تاتو
معنی کلمه تاتو در لغت نامه دهخدا

تاتو

معنی کلمه تاتو در لغت نامه دهخدا

تاتو. ( اِ ) اسبی از نوع خرد و کوتاه با موی ویال دراز و موهای بلند بر تن و مؤلف آنرا در بلاد بالکان بسیار دیده است خاصه در رومانی. بر ذون و اوستور و اسب تاتاری است. ( منتهی الارب ). فبعث ولده محمداً لیأتی به فقبص علیه و اتاه به راکباً علی تتو [ بتایین مثناتین اولاهما مفتوحه و الثانیة مضمومة ] و هوالبرذون. ( ابن بطوطه ).
تاتو. ( فرانسوی ، اِ ) نوعی حیوان پستاندار که بدنش از فلس پوشیده است و در امریکای جنوبی دیده می شود. تاتو.
تاتو. ( اِ ) جانوری که در حمامها و جز آن متکون شود و بتازی ابن وردان گویند. ( ناظم الاطباء )

معنی کلمه تاتو در فرهنگ معین

(اِ. ) اسب کوتولة پُر یال و دُم بریده .
(اِ. ) نوعی پستاندار که بدنش مانند حلقه های زره از فلس پوشیده شده است و در آمریکای جنوبی دیده می شود.

معنی کلمه تاتو در فرهنگ عمید

اسب کوتوله و پُریال ودم و تندرو، یابو.

معنی کلمه تاتو در فرهنگ فارسی

اسب کوتوله وپریال ودم تندرو، یابو، نوعی حیوان پستاندارکه پوست بدنش مانندفلس وزره
( اسم ) نوعی پستاندار که بدنش از فلس پوشیده است مانند حلقه های زره ودر آمریکای جنوبی دیده میشود.
اسبی از نوع خرد و کوتاه با موی و یال دراز و موهای بلند بر تن و مولف آنرا در بلاد بالکان بسیار دیده است خاصه در رومانی .

معنی کلمه تاتو در دانشنامه عمومی

تاتو (روستا). تاتو ( به ارمنی: Տաթև ) یک روستا در ارمنستان است که در استان سیونیک واقع شده است. در کیلومتری جنوب کاپان، مرکز استان سیونیک واقع شده است.
تاتو ۶۵٫۷۳ کیلومترمربع مساحت و ۸۶۴ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
• صومعهٔ تاتِو
معنی کلمه تاتو در فرهنگ معین
معنی کلمه تاتو در فرهنگ عمید
معنی کلمه تاتو در فرهنگ فارسی

معنی کلمه تاتو در ویکی واژه

نوعی پستاندار که بدنش مانند حلقه‌های زره از فلس پوشیده شده‌است و در آمریکای جنوبی دیده می‌شود.
اسب کوتولة پُر یال و دُم بریده.

