شکر الهی را به جای آورد.
پس از شکست عثمانی در قفقاز به سال ۱۹۱۵، از ترس خیزش مسیحیان، فرمانی برای کشتار فراگیر یونانیان، ارمنیان و آشوریان داده شد. وی در آغاز توانست با ۵۰۰ پوند طلا باج به فرماندار سیرت پیروانش را در پناه بگیرد و شماری از آنان توانستند بگریزند. خود وی نیز زمانی را نزد یکی از بزرگان کرد پنهان شد. با گریز با دستیاری بدر خان از پیروان عثمان که رهبر دو تیره کرد بود، بسیاری از مسیحیان کشتار شدند.
خلقی که درین جهان پدیدار شدند در خانه به عاقبت گرفتار شدند