جملاتی از کاربرد کلمه تاتو

مباش غره بایام کامرانی وعیش که تاتو چشم زنی کارها دگر یابی
جان و دل و دین را به کنار تو گذارم تاتو به کنار خودم از مهر گذاری
نویسنده کتاب شرح حال رجال نظامی و سیاسی معاصر ایران، باقر عاقلی، وی را با عناوین قزاق، رئیس نظمیه، دیکتاتور، غارتگر، امیرلشکر، محمدحسین آیرُم فرمانده مقتدر و سفاک ایرانی معرفی کرده‌است،
جشن قهرمانی پرسپولیس در تهران و چند شهر دیگر ایران به صحنه تظاهرات علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد و مردم و جوانان معترض در مناطق شرقی و غربی تهران از جمله محله‌های نارمک، تهران پارس و شهر گلستان در جنوب غربی تهران و جاده ساوه با سر دادن شعارهای چون «مرگ بر دیکتاتور»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه.» به اعتراضاتی که از پانزده روز قبل از خوزستان آغاز شد، ادامه دادند. معترضان سطل‌های زباله را آتش زدند و خیابان‌ها را بستند.
شنبه ۱۶مهر، هفته چهارم خیزش در ایران با گردهمایی‌های مختلف دانشجویان، دانش‌آموزان و شهروندان در بسیاری از شهرهای ایران برگزار گردید. دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه در آبادان، همچنین دانش‌آموزان دختر در شهرستان سقز، محل تولد مهسا امینی در محوطه مدرسه تجمع نموده و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
لاجرم از رخ فرو هشتم نقاب تاتو بینی روی من چون آفتاب
بقدر خویش ای دل تاتوانی که در یابی ز خود راز نهانی
تاتو نیانی چو آرزو به کنارم هیچ مرادیم در کنار نیابد
همه در خویشتن بین تاتوانی که بیشک کل توئی راز نهانی
ضعفی که اغلب کندل در سیستم آموزش و پرورش یک ملت ذکر می‌کرد بر روی سیستم سیاسی آن ملت نیز تأثیرگذار بود. این به معنا نفوذ اعمال شده توسط حکومت مرکزی که از سمت چپ (کمونیسم) و از سمت راست (فاشیسم و نازیسم) حاکم بود، می‌شد. کندل تلاش می‌کرد تا مخالف باشد ولی اغلب در آثارش می‌نوشت که این برای هر ملتی پذیرفتنی است که نوعی از سیستم آموزشی داشته باشد که دکوکرات است (طرفدار اصول حکومت است). شاید این به تناقض ذکر شده کمک کند: از یک طرف او قادر به دیگر توانایی‌های واقعی آموزش معلمان در سیستم آموزش و پرورش حکومت دیکتاتوری آلمان بود اما از یک طرف دیگر او نمی‌توانست توصیه‌هایی به این سیستم دموکرات آموزش و پرورش آمریکا داشته باشد.
تاتو بقم شدی شده بود آبروی ری از چنگ غم ز آمدنت جانها رها است
وی به خاطر نسبیت یهودی ای که داشت ، با شروع جنگ دوم هم مجبور به ترک آلمان شده و عازم استانبول شد. وی تا پایان جنگ در دانشگاه استانبول به تدریس پرداخته و یه همراه دیگر محققان و اساتید آلمانی حاضر در ترکیه ، و با حمایت های آتاتورک ، سطحی علمی دانشگاه را ارتقا دادند. در 1937 استانبول را ترک کرد ولی علی‌رغم پذیرش شدن در دانشگاه کارلووای پراگ برای سمت استادی ، به خاطر تصرف شدن پراگ توسط ارتش آلمان از رفتن بدانجا نیز باز ماند.
هرچه بینی نیک دان و نیک بین تاتو را گردد معانی همنشین
تظاهرات ۱۳ آبان در ایران (۱۳۸۸)، تظاهراتی بود که در روز ۱۳ آبان ۱۳۸۸ در نقاط مختلف ایران صورت گرفت. مخالفان دولت احمدی‌نژاد که در این تظاهرات شرکت کرده بودند، با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند و نیروهای امنیتی با باتوم و گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان هجوم بردند. معترضان شعارهای علیه دیکتاتوری و روسیه سر دادند.
پس از پیروزی مردم تونس و فرار بن علی دیکتاتور از تونس مردم مصر به خیابان آمدند و خواستار استعفای حسنی مبارک شدند.
پنیک دو روز قبل از مرگش در بیمارستان مصاحبه کرد، در طی آن او خواستار متحد شدن همه دولت‌های جهانی علیه تروریسم شد و اعلام کرد که آن کشورهایی که تحمل ترور را دارند روزی متوجه می‌شوند که این بلا سر خودشان می‌آید و آرزو می‌کند خدا به مردم ترکیه صبر دهد. وی در ادامه اظهار داشت که برنامه اصلی‌اش خودکشی در مقابل کنسولگری عمومی فرانسه بوده‌است، اما در آخرین لحظه تصمیم خود را تغییر داد و تصمیم گرفت در «حضور آتاتورک» در تقسیم بمیرد.
گفت: روزی بر بام بودم. زن همسایه با شوهر می‌گفت که قرب پنجاه سال است که در خانه توام. اگر بود و اگر نبود. صبر کردم. در سرما و گرما و زیادتی نطلبیدم و نام و ننگ تو نگاه داشتم و از تو به کس گله نکردم. اما بدین یک چیز تن در ندهم که بر سر من دیگری گزینی. این همه برای آن کردم تاتو مرا ببینی همه، نه آن که تو دیگری را ببینی. امروز به دیگری التفات می‌کنی. اینک به تشنیع دامن امام مسلمانان گیرم.
او در سال ۱۹۷۷ از منصب رسمی ریاست شورای فرماندهی انقلاب لیبی کناره‌گیری کرد و مدعی شد که فقط یک نماد ملی خواهد بود. که هیچ‌گاه به این تعهد پایبند نبود، و در تمام امور کشوری دخالت داشت و رژیمش یک دیکتاتوری فردی بود.
سعیها دارد بسی ابلیس در اهلاک ما تاتوانی سعی میکن در نجات خویشتن
از طرف دیگر، ادیان دیکتاتور، چون احکام بیش‌تری دارند، این دو نیاز را بهتر و به خوبی تأمین می‌کنند؛ ولی ادیانِ انسان‌گرا گرچه به حق هستند، امّا در برابر ادیان دیکتاتور و خودکامه رونقی ندارند.